Fredagspyssel - Trimma rulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fredagspyssel - Trimma rulle!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Som kullagerallergiker har jag något svårt för förfarandet men är faktiskt ändå lite lockad att gå igenom samma procedur med mina mest lättkastande rullar, där jag anser lagren ha potential att göra skillnad till det bättre (för mig gäller det främst haspelrullar dock).

Ska jag vara ärlig hade jag aldrig valt kullager i icke rostfritt material, särskilt inte på en sådan utsatt plats som evighetsskruven. Så är jag överdrivet pedantisk också, riktigt intressant att se hur de klarar sig!

Nästa tips för absolut mjukast gång, när lager redan är på plats, är polering av dreven. Där finns inte sällan en hel del att hämta, även gällande fabriksnya rullar.
    Du får hemskt gärna komma med en utförlig "före/efter"-beskrivning när du kört rullen ett tag.

Kommentera

Jag kan instämma om polering av dreven. Det gör rejäl skillnad i "lenhet."

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Som kullagerallergiker har jag något svårt för förfarandet men är faktiskt ändå lite lockad att gå igenom samma procedur med mina mest lättkastande rullar, där jag anser lagren ha potential att göra skillnad till det bättre (för mig gäller det främst haspelrullar dock).

Ska jag vara ärlig hade jag aldrig valt kullager i icke rostfritt material, särskilt inte på en sådan utsatt plats som evighetsskruven. Så är jag överdrivet pedantisk också, riktigt intressant att se hur de klarar sig!

Nästa tips för absolut mjukast gång, när lager redan är på plats, är polering av dreven. Där finns inte sällan en hel del att hämta, även gällande fabriksnya rullar.
        Du får hemskt gärna komma med en utförlig "före/efter"-beskrivning när du kört rullen ett tag.
        Jag ska ge det ett försök, det är ju svårt att göra en riktigt bra jämförelse utan att byta fram och tillbaks, speciellt att avgöra vad som faktiskt är en förbättring och vad som bara är placebo.

Prorex rullen ska bli kul att testa med en stadig gös i änden på linan, den har jag upplevt som lite "rå" under belastning tidigare.

Det där med att polera drev verkar ju också som något som kan vara värt att prova. Jag har läst din tråd om det och även sett en video från jag tror det var tackle advisor på youtube. Tror Prorexen kan vara en lämplig kandidat att börja med!

Kommentera

Ett tips i all välmening:
          Var väldigt observant på om korrosion skulle uppträda, även "rostfria" lager rostar då och då i sötvatten.
          Att pensla på ett tunt lager fett på kullagrens utsida är ingen dum idé, oavsett vilket material de är tillverkade av.
          Hej!
          Det fick bli en "snabbinspektion", plockade ut lagret under drevet till evighetsskruven på tatulan och smörjde på lite extra fett på båda sidorna av det.
          Det såg i alla fall fortfarande ut som nytt, men å andra sidan har jag ju inte använt rullen mer än två dagar sammanlagt sen jag monterade det så även om det skulle va hopsnickrat av nått riktigt bonnjärn så borde det inte hunnit hända så mycket : P

Click image for larger version

Name:	kullager.jpg
Views:	358
Size:	111,6 KB
ID:	2598417

Kommentera

SjonsBaever ett lager fett på och det bör hålla sig.
            Risken med potentiellt rostbenägna legeringar är om de sitter på ställen där vatten bli stående, då kommer rosten förr eller senare även vid fiske i sötvatten.

Kommentera

SjonsBaever ett lager fett på och det bör hålla sig.
              Risken med potentiellt rostbenägna legeringar är om de sitter på ställen där vatten bli stående, då kommer rosten förr eller senare även vid fiske i sötvatten.
              Har du några tips i övrigt för hur man minskar risken för rost?
              ta ut spolen när man kommer hem för att ventilera bättre?
              Tatula verkar enligt daiwas hemsida inte ha några rostfria lager, Prorex ett av sju och Alphas fyra av sju, tyvärr ger de ju väldigt sparsamt med information om vilka lager det gäller. Jag som gillar att grotta ner mig lite tycker att det är lite tråkigt att de flesta tillverkare ger så dåligt med detaljer om prylarna de säljer...

Vilka positioner skulle du säga är mest utsatta? Botten på vevaxeln verkar ju vara ett ställe man bör kolla lite extra har jag läst.

Bonusfråga: Om du skulle konstruera en rulle, hur skulle du välja att placera lager och/eller bussningar? Vart skulle du prioritera rostfritt om ekonomichefen sa ifrån om vad du fick använda?
              Skulle det skilja sig om du skulle prioritera "känsla" eller hållbarhet över tid?

Kommentera

Kul inlägg och kul frågor, det är precis sånt här jag tycker är roligt och forumens största tjusning.
                Stöta och blöta halvt onödiga teorier om våra kära rullar!

Ursprungligen postat av SjonsBaever
                Har du några tips i övrigt för hur man minskar risken för rost?
                ta ut spolen när man kommer hem för att ventilera bättre?
                Förutsatt att rullen i fråga är av hyfsad kvalitet och korrekt smord räcker en avtorkning och förvaring inomhus i uppvärmt utrymme.
                Att plocka gaveln, antingen avlägsna spolen eller bara dra ur spollagret ur sitt säte i stativets vevsida och låta spolen vila på halvdistans några timmar är optimalt.
                Så gör jag på mina japanska rullar, kanske inte min gamla Conquest då den är så otät att den torkar fort ändå.
                "Otät" är positivt laddat i sammanhanget, en rulle med bra komponenter ska hellre vara välventilerad än stängd.

