Balans, rulle-spö! Haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Balans, rulle-spö! Haspel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ja en gängad butt-cap vore en bra start, Shimanos lösning till vissa dyrare spön är än elegantare men det blir några extra arbetsmoment vid tillverkningen så helt vanligt blir det nog inte ens framöver
    Click image for larger version

Name:	shimano-balance-weight-small-color-5a6.jpg
Views:	607
Size:	39,7 KB
ID:	2500038

    Kommentera


    • #12
      Exakt så tänker jag mig! En tappning där man som tillbehör han köpa gängad vikt. Merförsäljning
      Ingen expert, bara en glad entusiast!

      Kommentera


      • #13
        Jag värmde upp änden av mitt dialuna spö och satte i några skruv distanser samt en liten extra tyngd. Sedan limmade ihop och fick ett mycket bättre balanserat spö. Den var riktigt framtung från början. Lätt att ta bort om man vill också.

        Kommentera


        • #14
          Hej!

          Återupplivar den här tråden i och med att frågan har med viktbalans mellan rulle och spö. Jag har precis köpt rullen Shimano Stella FJ 2500 som väger nätta 205 gram. Detta tillsammans med spöt Daiwa Prorex XR 7” 7-21g som väger ynka 104 gram.

          I och med att jag ska jigga en del så vill jag gärna inte ha ett allt för framtungt spö. Jag tycker verkligen att jag valt ett riktigt lätt spö som skulle passa rullen, men ändå är det vad kombon är: framtung.

          Jag kommer köra på den här setupen ändå och vara nöjd. Men är det bara som tycker det är lite svårt att para ihop spön med dessa väldigt lätta rullar som finns på marknaden nu för tiden? Utan att skapa en lite för framtung setup.

          Kommentera


          • #15
            Hej,

            I princip så har vi alla lika svårt att få balans i utrustningar med dagens ofta lätta rullar och (ibland långa) spön med korta delade handtag, skillnaden kan vara hur pass vi bryr oss om saken. Hade jag ditt set och absolut ville ha bättre balans så skulle jag inte byta rulle utan försöka ta bort aluminiumbutten genom att först värma den i kokande vatten för att om möjligt göra limmet mjukare och sedan försöka vrida bort den med en tejpad polygrip.

            Därefter fylla klingan med t ex isoleringtejpad drop-shot bly så pass att det nyper lite när viktpaketet trycks in, antingen i klingan eller i alubuttens sannolikt hålade insida och pröva lite olika vikter innan jag åter sätter fast alubutten med snällt lim (så att man kan ta bort den på nytt om man så vill...)

            Nog borde färre gram i butten rimligen göra mer nytta där än en 50 gram tyngre rulle? De 50 grammen kommer inte på helt rätt ställe utan alldeles för nära balanspunkten och dessutom, få av oss håller spöt med hela handen framför rullen...
            Senast ändrad av anteman; 2020-05-27, 17:44.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Danilo Visa inlägg
              Fiskar med ett Westin W4 10 fots spö. Min nya Daiwa rulle (Caldia 2500) är löjligt lätt i vikten och jag kan tycka att balansen blir något framtung. Har ännu inte fiskat med utrustning. Är det något man kommer reta sig på? Finns det något man kan göra åt saken? Är det vanligt eller något man föredrar med framvikt? Lurar lite på detta ifall jag borde leta efter annan rulle istället.. Gillar ju dock Daiwa-rullarna.
              Hej Danilo;

              Flytta fram handen som du håller i spöt med lite längre framför rullen och känslan av att spöt är framtungt försvinner...
              Old Firehand
              Leif Engström
              [FONT=Arial]Leif Engström med helt utlekt gädda på 14,6 kilo fångad i juni på en långsamt sjunkande Swim Whizz Nr 512 (Perch/Yellow Belly) vid Mörkö, Trosa skärgård.[/FONT]

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-27, 18:32.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Hej,

                I princip så har vi alla lika svårt att få balans i utrustningar med dagens ofta lätta rullar och (ibland långa) spön med korta delade handtag, skillnaden kan vara hur pass vi bryr oss om saken. Hade jag ditt set och absolut ville ha bättre balans så skulle jag inte byta rulle utan försöka ta bort aluminiumbutten genom att först värma den i kokande vatten för att om möjligt göra limmet mjukare och sedan försöka vrida bort den med en tejpad polygrip.

                Därefter fylla klingan med t ex isoleringtejpad drop-shot bly så pass att det nyper lite när viktpaketet trycks in, antingen i klingan eller i alubuttens sannolikt hålade insida och pröva lite olika vikter innan jag åter sätter fast alubutten med snällt lim (så att man kan ta bort den på nytt om man så vill...)

                Nog borde färre gram i butten rimligen göra mer nytta där än en 50 gram tyngre rulle? De 50 grammen kommer inte på helt rätt ställe utan alldeles för nära balanspunkten och dessutom, få av oss håller spöt med hela handen framför rullen...
                Skulle ju faktiskt kunna funka! Bra tips. Jag gillar ju sådana projekt så får kanske testa

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                  Hej Danilo;

                  Flytta fram handen som du håller i spöt med lite längre framför rullen och känslan av att spöt är framtungt försvinner...
                  Old Firehand
                  Leif Engström
                  Hej OF! Ditt tips kan funka på vissa fiskeset men inte på detta kit som kräver alltför stor förflyttning av handen för att balansera neutralt som på bild. Ofta vill jag ha rullen mellan ringfinger och lillfinger för att hamna rätt med pekfingret för linupptagningen.
                  Click image for larger version  Name:	Screenshot_20200527-202747_Photo Editor.jpg Views:	0 Size:	641,5 KB ID:	2549911
                  Senast ändrad av anteman; 2020-05-27, 20:39.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Calle94 Visa inlägg
                    Hej!

                    Återupplivar den här tråden i och med att frågan har med viktbalans mellan rulle och spö. Jag har precis köpt rullen Shimano Stella FJ 2500 som väger nätta 205 gram. Detta tillsammans med spöt Daiwa Prorex XR 7” 7-21g som väger ynka 104 gram.

                    I och med att jag ska jigga en del så vill jag gärna inte ha ett allt för framtungt spö. Jag tycker verkligen att jag valt ett riktigt lätt spö som skulle passa rullen, men ändå är det vad kombon är: framtung.

                    Jag kommer köra på den här setupen ändå och vara nöjd. Men är det bara som tycker det är lite svårt att para ihop spön med dessa väldigt lätta rullar som finns på marknaden nu för tiden? Utan att skapa en lite för framtung setup.
                    Var håller du handen när du mäter framtungt ?

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

                      Var håller du handen när du mäter framtungt ?
                      Brukar sätta pekfingret under spöt på platsen där mitt pekfinger brukar ligga när jag håller i spöt som vanligt. Då ska det vara någorlunda balans. Men inte denna gång. Det är för övrigt ännu mer framtungt på min jerk-setup, men där är det med meningen i och med att jag då fiskar med spöt neråt naturligt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 496 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 833 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 658 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 666 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 550 svar
                      229 598 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Tylön
                      av Tylön
                       
                      Arbetar...
                      X