Tolkningar utav 2D bild ifrån en Deeper Pro + - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tolkningar utav 2D bild ifrån en Deeper Pro +

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tolkningar utav 2D bild ifrån en Deeper Pro +

    Hej!
    Jag skulle behöva lite hjälp med att tyda mina ekon ifrån en Deeper Pro + och ett par funderingar kring bottenstruktur även ev störningar.
    Är osäker på vad jag egentligen ser.

    Nyfiken på vad ni har för gissningar eller kanske rent utav svar och även tips på hur man bör fiska efter dessa ekon jag ser. Om det är Jigg, Jerk eller crankbait som gäller på dessa djup.

    Bild 1. Detta skulle väl kunna vara ett stim betesfisk med ett par abborrar i utkanten?

    Bild 2. Hur tolkar man detta? Lodet följer djupet efter den spetsiga och mörka bottenlinjen, men vad är det orangea bruset runtomkring som börjar ifrån 2.8m??

    Bild 3. Samma som bild 1

    Bild 4. Vad är detta? För alltid vad jag tror är störningar utefter botten på den allra djupaste delarna av sjön?

    Bild 5, När man ser nånting likt detta, Hur ska man tänka? Beten som verkligen dunkar botten? Eller i mellanvattnet?
    ​​​​​​​
    Senast ändrad av Robbansjogren; 2020-07-21, 08:05.

  • #2
    Hej!

    Jag har haft ett Deeper Pro + i ett år ungefär och är inte alls någon hejare på tolkningar, men jag har tänkt så här när jag sett bilder liknande dina.

    1. Instämmer, stim småfisk med några större runt om.
    2. Dy. Jag har ett ställe hyggligt nära land där jag vet att det är rejält med dy och det är rätt lätt att handloda korrekt. Det bekräftar den tolkningen.
    3. Tänker dy igen, så riktiga djupet är alltså till det orangea, dvs. något grundare.
    4. Har inte sett någon liknande, inte ens på dubbla eller tredubbla djupen. Någon diskuterade i en annan ekolodstråd möjligheten att se syrebrist strax ovan botten, skulle kunna vara något sådant.
    5. Som ettan, men med rovfisken under.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av matsäck Visa inlägg
      Hej!

      Jag har haft ett Deeper Pro + i ett år ungefär och är inte alls någon hejare på tolkningar, men jag har tänkt så här när jag sett bilder liknande dina.

      1. Instämmer, stim småfisk med några större runt om.
      2. Dy. Jag har ett ställe hyggligt nära land där jag vet att det är rejält med dy och det är rätt lätt att handloda korrekt. Det bekräftar den tolkningen.
      3. Tänker dy igen, så riktiga djupet är alltså till det orangea, dvs. något grundare.
      4. Har inte sett någon liknande, inte ens på dubbla eller tredubbla djupen. Någon diskuterade i en annan ekolodstråd möjligheten att se syrebrist strax ovan botten, skulle kunna vara något sådant.
      5. Som ettan, men med rovfisken under.
      Väldigt tacksam för svar! Har också misstänkt dy eller nåt liknande, men ville höra fler teorier ang bild 4. Jag vettetusan vad det kan vara, men troligast är störningar eller liknande eller det du tog upp. Jag ska forska mer i detdär! Ang bild 5. Hur ska man göra om man åker över nåt liknande? Tung jiggskalle och dunka botten? Eller hålla sig i mellanvattnet? Har aldrig lyckats få något hugg på det djupet när jag stannat och kastat.
      ​​​

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Robbansjogren Visa inlägg

        Ang bild 5. Hur ska man göra om man åker över nåt liknande? Tung jiggskalle och dunka botten? Eller hålla sig i mellanvattnet? Har aldrig lyckats få något hugg på det djupet när jag stannat och kastat.
        ​​​
        Jag har inte använt lodet på det sättet - roar mig mer med att göra djupkartor - men har du strålen inställd på "wide" som jag har för kartorna så blir det ju en ganska stor yta som fisken kan finnas på och ju större djup desto längre bort kan stimmet vara och osäkerheten vad det egentligen är blir rätt stor. Kör jag på djup 18 meter plus med långedrag 50 meter bakom båten visas det som ett superstim fisk...

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
        2 svar
        2 478 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TomHiddleston  
        Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
        24 svar
        3 813 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg uffe62
        av uffe62
         
        Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
        39 svar
        5 614 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg OGRudan
        av OGRudan
         
        Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
        468 svar
        107 621 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Julle68
        av Julle68
         
        Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
        3 545 svar
        228 155 visningar
        12 gillar
        Senaste inlägg Wilier75  
        Arbetar...
        X