Vafalls? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vafalls?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vafalls?

    Hej allihop, köpte nyligen en liten mängd blandade fiskesaker, däribland föremålet på bilden. Problemet är att jag inte har någon som helst aning om vad det är eller hur det ska användas.
    Hittar ingen förklaring på nätet och börjar luta åt teorin undermedicinerad tackelmakare men kanske någon här vet vad det är? Lägger den i wtf-asken så länge.

  • #2
    Ser ju onekligen ut o vara karpfiskerelaterat. Linstumpen som sticker ut från kroken är för o fästa boile eller annat bete på. Betet låses sen fast med de en liten bit av de svarta " plupparna ".
    Någon som fiskar karp kan säkert förklara bättre o med rätt namn o benämningar.

    Kommentera


    • #3
      Tackar, när jag sökte på karpsaker istället hittade jag direkt något som ser ut som kroken och den lilla öglan under - har dock ännu inte hittat något som ser ut som den konstiga runda ringen med kulor ovanför.

      Kommentera


      • #4
        Det på kroken kallas iaf hairrig.. Men gummit allt är fäst i har jag ingen aning om

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Gäddpuss Visa inlägg
          har dock ännu inte hittat något som ser ut som den konstiga runda ringen med kulor ovanför.
          Det är en helikopterrig.

          Kommentera


          • #6
            Tack för det också, letade upp https://www.anglingtimes.co.uk/icyf-...elicopter-rigs och försöker få det att stämma men jag förstår inte vad den stora öglan av gummislang är till för (eller den lilla plastsaken). Helicopter rig verkar vara ett dropshottackel med svivel men som sagt öglan ovanför lyckas jag inte förstå mig på...

            Kommentera


            • #7
              Som redan nämnts är det en ”helicopter rig”. Utförandet och materialvalen ser inte så spännande ut. Dessutom ett beteslås av helt fel typ placerat där det inte hör hemma... gör ont i ögonen.

              Gummislangen är en ”rig tube” som huvudlinan ska gå genom. Mitt tips:
              Är du inte intresserad av karpfiske så är det bäst att ignorera denna rig. Kanske använda materialet till något annat i ditt fiske.
              Är du intresserad av karpfiske så blir det en hel del att läsa innan du kör igång... och då absolut inte med just denna rig.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Tack! när du sa att huvudlinan ska gå igenom den så kom jag på den geniala idén att kolla om jag kunde ta loss slangen och då ser det genast betydligt mer logiskt ut eftersom det blir en lång ihålig sak att dra rev igenom.
                Håller mig nog till mina snipor och abborrar.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 478 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                24 svar
                3 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uffe62
                av uffe62
                 
                Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                39 svar
                5 614 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg OGRudan
                av OGRudan
                 
                Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                468 svar
                107 621 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Julle68
                av Julle68
                 
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 545 svar
                228 149 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg Wilier75  
                Arbetar...
                X