ABU Beast pro spö, Tvivelaktig kvalité? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU Beast pro spö, Tvivelaktig kvalité?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ABU Beast pro spö, Tvivelaktig kvalité?

    Stack ut en sväng idag för lite grynnfiske med mitt nya beast pro spö. Då hände det som inte få hända, efter max 10 kast med spöt satte jag in ett mothugg mot en sten och toppen gick av.
    Absolut inget extremt mothugg, och betet satte sig inte ens i botten.

    ​​​​​​Enda gångerna jag tidigare haft av spön har varit pga min egen klantighet.
    Var många år sedan man testade ett spö från abu och känns nu som ett big mistake att ge dom en chans.
    Även om det rör sig om ett måndagsex ska det inte kunna hända i den här prisklassen.

    Ser ut som en längsgående spricka i spöt, vad tror ni är orsaken till spöbrottet?
    Click image for larger version

Name:	DSC_0479.JPG
Views:	1234
Size:	2,71 MB
ID:	2579378Click image for larger version

Name:	DSC_0480.JPG
Views:	1280
Size:	2,64 MB
ID:	2579377

  • #2
    En klämskada är väl troligast.

    Kommentera


    • #3
      Alltid tråkigt när sånt händer... Oavsett om det heter ABU eller St Croix (som kan rosta... vad jag läst...) Fast jag har nog knappt läst här iaf att abuspön gått av mer än andra spön så att ge dem en chans låter inte som en vågad övning... utan ren otur. Mitt trevliga ABU Svaftzonkerspön 7'6" håller än!

      Om det är just ett måndagsexemplar så måste väl de få gå sönder som andra sk måndagsexemplar, därav namnet. Orsaken kan ju vara fabrikationsfel eller en anvisning, en spricka p g a yttre åverkan.

      Jag är försiktig med mina spön, säkert du med men visst har jag ändå stött spöt både här och där lite mer än önskat och nån gång sagt "fan också" när det stött i något men kanske är min "fantröskel" låg eller så har spöt "stött i" på rätt sätt eftersom mina stötar aldrig har givit ett spöbrott.

      Om ditt spö är relativt nytt, ostött och knappt fiskat så är ju sannolikheten att det är ett fabrikationsfel större skulle jag påstå och därmed är en reklamation given.
      Senast ändrad av anteman; 2021-05-28, 19:57.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
        En klämskada är väl troligast.
        Isåfall skulle det vara sjukt dåligt att skicka spöt till kund, för inte är det jag som klämt spöt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Alltid tråkigt när sånt händer... Oavsett om det heter ABU eller St Croix (som kan rosta... vad jag läst...) Fast jag har nog knappt läst här iaf att abuspön gått av mer än andra spön så att ge dem en chans låter inte som en vågad övning... utan ren otur. Mitt trevliga ABU Svaftzonkerspön 7'6" håller än!

          Om det är just ett måndagsexemplar så måste väl de få gå sönder som andra sk måndagsexemplar, därav namnet. Orsaken kan ju vara fabrikationsfel eller en anvisning, en spricka p g a yttre åverkan.

          Jag är försiktig med mina spön, säkert du med men visst har jag ändå stött spöt både här och där lite mer än önskat och nån gång sagt "fan också" när det stött i något men kanske är min "fantröskel" låg eller så har spöt "stött i" på rätt sätt eftersom mina stötar aldrig har givit ett spöbrott.

          Om ditt spö är relativt nytt, ostött och knappt fiskat så är ju sannolikheten att det är ett fabrikationsfel större skulle jag påstå och därmed är en reklamation given.
          Nä det är väl som du säger att det kanske kan drabba alla fabrikat. Blev så förvånad bara då spöt är helt nytt och det har endast gått från röret det skickades i och sen direkt ut på sjön.

          Jag brukar vara väldigt rädd om spöna när dom är nya, men efter några säsonger är man absolut inte lika rädd om spöna.
          Vissa spön har misshandlats rejält och jag är förvånad över hur mycket dom tål.
          Är väl dels därför man nu är så tveksam över detta spö som gick sönder två timmar efter uppackning.


          Hoppas verkligen att säljaren tar sitt ansvar och inte skyller skadan på handhavandet.

          Kommentera


          • #6
            Tråkigt att se men det är väl som anteman skriver ovan att det tyvärr måste vara ett måndagsex. Jag har själv ett beast pro och har varit ute runt fem pass och än så länge har det stått pall för både botten och några bättre gäddor. Det där måste gå på reklamation så då får ett nytt spö.

            Kommentera


            • #7
              Köpte ett Prorex AGS 5-25 och redan vid första passet gick 1 cm av toppen efter några timmars fiskande. Skulle ta loss en gren från betet som jag höll i handen och toppen knäcktes när den böjdes. Tyckte det var mycket märkligt och nog är jag varsam med mina spön.
              Återförsäljaren bedömde att jag sannolikt stött/klämt toppen tidigare vilket föranledde att den gick av vid belastning, och man erbjöd sig att laga spötoppen vilket gjordes.

              Tredje passet med spöt, gjorde jag liksom du ett mothugg mot sten varvid spöt bröts av på två (!) nivåer - strax invid 2a och 3e öglan. Dvs precis ovanför där öglorna sitter. Likaså här var det inget brutalt mothugg och betet satt inte fast i botten.

              Åter hos försäljaren som konstaterar att det uppenbart är ett fabrikationsfel baserat på hur/var skadorna sitter och de ersatte med ett nytt spö.

              Hoppas det löser sig för dig!

              Kommentera


              • #8
                Fick svar från säljare idag, dom ville jag skulle såga av bottendelen och skicka bild på den så skulle dom skicka ett nytt spö.
                Jag hade egentligen nöjt mig med att dom skicka en toppdel, bottendelen är det ju inget fel på.
                Men kanske är något batchnr dom är ute efter eller något.

                Click image for larger version

Name:	20210531_165751.jpg
Views:	1001
Size:	68,9 KB
ID:	2579485

                Kommentera


                • #9
                  Förstår inte varför du ska behöva såga av den delen.. Bara o fota o skicka ju.. Eller dom vill få delen inskickad?

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag förstod inte heller i början, tänkte med att dom ville ha in delen.
                    Men tydligen vill dom bara att spöt ska totalförstöras.
                    Gissar att det är för man inte ska kunna göra en fuling och fuska sig till något.
                    Jag är glad att jag inte behöver skicka iaf, och inte ett ord från säljaren om vårdslöst handhavande.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 112 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X