Är det en prisvärd karp utrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det en prisvärd karp utrustning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är det en prisvärd karp utrustning?

Hitta en annons på ett karpset:

KARPSET
    Setet innehåller: 3 st Ron Thompson karpspön 12´, 2,5 ld testkurva, 3 st Okuma Dyna Drag baitfeeder rullar med 1 kullager och extraspole, 1 st rod pod, 3 st swingers, 3 st bitealarm samt en sammankopplande sounderbox. Ord. pris 6500:-

Ja ordpris 6500 kr , nu 1999 kr.

Är det bra utrustning , tycker priset låter ganska billigt.Man får kanske vad man betal för?

Någon som kan ge tips och råd på bra karp mete utrustning,gärna spö som oxå kan användas allsidigt till vanligt mete,kast efter gädda osv.

själv så gjorde jag ett misstag när jag köpte mina karpsaker.
    jag köpte lite billigare saker och nu vill jag byta upp mig och kommer göra de...

jag har inte testat något av de som finns med i annonsen så jag kan inte säga något om sakerna tyvärr.
    men jag kan tipsa om andra saker.

spön,catana spöna.
    rullar,shimano eller typ abus.
    larm,fox M larm.

finns mycket att välja på..
    Keep talking about me, You are just making me famous..
    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Karpfäst

KARPSET
      Setet innehåller: 3 st Ron Thompson karpspön 12´, 2,5 ld testkurva, 3 st Okuma Dyna Drag baitfeeder rullar med 1 kullager och extraspole, 1 st rod pod, 3 st swingers, 3 st bitealarm samt en sammankopplande sounderbox. Ord. pris 6500:-

Är det bra utrustning , tycker priset låter ganska billigt.Man får kanske vad man betal för?

Någon som kan ge tips och råd på bra karp mete utrustning,gärna spö som oxå kan användas allsidigt till vanligt mete,kast efter gädda osv.
      Det funkar säkert, det beror ju på vad du själv har för krav på utrustningen eller hur ekonomin ser ut. Personligen skulle jag rekomendera att du satsar på lite dyrare fast skönare och hållbarare grejer, i alla fall larmen, regn eller morgondagg kan förstöra dem ganska lätt. Men som sagt det beror på dina krav och hur mycket du kommer att fiska ?
      (Spöna och rullarna funkar säkert bra till gädda också)

/Simon
      Senast ändrad av Swedish-Pro; 2006-12-12, 21:12.
      Borde vara dödsstraff på att veva med för lös slirbroms!

Kommentera

jag tycker det beror helt på hur mycket du ska fiska, mina karpspön gav jag 2000 för 3st och jag kommer använda dom till ål gädda o karp o sutare, så dom kommer användas en del så då tyckte jag att det var värt att lägga ner lite cash på dem.

dom rullarna är faktiskt helt ok tycker jag.

min brorsa köpte 3st ron thompsson karpspön för typ 1000kr för 3st som var i nåt liknande set du skriver om o dom är minst sagt helt ok! kolla upp vad dom heter och kolla på dom o se vad du tycker.

lägg pengar på bra krok o sänken, lina tafsmatreal o sånt plock det kostar en del det med hehe
        http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

Nu vet inte jag hur mycket karp m.m. du har fiskat i ditt liv, men jag antar att du ska/precis börjat? I så fall så tycker jag det är väldigt onödigt att köpa 3 spön å rod pod m.m. Jag tycker det hade vart mycket bättre att satsa på ett spö, en rulle m.m. och köra med banksticks istället för rod pod tills du har fastnat lite mer och känner att du skulle kunna hantera/behöver fler spön. (själv använder jag mig av ett spö fortfarande, tycker det är bättre och roligare)

Ifall jag antog fel och du kanske redan har fiskat en del karp fast med en mindre utrustning och vill byta upp dig så skulle jag ändå inte köpt grejjerna. När du kommer dit så är det ingen ide att köpa billig skit för du kommer ändå villja byta upp dig inom kort.

Kort sagt, ett spö m.m. räcker långt och då kan du även satsa på lite finare grejjer.

obs. detta är mina personliga åsikter, finns säkert massor av folk där ute som inte tycker likadant och du gör precis som du vill.
          www.specimenhunters.se
          "Big carp are very seldom caught in winter.. and that also goes for spring, summer and autumn"

Kommentera

Ursprungligen postat av Karpfäst

KARPSET

Jag skulle köpt 2 st "set" men gått upp i kvaliten lite om pengarna inte fanns där.

