Spö för göstrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö för göstrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö för göstrolling

Någon som har tips på bra spön (med lagom ryggrad) för göstrolling?

Vad använder ni själva? Kör ni med utpräglade trollingspön eller vanliga spinnspön?

Tacksam för tips!
    Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Ron Thomson biliga trollingspön räcker gott och väl.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
      Ron Thomson biliga trollingspön räcker gott och väl.

Jag skulle inte använda vanliga trollingspön till Gösfisket, tror personligen ett bättre spö skulle vara ett spö med ordentligt ryggrad så man har lite att sätta emot både under drillen och framförallt i mothugget.

Vet många duktiga som kört med Havsfiskespön under sommaren p.g.a att dom vill ha lite power. Kmr själv köra på mina jerkbaitpinnar.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av walleyebuster
        Någon som har tips på bra spön (med lagom ryggrad) för göstrolling?

Vad använder ni själva? Kör ni med utpräglade trollingspön eller vanliga spinnspön?

Tacksam för tips!
        Prologic Savagear har ett gäng fina spön. MP Trigger Predator, MP Predator och Pro Extreme Spin. Finns i många olika styvheter.
        Borde vara dödsstraff på att veva med för lös slirbroms!

Kommentera

Bak använder ett Berkley Signa Pike samt ett Edge Pike, båda 8" långa... Kan verkligen rekomendera främst Edge spöet.

Fram har jag 2 st 9" Fladen Warbird 40-80g, billiga spö med bra ryggrad.
          www.pikewallis.se

Kommentera

Mitt gamla Abu Commondore(?) klass 2, har många gösar på sitt samvete.
            Ganska styvt. Använd de spö du redan har. Behövs inget specialspö.

Kommentera

Jag gillar Ron Thompson Quartz Concept, 8.6", 15-25lbs. Det är inte så fruktansvärt dyrt ändå tycker jag.

Om man vill ha ett billigt trollingspö så kan jag faktiskt rekomendera Biltemas trollingspö om man byter spöringarna, för dom är kassa! Spöet är riktigt styvt, man skulle nog kunna fiska jerkbait(?) eller ha det som havfiskespö absolut iaf.

Jag kör med Okuma Magda 30D, har inte testat nån annan rulle, vad tycker ni om den?

Kommentera

Nu förstår jag varför många tappar gös. Man skall absolut inte ha styva spön för göstrolling. Då river man just ut krokarna ut hårda göskäftar. Det är därför trollingspön inte är så stumma och hårda. Har man sen flätlina blir mothugget gott nog. Och med mjukare aktion kan inte heller gösen slå sig lös lika lätt. Är lika tokigt som att jigga med ett för styvt spö. Varför tror ni att Dragon spöna har en mjuk topp. Inte är det bara för känslan.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
                  Nu förstår jag varför många tappar gös. Man skall absolut inte ha styva spön för göstrolling. Då river man just ut krokarna ut hårda göskäftar. Det är därför trollingspön inte är så stumma och hårda. Har man sen flätlina blir mothugget gott nog. Och med mjukare aktion kan inte heller gösen slå sig lös lika lätt. Är lika tokigt som att jigga med ett för styvt spö. Varför tror ni att Dragon spöna har en mjuk topp. Inte är det bara för känslan.
                  Men man måste väl till att börja med sätta krokarna i den där hårda käften? Sedan tycker jag inte att RT;s billiga trollingspön du förespråkar knappt räcker från att hålla en 5kgs från botten.

Hur skall man då göra när fisken med den dubbla vikten sitter i linändan. Nej, jag tror helt klart på ordentliga grejor med lite kräm i.

Elanen; Även spön med MYCKET kräm i har ofta en progressiv aktion vilket betyder att även dessa har en förlåtande toppdel.
                  sigpic

Kommentera

Håller med Elanen, det behövs inget stumt spö för göstrolling. jag kör själv med olika berkleyspön bl.a Biceps 10f, med ganska mjuk och seg action, det får förstås inte vara för vekt så att man inte kan parera storgösens rusningar vid båten och pumpa upp Gösen från botten. "påkar" i kombination med stum flätlina är inge vidare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 983 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11