Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Fortsätter testa rullar och spön.
    Idag den nybyggda Pixyn med Sufix Advance 0.18mm på custombyggt MHX High Mod 7' klassat 1/16-5/16oz eller 2-9 gram.
    Det är dock en snabb, beroende på vem man frågar till och med Xfast, klinga som är rejält "bassig" för sin lätta klassning. Närmare ML än BFS i karaktär.
    Spöt är dock det lättaste jag har och det som får åka fram när Pixyns nedre gräns ska testas (till dess ett lämplig bäckspö uppenbarar sig).

    Click image for larger version  Name:	PixyLight01a.jpg Views:	1 Size:	281,7 KB ID:	2501256
    Med tanke på att rullen är en riktigt liten lågprofilare är det inga monstruösa beten som ligger jämte.
    En cheburashka-tyngd på 2 gram, en Myran Mira på 3 gram samt Tsurinoyas vibrationsbete på 5 gram.

    Det gick inte bra att kasta volframtyngden men det var inte rullens fel, jag är så ovan vid att kasta beten som inte tar vind att jag inte fick till timingen i kasten. Jag kastar i svagt uppförslut, kombinationen av dessa tu slutade i ett antal kast rakt ner i marken. Något pinsamt.
    När jag väl fick någorlunda ordning på svingen över axeln slutade kastlängden på cirka 18 meter. Inte särskilt imponerande men med tanke på att spöt inte laddar och att underhandskast vore optimalt var längden ändå okej.
    Helt lugn spole, 5 på magnetbromsen (troligen ett par snäpp för högt).

    Spinnaren ville jag testa främst för att provocera med ett fladdrigt bete, mätte inte längd.
    Den nya spolen är lite lynnig, en uppsättning BFS-lager kommer vara rätt medicin. Den är tämligen överbromsad samtidigt som bromsen verkar ojämnt, eller snarare så att spolens rotation förefaller vara något ojämn.
    Jag tror detta beror på kullager med olika friktion, ett gammalt Daiwa-originallager och ett nytt kinalager sitter monterade på respektive sida.
    Jaja, slut på bortförklaringar. Rullen hanterar den lilla fladdriga spinnaren riktigt bra, inte mycket till nervositet men heller inga kastlängder att tala om.

    Så dags för det tunga artilleriet då!
    5 gram och något gram över det spöt behöver för att verkligen komma igång.
    Här kastar Pixyn med grunda spolen riktigt bra, lagerknas till trots!
    Längsta uppmätta längd vid helt lugn spole blev ganska exakt 30 meter. Då stod magneten på 4 och spolen var kanske lite FÖR lugn.
    Här finns klart mer att hämta, det ska bli spännande att byta lager och vänja mig lite mer vid spolens karaktär.
    Jag tror däremot det relativt tunga betet med lågt vindmotstånd faktiskt kan vinna på svänghjulseffekten i kombination med en ytterst kompetent kastbroms som min Alphas SV-F samt min Alphas R-Edition erbjuder, båda dessa rullar ska testas med samma bete på samma spö.

    Testets noggrannhet lämnar mycket att önska men för mig gav det ändå en viktig indikation - Pixyn kommer bli en alldeles utmärkt rulle för småwobblers på upp till cirka 10 gram på ett kort, lite snällare spö!


    Ja, just det.
    Rullen och spöt på bilden väger totalt 249 gram tillsammans.
    Jag har aldrig varit något förespråkare av lätta prylar men det känns verkligen att det här är Light i fler än en bemärkelse!

    Kommentera


    • #32
      Varför inte pröva https://youtu.be/tkElck_xjAw knappast de luxe men för slanten väl värt en chans?

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
        Läste att den ska vara grym från 8g.
        Leksaksdrev? Menar du Microgear? Har inte hört att den har rasat någonstans. Rullen verkar för mig som den bättre CCn
        Rasat? Nej! Det har jag inte hört heller. Men finns det några fördelar? Jag har inte hittat några. Dess fördel är den mjuka gången i butik. Och det är ju där man säljer rullar.
        Drev som ska vara "perfekta" från början blir ju bara sämre till skillnad mot traditionella drev som slits in i varandra och blir bättre när rullen är infiskad .
        Så i min värld finns inga fördelar men små nackdelar med bla högre service grad.
        Men Bantam verkar vara en grym rulle för övrigt.

