Vilken GPS? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken GPS?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken GPS?

har tänkt att köpa en handhållen gps,bör vara vattentät,max ca 3-4000kr, nån som har nåt att rekomendera??

Kolla in Garmin eller Magellan.
    Lägg till en tusing så du säkert får färgskärm med kartfunktion - det är guld värt.
    Smaken är som baken...

Kommentera

Garmin Etrex Legend/vista, de med tillägget C har färgskärm och heter de även x har de utbytbart minneskort (32Mb ingår och täcker upp tillräckligt stora områden för dagsutflykter men rör man sig över större områden och inte vill överföra nya kartor hela tiden behöver man lite mer minne).

Jag har en Etrex Legend Cx, den kostar c:a 3700-4500 lite beroende på var man köper den, jag har bara haft den sedan januari och har inte hunnit använda den så jättemycket men de gånger den varit med har jag upplevt den som bra. Med tankte på displayens storlek är det givetvis svårt att få både översikt och detaljer på samma gång men det har inte jag upplevt som något problem.

Både friluiftskartan, bluchart (sjökort) och vanliga vägkartor (kanske inte alla...?) från garmin fungerar i den men är tyvärr inte direkt gratis.

Kommentera

När det gäller en handGPS tycker jag personligen att färgskärm och kartfunktioner är lite overkill. Bättre köpa en riktig plotter med dom egenskaperna och ha en liten svartvit GARMIN utan karta de få ggr man använder den...
        sigpic

Kommentera

hade en garmin 60c och den va helt grym.. använde den på havet, i bilen och i skogen. enda nackdelen med den var att det var svårt att läsa av kartan i höga farter ute på havet. men enligt mig kan alla andra apparater slänga sig i väggen :-)

Kommentera

Nja, tycker nog att du bör gå uppåt i prisklasserna.
            Köper du en för mindre än 10.000 så kommer du nog inte få så stora gäddor som jag brukar få

//Shitlake rules!

Kommentera

Har själv en Garmin 60csx som jag är rätt nöjd med. Sökte runt en del innan jag köpte denna och alternativet var Magellan Explorist XL lite otympligare men har en större display. Garmin finns i enklare, billigare varianter (60cs) skiljer på minne och kompass och höjdmätning om jag inte minns fel.
              Som upplysning kan nämnas att de baskartor som levereras inte är speciellt detaljerade så var beredd på att köpa till kartmaterial. Magellans har varit dyrare än Garmins, förmodligen likadant nu? Kartorna till Garmin laddas enkelt in via PC där rutter, markeringar för bästa fiskeplatserna mm lätt hanteras.
              Varför inte satsa på någon begagnad av dessa eller lägg till några kronor så tror jag du blir nöjd.
              Köpte min på Outdoorexperten.se, de är klart smidiga att ha och göra med.
              Efter orderbekräftelse satte jag in pengarna på deras konto och de skickade då varan samma dag.
              Senast ändrad av Roxen; 2007-03-04, 18:23.

Kommentera

gps

Ursprungligen postat av Bergan Visa inlägg
                Nja, tycker nog att du bör gå uppåt i prisklasserna.
                Köper du en för mindre än 10.000 så kommer du nog inte få så stora gäddor som jag brukar få

//Shitlake rules!
                de eväl jag som tar dom största,om jag inte minns fel,hur många 10+ var det du hade nu,hm,10000 på en gps.,tja varför inte,har du nåt tips

Kommentera

Tjena. Har en Etrex Legend Cx. Mycket bra!
                  Sedan vad nödvändigt det egentligen är med färgskärm på den är väll frågan. Dock tycker jag det var värt varenda krona extra att få det.
                  http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Ursprungligen postat av trashmasta Visa inlägg
                    Tjena. Har en Etrex Legend Cx. Mycket bra!
                    Sedan vad nödvändigt det egentligen är med färgskärm på den är väll frågan. Dock tycker jag det var värt varenda krona extra att få det.
                    Jag har provat både svartvit och färg, utan karta går det lika bra med svartvitt men ska man använda kartor tycker jag man ska ha färg, det blir svårt att skilja på olika detaljer om alla har samma eller i alla fall snarlik färg.

Legend Cx passar mitt användningsområde så jag är nöjd.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    2 052 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11