Utrustning till barn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning till barn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utrustning till barn

    Tja!
    Tänkte köpa ett diskret till dottern på fyra år.
    Det blir kapslas rulle för att den ska vara enkel att handha.
    Då tänkte jag på en underhängande Abumatic, en sån med spak för pekfingret.
    Dels för att det blir lite mer likt haspel och också för att just kunna använda rullen på ett haspelspö.

    Hur ska jag tänka kring spön då?
    Många barnset känns rätt plastiga och jag tror att det är roligare för dottern om hennes spö ser ut som pappas, med korkhandtag och så.
    Spöet ska ju inte vara dyrt och inte för långt.
    Jag funderade på att köpa ett enkelt ul-spö och kapa av det en bit och förse det med ny toppögla. Då borde det bli lagom långt för ett barn men ändå lite fjong så att hon orkar få iväg draget en bit.
    Kan det vara en bra idé?
    Hur långt spö kan en fyraåring hantera?

  • #2
    Har en 5årig tös som börja vifta med metspöt o skrek att hon ville fiska som pappa..
    Så hon fick låna mitt 7,6fots borrespö. Hon hade inga problem med o kasta med haspel och inga större problem med längden på spöt.
    Sa till henne att när du lärt dig kasta köper jag ett eget spö o rulle till dig. Tog väl 10min sen kasta hon riktigt bra. Då fick man ju stå till vad man lovat.
    Hennes krav va ROSA. Vela mellan okuma pink spöt vilket är helt ok och ett knallrosa fladenkit. Blev det rosa från fladen. Inte så att man ser hundralapparna flyga iväg om det skulle råka trampas på eller så. Tösens enda klagomål va att hon inte hade samma lina som jag. Inte ville hon ha nylonlina på rullen inte.. För det hade ju inte jag. Och det kan jag förstå.. Linminne ställde till det lite sist vi va iväg då linan gärna rinner av spolen lite lättare med nylon när det står o fibblas lite med rätt grepp o så.
    Så jag tycker att man lika gärna kan köra på haspel direkt. Så slipper dom lära om sig när dom tröttnat på kapslad rulle.
    Nu går de en tid mellan gångerna hon använder prylarna då det mest fiskat i havet från båt i vanliga fall. Men takterna sitter i ändå.. Ett par min för o bekanta sig med kastandet så kastar hon riktigt bra igen.
    Tycker det svåraste är o få ungen o koncentrera dig på fisket och inte på alla fåglar o annat runtikring.. Så länge det e kastandet i fokus flyger draget som en projektil. Men ska det glos på ankor o annat samtidigt kan det ju ibland gå litt galet haha

    Kommentera


    • #3
      Daiwa silvercast (hette phantom ibland) och goldcast är bra inkapslade rullar/set för små barn. Mina pojkar fiskade med det från ca 3-6 års ålder. De funkade I princip klanderfritt. Den yngsta av dem vägrade dock plötsligt fiska med inkapslat. Har för mig att det var ganska precis när han fyllde 6 år. Inte en chans att han kastade inkapslat om pappa och storebror fiskade haspel.

      Det tog inte många minuter att lära sig att kasta. Sedan är det ju en helt annan sak att kasta lagom långt åt rätt håll. Det är inte fel att öva några gånger på fotbollsplanen/gräsmattan innan sommarens fiske. Mina kastade även utan krokar första fisketurerna tills jag bedömde det nåt så när säkert för dem själva och oss andra att ha krokar på dragen.

      De fick börja fiska haspel med 6,5 eller 7-fotsspön med 1000-rullar. Händerna är fortfarande små vid den åldern.

      Största fördelen med de inkapslade var att de var lite mer självgående med dem. Visst har det blivit några öglor på linan med haspel. Man får visa dem att det kan vara bra att se till att linan är lite spänd när de börjar veva.

      Kommentera


      • #4
        Hej
        Jag tror strulfritt är en bra målsättning. Dottern gick direkt på haspel, kort mjukare spö med ul rulle och flät. Pga UL rullen och den flyktiga flätlinan var det inte strulfritt, många öglor och trassel som resultat samt någon bruten toppögla pga det längre spöt. Grabben fick gå på en kortare Jula inkapslad med nylon, har funkat felfritt och han fick nu (6år) ta över syrrans UL-spö då hon gått upp på kraftigare klinga och större rulle. Se även till att anpassa sakerna efter barnets händer framförallt, de har inte så stora händer och långa fingrar. Och även om de kommer iväg några få meter så är de i regel glada i den åldern. Som assisterande fader är det även enkelt att med en hand hiva iväg ett bättre kast med en inkapslad knapp-rulle och ge spöt till barnet när jiggen slår i vattnet.

        För en trivsammare tur, inkapslad med nylon samt mindre jigg så även den minsta borren tar betet = succe!

        Lycka till!

        Kommentera


        • #5
          Hittade grabbens pb med jula spöt =) Var riktigt underhållande när han bände upp den, så han kämpade ;-)

          Kommentera


          • #6
            Det var en fin borre!
            Det känns som att jag inte är helt fel ute iaf. Jag tror att jag testar med ett ul spö och kortar ner det lite. Tänker att det nog är bra att ta bort det sista och ömtåligaste segmentet. Det borde ge ett smidigt och efter ett barns förmåga hyffsat långkastande spö.
            Det borde ju klara lite högre kastvikt i avkapat skick också, så att barnet kan få testa en liten wobbler också!?

            Kommentera


            • #7
              Detta spö kanske kan vara något att utgå ifrån?

              https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...2ul-1-10g.html

              Och denna rullen?

              https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ic-276ui-.html

              Kanske flätlina på så man slipper förlora så många drag i vassen.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av fribbe_p Visa inlägg
                Det var en fin borre!
                Det känns som att jag inte är helt fel ute iaf. Jag tror att jag testar med ett ul spö och kortar ner det lite. Tänker att det nog är bra att ta bort det sista och ömtåligaste segmentet. Det borde ge ett smidigt och efter ett barns förmåga hyffsat långkastande spö.
                Det borde ju klara lite högre kastvikt i avkapat skick också, så att barnet kan få testa en liten wobbler också!?
                Prova och se vad som funkar för dig. Med facit i hand skulle iaf jag gått på inkapslat/nylon och sedan gå vidare till 1000-2000 rulle och flätlina när barnet är äldre. Lycka till

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 478 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                24 svar
                3 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uffe62
                av uffe62
                 
                Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                39 svar
                5 614 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg OGRudan
                av OGRudan
                 
                Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                468 svar
                107 621 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Julle68
                av Julle68
                 
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 545 svar
                228 153 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg Wilier75  
                Arbetar...
                X