        Kommentera


        • #34
          Engquist, jag förstår ditt argument så som att varje rulle har sina toleranser- fräsningen, vinklar, upphängning osv. vilket innebär att kuggarna behöver nöta ihop sig för att det ska uppstå det ideala samspelet mellan alla delar.
          Men ponerar att toleranserna är så tajta tack modern precision att alla delar föga ihop sig närmast perfect redan från start.
          Då kan jag inte hitta en nackdel i att hitta en "smooth" rulle från starten.
          Idéen med mg är vad jag förstått att fler dock mindre kuggar ökar också friktionsytan och därmed fördelar lasten på en större yta. I kombination med rätt legering (och precision) leder det till både lenare invevning och högre nötningsmotståndskraft. Eftersom jag som sagt inte hört något att mgs har nötats sönder värre/ snabbare än traditionella kuggar så verkar det vara ett fungerande koncept

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

            Har inte testat curado dc, Dock en del andra dc rullar. Tycker inte dc bromsen är jättebra med riktigt lätta beten.
            Den rullen är nog kanon på ett 1oz eller möjligen 3/4 spö.
            Men lättare spön än så som den här tråden handlar om hade jag valt något annat.
            Jag kör gärna 15-20g för havsöringsfisket från land/utvadad Det kan vara rätt grisigt väder ibland då är det skönt med en lite mer förlåtande rulle
            Sen en riktig bamsing tömde min amba 2500 på lina har jag letat en rulle som tar lite mer lina utan att offra möjligheten att kasta lite lättare drag
            Kör en del med Calcutta DC men som du säger, inte optimalt när man vill köra lättare fiske. Exsence DC har jag inte testat.
            Det hela slutar nog med att jag drar på lite tunnare lina på en 2500

            Kommentera


            • #36
              Skulle vilja veta hur de billigare rullarna så som https://upplevstore.se/produkt/shima...151hg-vanster/
              Eller https://upplevstore.se/produkt/daiwa-cc80/
              Fixar 7-25g ca

              Kommentera


              • #37
                Är inte den Daiwan en av de OEM rullar som Daiwa nu satt sitt namn på?

                Vet att det fanns en tråd på Tackle Tour om just detta men jag kommer inte ihåg vilka rullar det gällde utom att någon av dem hade ful påklistrad krom ovan på.

                /Apa

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                  Gärna på en tömt airport, eller en tågstation? Thats me, bro'!
                  Haha. Händer mig rätt ofta. Dock utan slips. Jag reser runt mycket i arbetet och har alltid ett par spön i bakluckan. Så fort ett tillfälle ges mellan något trist möte och vatten finns i närheten så är jag där och viftar.....
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                    Hahaha, lite speciell reklam. En business snubbe i finkostym som fibblar med sitt bantamspö på en ödelagt airport?
                    Japaner är ett konstig folk
                    Nä så där skulle jag också sitta och fibbla och drömma mig bort om jag fick en spöleverans från Japan till kontoret en dag!

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                      Engquist, jag förstår ditt argument så som att varje rulle har sina toleranser- fräsningen, vinklar, upphängning osv. vilket innebär att kuggarna behöver nöta ihop sig för att det ska uppstå det ideala samspelet mellan alla delar.
                      Men ponerar att toleranserna är så tajta tack modern precision att alla delar föga ihop sig närmast perfect redan från start.
                      Då kan jag inte hitta en nackdel i att hitta en "smooth" rulle från starten.
                      Idéen med mg är vad jag förstått att fler dock mindre kuggar ökar också friktionsytan och därmed fördelar lasten på en större yta. I kombination med rätt legering (och precision) leder det till både lenare invevning och högre nötningsmotståndskraft. Eftersom jag som sagt inte hört något att mgs har nötats sönder värre/ snabbare än traditionella kuggar så verkar det vara ett fungerande koncept
                      I den bästa av världar så är det säkert så. Jag är dock skeptisk. Hur mycket har man hört om undermålig kvalitet på nya conquest innan tråden skapades här på fiskesnack?
                      Men den här diskussionen ligger egentligen i fel tråd. Så slut med gnäll från mig nu.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 111 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X