Val av gäddspö! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av gäddspö!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Val av gäddspö!

    Tjena! Jag tänkte köpa ett nytt gäddspö för det tyngre fisket för det mesta dels med gummibeten. Har ett Mass Beat 2 spö nu 50-140g, riktigt skönt men känner att det är lite för klent för de tyngre jiggarna.
    Jag har spanat in Svartzonker signature 220g, Abu garcia Beast X 200g & 250g, och W4 Powercast 260g b.la.. Någon som har någon erfarenhet av dessa spön och kan rekommendera?
    Är väldigt osäker när det kommer till kastvikt, hur mycket jag behöver och vad som är tillräckligt eller för tungt. Jag vill ha ett kraftigt spö på helst 8 - 8”6 fot så jag orkar stå och dänga iväg 100 - ca 170g gummi utan problem.. Men ändå inte för styvt och ”tråkigt” så man tappar känslan. Det spöt som lockar mest nu är W4:at men osäker på om det kommer kännas allt för likt en kastpinne med tanke på 260g.
    Rulle till spöt tänker jag mig en Tatula 300 eller en 13 fishing concept a3.


    Skriv gärna något om de spön jag nämnde eller om ni själva har något spö för det tyngre fisket som ni rekommenderar och varför.
    Mvh
    Senast ändrad av HalvtErfaren; 2021-08-02, 17:17.

  • #2
    Ursprungligen postat av HalvtErfaren Visa inlägg
    Tjena! Jag tänkte köpa ett nytt gäddspö för det tyngre fisket för det mesta dels med gummibeten. Har ett Mass Beat 2 spö nu 50-140g, riktigt skönt men känner att det är lite för klent för de tyngre jiggarna.
    Jag har spanat in Svartzonker signature 220g, Abu garcia Beast X 200g & 250g, och W4 Powercast 260g b.la.. Någon som har någon erfarenhet av dessa spön och kan rekommendera?
    Är väldigt osäker när det kommer till kastvikt, hur mycket jag behöver och vad som är tillräckligt eller för tungt. Jag vill ha ett kraftigt spö på helst 8 - 8”6 fot så jag orkar stå och dänga iväg 100 - ca 170g gummi utan problem.. Men ändå inte för styvt och ”tråkigt” så man tappar känslan. Det spöt som lockar mest nu är W4:at men osäker på om det kommer kännas allt för likt en kastpinne med tanke på 260g.
    Rulle till spöt tänker jag mig en Tatula 300 eller en 13 fishing concept a3.


    Skriv gärna något om de spön jag nämnde eller om ni själva har något spö för det tyngre fisket som ni rekommenderar och varför.
    Mvh
    -------------------------------------------------

    Den sportfiskebutik jag tror skulle kunna hjälpa dig att hitta ditt "drömspö" är Sportfiskeprylar i Stockholm... https://www.sportfiskeprylar.se/sv/superdeals#{%22F65%22:%22Fiskesp%C3%B6n%22} ....
    Be butikschef Henrik Sandahl om hjälp...
    Old Firehand
    Leif Engström

    Kommentera


    • #3
      Daiwa prorex xr Sledgehammer 8,8” 220g är spöt för dig

      Bra med ryggrad och inte för styvt. Väldigt lätt spö som väger in på endast 215g. Kastar större beten otroligt bra.
      Senast ändrad av Letho; 2021-08-03, 06:11.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
        Daiwa prorex xr Sledgehammer 8,8” 220g är spöt för dig

        Bra med ryggrad och inte för styvt. Väldigt lätt spö som väger in på endast 215g. Kastar större beten otroligt bra.
        Ser riktigt fint ut! Kanske slår till på den Står mellan den och W4 Spöt.



        Kommentera


        • #5
          Är det någon som vet skillnaden på W4 Monsterstick 260g och W4 Powercast 260g? Förutom att Monstern är 7”9 fot och Powern 8”6..

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av HalvtErfaren Visa inlägg
            Är det någon som vet skillnaden på W4 Monsterstick 260g och W4 Powercast 260g? Förutom att Monstern är 7”9 fot och Powern 8”6..
            Om jag minns rätt så har de samma klinga, ringar och rullfäste men bland annat så väger Monsterstick lite mindre och är delat vid handtaget.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg

              Om jag minns rätt så har de samma klinga, ringar och rullfäste men bland annat så väger Monsterstick lite mindre och är delat vid handtaget.
              Tjena igen! Tänke beställa sledgehammer imorn! En fråga bara. Skulle du säga att spöt är rättklassat? Har massa 120-160g jiggar men tänkte dra en beställning på en Wolfcreek Shad 29 som väger 200g.. plus lite extra vikt med skalle osv.. Passar spöt till det å?

              Kommentera


              • #8
                Smaken e som baken men jag skulle välja att inte kasta +200g beten om jag kunde undvika det... :-)

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Smaken e som baken men jag skulle välja att inte kasta +200g beten om jag kunde undvika det... :-)
                  Haha okej! Jag är tveksam på om jag kan undvika det, men det blir bara en wolfcreek. Känns lite onödigt att köpa grövre utrustning på 250g+ för ett bete tycker jag. Normalt kommer jag fiska med scout shad xl, giant pig shad, big mcrubber/pike b.la..

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 496 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                  24 svar
                  3 833 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                  39 svar
                  5 656 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg OGRudan
                  av OGRudan
                   
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                  468 svar
                  107 666 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Julle68
                  av Julle68
                   
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 549 svar
                  229 430 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg Retroräven  
                  Arbetar...
                  X