Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Eller Bantam MGL?
    Och så fick jag ett erbjudande om ett Megabass Destroyer Orochi X4 F4-67X4 Rattleviper Type-F.
    ​​​​​​​Har någon testat det?
    Senast ändrad av Utter; 2019-04-11, 18:08.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
      Någon som ha testat nya Curado DC?
      Har inte testat curado dc, Dock en del andra dc rullar. Tycker inte dc bromsen är jättebra med riktigt lätta beten.
      Den rullen är nog kanon på ett 1oz eller möjligen 3/4 spö.
      Men lättare spön än så som den här tråden handlar om hade jag valt något annat.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
        Eller Bantam MGL?
        Och så fick jag ett erbjudande om ett Megabass Destroyer Orochi X4 F4-67X4 Rattleviper Type-F.
        ​​​​​​​Har någon testat det?
        Bantam mgl gav mig ett riktigt köp begär, synd bara att Normark satt en rejäl prislapp på den. Många andra shimano rullar har de riktigt konkurrens kraftiga priser på mot usa priset. Men inte Bantam.
        Men det var lika bra eftersom de satt in sina hemska leksaksdrev i den.
        Men om man bortser från dreven så verkar den otroligt välbyggd.
        Är det en rulle jag skulle sätta på 1/2 oz spö? Nja tror nog den faller in i samma fack som curado dc

        Kommentera


        • #24
          Läste att den ska vara grym från 8g.
          Leksaksdrev? Menar du Microgear? Har inte hört att den har rasat någonstans. Rullen verkar för mig som den bättre CCn

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
            Är det en rulle jag skulle sätta på 1/2 oz spö?
            Håller med helt!

            Har aldrig varit en förespråkare av lätta rullar men på exempelvis mitt 7'3" -1/2oz känns en Bantam lite klumpig viktmässigt.
            Det har provats även om jag inte fiskat med kombinationen.

            Bantam är en fräck pjäs men hamnar lite mellan stolarna för min del också.
            Dels på grund av priset, dels på grund av småkuggarna men också till viss del på grund av vikten.
            Ville jag ha en dyr rulle strax över 200 gram för många pengar hade jag köpt någon av de väldigt få Millionaire IZE Light i nyskick som dyker upp i Japan.

            Ursprungligen postat av Utter
            Har inte hört att den har rasat någonstans.
            Har inte jag heller.
            Däremot trycker dreven bort fett mycket effektivt samt flera rullar jag haft hemma, företrädesvis Conquest, har haft en ytterst tydligt kuggkänsla vid vevande som blivit bättre men inte försvunnit trots rengöring och smörjning.
            Känner man på en gammal Conquest eller varför inte äkta Zillion så vet man att mikrokuggar inte behövs!

            Kommentera


            • #26
              Ja, det senare har du definitift rätt i
              Jag är mera risktagande vad som gäller mg. Det med fettet låter som ett bra argument. Å andra sidan tänker jag behövs egentligen bara en tunn fettfilm. Ett bra klibbigt fett borde sitta kvar som film.
              Jag tänker att rullen skulle sitta bra på ett något längre ML/M spö. Där kan lite mera vikt tillföra något bra till balansen om det har kort handtag.
              Det finns väl en serie Bantam bass spön också? Undrar om inte Shimano gjorde ett bra balansjobb där.
              Senast ändrad av Utter; 2019-04-11, 20:14.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                Det finns väl en serie Bantam bass spön också? Undrar om inte Shimano gjorde ett bra balansjobb där.
                Det kan man tänka sig.
                Det är dock ganska få spön i vare sig den ena eller den andra Bantam-serien som är klassade L eller ML.
                Det finns ett par L/BFS med den något udda klassningen 3.5-10 samt ett par ML klassade 5-21 gram. Skulle dock inte säga nej till det sistnämnda i lagom längd!

                Shimano Japan har en samlingssida för hela Bantam-serien som är mycket trevlig att kika igenom.
                Har själv en Rattlin Sur-Vibe som är ett bete med riktigt hög finish och fin gång.
                Det verkar som att det tyngsta betet i serien väger 8 gram, i övrigt är det mycket 12-16, kanske ger en förevisning om hur Shimano ser på rullen Bantam.

                Kommentera


                • #28
                  Hahaha, lite speciell reklam. En business snubbe i finkostym som fibblar med sitt bantamspö på en ödelagt airport?
                  Japaner är ett konstig folk

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                    Hahaha, lite speciell reklam. En business snubbe i finkostym som fibblar med sitt bantamspö på en ödelagt airport?
                    Japaner är ett konstig folk
                    Konstiga och alldeles, alldeles underbara!

                    Har vi inte alla innerst inne en lust att, klädda i slips som matchar skorna, bara försvinna i en stunds spöundersökande!?

                    Kommentera


                    • #30
                      Gärna på en tömt airport, eller en tågstation? Thats me, bro'!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 495 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 828 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 645 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 657 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 548 svar
                      229 082 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Arbetar...
                      X