Tips på bra regnkläder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på bra regnkläder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på bra regnkläder

    Hej på er!
    Eftersom jag fiskar i Sverige och vindarna kan vända fort så är jag på jakt efter ett bra regnställ.
    Gärna något smidigt som man kan ha med sig i båten men som går snabbt o få på sig.
    Har kollat lite på Westins W6 regnställ, någon som har provat det? Ser väldigt skönt ut.

    MVH
    Elliott

  • #2
    Jag köpte mig Fox Rage ställ för snart 2 år sen. Helt underbart med 20K vattenpelare. Har hårdtestat detta ställ i hällande regn, snustorr under :-)
    Vet ej om någon i Sverige säljer dom idag. Men jag resonnerade så här Vem kan mest om regnväder ? Jo, engelsmän :-)

    Detta ställ har jag :-)

    https://youtu.be/SwFtcmKMHbs
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Stället Classe69 länkar till finns t.ex. här:
      https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...p-kladset.html

      Jag har ingen erfarenhet av stället från Westins som du är intresserad av, men skulle jag köpa nytt idag skulle jag titta på ställ från tillverkare som "kan" regnkläder. Grundéns, Ursuit, Simms o.s.v. Jag har i flera år använt ställ från Bass Pro och Geoff Anderson, vilka har fungerat fantastiskt bra.

      Sedan skulle jag också fundera på hur jag vill använda stället. Själv har jag alltid regnstället på, ja utom mitt i sommaren och då vill jag ha ett smidigt ställ som andas bra men samtidigt är helt tätt. Skulle jag köpa ett ställ som jag bara drog på mig vid en ev. regnskur så skulle jag fundera på ett galonställ. Det är lättare att få på sig över redan befintliga kläder, så man slipper börja kränga av sig byxor och jacka för att få på sig regnstället.

      Kommentera


      • #4
        Själv har jag en regnrock med luva från Alaska. Får plats i en 1 liters påse hoprullad. Köpt för 20 år sedan.

        Kommentera


        • #5
          Jag har ett Westin W6 regnställ och har använt det två gånger än så länge. Den ena gången regnande det typ hela dagen till och från och jag var helt torr på både under/överkropp efter fiskepasset. Jag köpte storlek S och jag får utan problem plats med extra kläder om man vill köra lager på lager nu när det är lite kallare.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
            Stället Classe69 länkar till finns t.ex. här:
            https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...p-kladset.html

            Jag har ingen erfarenhet av stället från Westins som du är intresserad av, men skulle jag köpa nytt idag skulle jag titta på ställ från tillverkare som "kan" regnkläder. Grundéns, Ursuit, Simms o.s.v. Jag har i flera år använt ställ från Bass Pro och Geoff Anderson, vilka har fungerat fantastiskt bra.

            Sedan skulle jag också fundera på hur jag vill använda stället. Själv har jag alltid regnstället på, ja utom mitt i sommaren och då vill jag ha ett smidigt ställ som andas bra men samtidigt är helt tätt. Skulle jag köpa ett ställ som jag bara drog på mig vid en ev. regnskur så skulle jag fundera på ett galonställ. Det är lättare att få på sig över redan befintliga kläder, så man slipper börja kränga av sig byxor och jacka för att få på sig regnstället.
            20k vattenpelare låter ju fruktansvärt bra, det jag har tänkt är att använda det hela dagen såvida det inte, som du skriver, är mitt i sommaren. Det var därför jag kollade på Westin för dem byxorna såg sköna & smidiga ut att ha på sig även fast det inte regnar.

            Vill helst ha byxor som går till midjan då jag just nu tycker det känns lite väl med såna fox rage byxor.

            Tack för hjälpen, tänkte kolla i en affär som ligger i ”närheten” och prova. Dem skulle nämligen ha Westin stället.

            Kommentera


            • #7
              Jag blev sponsrad för några år sedan med ett riktigt fint gore-tex ställ (10.000kronorsklassen) som andas bra och är 100% vattentätt. Jätteskönt att ha på sig och jag har använt det en hel del i alla olika sorters väder. Trots detta så blev jag ändå tvungen att byta eftersom det var midjebyxor och jag tycker inte det funkar att fiska och vara aktiv i båten med byxor som inte går upp högre i ryggen. Det räcker att du sträcker dig för långt fram en enda gång så rinner allt vatten från ryggen rakt ner i kallingarna.

              Nu har jag Simms och jag är väldigt nöjd med det även om det är apdyrt. Men jag har aldrig ångrat det. Använder det året runt även om man får dra upp dragkedjan på benen ibland när det blir varmt. Flytoverallen är helt utbytt då det är så mycket skönare att köra lager på lager med underställ istället. Så tänk till en gång extra om byxorna, det är mitt tips.
              Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

              Kommentera


              • #8
                Har två skalbyxor/bibs en billig ITAB och en Tenson Loke 10 000/20 000 mm pelare som jag mest har när det är blötfiske på menyn, annars vanliga fiskebyxor typ Lundhags.

                Fiskar mest från båt och då är man orörlig och då funkar faktiskt ett par billiga Fristadsbyxor i strechgummi bra, de andas inte men funkar ändå och helt vattentäta i rumpan, tryggt å bra en regnig dag i båtstolen. Har ett sånt par liggandes i båten utifallatt... generösa så bara att dra på över känga å byxor på en minut eller två.

                Alla byxor ovan är högre i midja/rygg än höftbyxor vilket är bra, mkt skönt regniga, blåsiga dagar om man som jag har lite kortare skaljacka.
                Senast ändrad av anteman; 2020-11-19, 22:49.

                Kommentera


                • #9
                  Jag kör på https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...vage-suit.html året runt, gillar att byxorna slutar i midjan, det håller mig torrt, andas ok och stänger ute vind. Bra kvalitet också. Sen är det ju svårt att ställa mot ett ställ för 15k, men jag är helnöjd. 8k i vattenpelare är inte direkt dåligt, jag har stått i regn i 3-4 timmar och klarat mig bra.

                  Kommentera


                  • #10
                    Fiskar man stående i 3-4 timmar så funkar uppenbarligen 8k vattenpelare (VP) men jag fiskar ofta längre och sitter en hel del... Idag vore 15-20k VP minimum som regnplagg för mig , ffa byxan som utsätts för annat tryck än jackan. Och inte kostar det 15k, har faktiskt en gammal fodrad skidjacka från Stadium med 20k (TCS) för 500kr på rea som är väldigt go som skaljacka i kalla temperaturer fastän maximal ösregnskapacitet knappast är prio på sjön i minusgrader...

                    Dock svårt all välja rätt, förefaller som om vissa 10k VP plagg spöar andras "20k"... förekommer så mkt fluffiga påståenden som inte kan verifieras. Ta Pinewood, har inte prövat men hyfsade dock inte imponerande vattenpelarprestanda på "pappret" men få på FS verkar missnöjda irl, tvärtom!

                    För övrigt gillar jag tunnare, lättare, tightare skalplagg på sommaren som andas bättre när man är varm å tunnklädd, en enda skaljacka för året runt bruk blir på sommaren en varm, fladdrig kompromiss!
                    Senast ändrad av anteman; 2020-11-20, 01:33.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 495 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 657 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 548 svar
                    228 971 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Arbetar...
                    X