Tycker personligen att det är skitgrejor som trolgtvis inte kommer hålla alltför lange om du verkligen tänkt fiska med dom.
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av SpecimenHunter_Rasmus
              Nu vet inte jag hur mycket karp m.m. du har fiskat i ditt liv, men jag antar att du ska/precis börjat? I så fall så tycker jag det är väldigt onödigt att köpa 3 spön å rod pod m.m. Jag tycker det hade vart mycket bättre att satsa på ett spö, en rulle m.m. och köra med banksticks istället för rod pod tills du har fastnat lite mer och känner att du skulle kunna hantera/behöver fler spön. (själv använder jag mig av ett spö fortfarande, tycker det är bättre och roligare)

Ifall jag antog fel och du kanske redan har fiskat en del karp fast med en mindre utrustning och vill byta upp dig så skulle jag ändå inte köpt grejjerna. När du kommer dit så är det ingen ide att köpa billig skit för du kommer ändå villja byta upp dig inom kort.

Kort sagt, ett spö m.m. räcker långt och då kan du även satsa på lite finare grejjer.

obs. detta är mina personliga åsikter, finns säkert massor av folk där ute som inte tycker likadant och du gör precis som du vill.

Jepp! Känns som många tror att det är en lag på att man måste fiska med tre spön. Jag har kört två hela den här säsongen, känns bättre att ha den tredje spöt tacklat för stalking.
              Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Tacksam

Tacksam för alla svar och tips,de glädjer mig och ger mig förhoppningsviss kött på benen.
                Karpfiske är och blir något nytt för mig nu.Det enda jag varit med o fiskat är i Skånska Gyllebosjön,där de jag fick följa med fick en på 9 kilo,52 cm spegelkarp.
                I Polen har jag provfiskat med pinne,lina,krok och brödbit men det är inte samma sport i odlingsdammar.
                Och hemma i trädgårdsdammen har man håvat en och annan spegelkarp
                Som förövrigt ynglar av sig,men endel konkureras nog ut av guldfisk.Och så blir dom inte mega stora heller i vanlig damm miljö.

Dock blir det nytt för mig att ge sej ut och fiska i sjöar/dammar.
                Mete har alltid legat mig varmast till,enligt mitt tycke rogivande,spännings osv
                Men givetviss ett och annat kast fiske går också an.

Då det var år och dar sen jag fiskade sist så är där inte mycket kvar av den gamla utrustningen,andra kostsamma intressen som sporthoj har tagit tid och pengar (tror inte jag slutar med det,om nu inte våra kära moderater sätter käpparna i hjulet)

Känner inte många heller som delar fiske intresset,så även där vore det inte tokigt att binda givande kontakter för fiske.
                Främst blir det väl till o börja med se hur pass man fastnar för det.
                Och sedan blir det väl till en början fiske i Skånska vatten eller närliggande.
                Men dock somsagt behöver nog även fiskesällskap.
                Själv bor jag i sydligaste Skåne (stad).

Sen ska man ju även hitta karpställena,finns ju några kända vatten.
                Sen känner jag till ställen där det iallafall i en av dem finns karp och den andra troligen inplanterad i för många år sen.Dock kan det bli/vara knepigt och luska ut om man skulle kunna få tillstånd för fiske med givetviss återsläppning.

Hur pass stor mängd fiske det blir kan jag än inte säga i dagsläget,beros på hur faschinerad man blir osv.Tiden är då inget hinder.
                Men det låter kanske klart vettigt att satsa på 2 spön av lite bättre kvalite som håller längre,även för liten som stor fisk.

Vad betyder banksticks,stalking och rod pod i fiskesamanhang?
                Senast ändrad av Karpfäst; 2006-12-12, 22:39.

Kommentera

Okuman är lite klen, dessutom så lade själva "baitfeedern " av ganska snabbt.
                  Jag har inget emot lite billigare grejer, men okuman funkade inte så bra för mig så jag bytte upp mig.
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Banksticks är ungefär som pinnar du sätter ner i marken med klykor längst upp för att hålla upp spöt, fungerar alltså som spöställning. Ser ut såhär:

En rod pod är en spöställning som är till för flera spön, ser ut såhär:

Rod pod har fördelen att du kan sätta den på sten underlag eller vart än du vill, banksticks är beroende av att du kan sticka ner dem i marken (vilket oftast går fint vid fiskeplatser).
                    Nackdelen som jag tycker med rod pod är att det kan bli rörigt att ha spöna så tätt (ifall man fiskar med flera), så jag föredrar banksticks men det är väl en smaksak (och beror väl på ekonomin också )

Kolla runt lite i galleriet så hittar du bilder på hur det ser ut upptacklat med spön, larm och allt

/Rasmus
                    www.specimenhunters.se
                    "Big carp are very seldom caught in winter.. and that also goes for spring, summer and autumn"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 350 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13