Rost hindras bäst genom att hindra potentiella problemytor ytor från längre vattenexponering, låter superenkelt men fundera kring det på djupet så uppkommer snart diverse uppenbarelser!

Tatula verkar enligt daiwas hemsida inte ha några rostfria lager, Prorex ett av sju och Alphas fyra av sju, tyvärr ger de ju väldigt sparsamt med information om vilka lager det gäller. Jag som gillar att grotta ner mig lite tycker att det är lite tråkigt att de flesta tillverkare ger så dåligt med detaljer om prylarna de säljer...
                I princip samtliga marknadens rullar, åtminstone från de större tillverkarna, har enbart lager av mer eller mindre "rostfria" legeringar.
                I Daiwas fall skrivs om "CRBB", det är deras speciella ytbehandling som ska göra lager mer rosttröga än "vanliga" rostfria kullager.
                Enligt min ganska stora erfarenhet av Daiwas rullar är detta mest reklamsnack, CRBB rostar lika ofta och mycket som deras standardlager.

Vilka positioner skulle du säga är mest utsatta? Botten på vevaxeln verkar ju vara ett ställe man bör kolla lite extra har jag läst.
                Ja, inre vevaxel är problematiskt men det går att smörja sig till riktigt bra skydd där.
                Misskötta rullar med gamla skolans dräneringshål under sagda lager, alltså öppet in mot spolen, är de värst drabbade.
                Sköt smörjningen, se till att BRA kullager sitter på den positionen eller i nödfall; byt ut mot plastbussning.

Annars är definitivt kullager på evighetsskruven ytterst utsatta.
                Lagren på skruven sköljs inte bara av mängder med vatten, linan drar också in mycket sand och smuts. Evighetsskruvlager är nog de som oftast står helt still medan spollager är de som oftast har skador men ändå fungerar.

Men beroende på hur man tar hand om rullen i fråga kan allt drabbas.

Name:	Conquest301rost01a.jpg
Views:	350
Size:	142,9 KB
ID:	2598434
                Envägslager är ett problemområde, här från Conquest efter 2014.

Name:	Conquest301rost01c.jpg
Views:	280
Size:	224,2 KB
ID:	2598435
                Det fasta spollagret är också drabbat i många rullmodeller.

Name:	RostTatula01c.jpg
Views:	292
Size:	1,01 MB
ID:	2598440
                Daiwas olika Tatula-modeller verkar också ha problematiskt envägs.

Name:	RostTatula01a.jpg
Views:	288
Size:	310,5 KB
ID:	2598437
                ...som ibland är väldigt rostiga.

Bonusfråga: Om du skulle konstruera en rulle, hur skulle du välja att placera lager och/eller bussningar? Vart skulle du prioritera rostfritt om ekonomichefen sa ifrån om vad du fick använda?
                Skulle det skilja sig om du skulle prioritera "känsla" eller hållbarhet över tid?
                Ser det som en självklarhet att samtliga kullager ska vara av en så högkvalitativ rosttrög legering som möjligt.

Sista frågan är hyperintressant.
                Har flera gånger tidigare tagit upp gamla Conquest samt äldre Daiwa tillverkade i Japan.
                Flera av dessa har ungefär se kullager: icke vevgavel, spolaxel, inre pinjong, yttre pinjong, inre vevaxel samt yttre vevaxel.
                Jag tycker detta räcker, är dreven välskurna av bra material kommer rullen gå så mjukt att du inte märker skillnad jämfört med mer lagrade modeller.
                Min Daiwa Zillion har den uppsättningen plus lager i knopparna (packade med fett så gör ingen direkt skillnad) och med den rullen har jag kört blindtester jämfört med nya Shimano med Micro Module samt diverse Daiwa i översta skiktet.
                Testade kompisar och gällande mjukast gång valde alla Zillion...

Enkelt uttryckt: dubbelupphängd vevaxel samt dubbelt upphängt pinjongdrev och två lager i/för spolen.
                För hållbarhetens skull högkvalitativa, välplacerade (gällande avrinning/inträngning) samt välsmorda kullager.
                Hållbarheten beror inte bara på materialen, de ska sitta på rätt ställe också.

I gäddrullar tycker jag generellt ju färre kullager desto bättre.

Name:	200BBklar01b - kopia.jpg
Views:	287
Size:	236,1 KB
ID:	2598436
                Gamla Millionaires frikoppling består till viss (liten) del av plast. Dessa delar används där plast faktiskt är fördelaktigt.
                Samtliga metallkomponenter är av rostfritt slag.

Name:	AlphasF03a2.jpg
Views:	285
Size:	523,8 KB
ID:	2598438
                Det är likadant i lilla Alphas och Pixy, delarna som potentiellt tar stryk är av rostfritt stål.

Name:	RostTatula01d.jpg
Views:	291
Size:	1,40 MB
ID:	2598441
                Medan Tatula har kontaktdelar av plast i större utsträckning (lite rost kan även skönjas på inre pinjonglagret vilket förefaller vara av sämre kvalitet).

Name:	RostTatula01g.jpg
Views:	292
Size:	907,5 KB
ID:	2598439
                ...vilket kan leda till materialskador som denna bild visar. Skav på TWS-armen, har sett flera sådana fall.

Jag får kritik för min cynism och konservatism ibland, med all rätta troligen.
                Oavsett vad andra tycker vidhåller jag fortfarande att den bästa rullen för mediumlätt abborrfiske inte längre tillverkas.
                Det finns några alternativ men väger man in byggkvalitet, ergonomi, funktioner, bibehållen nykänsla samt hållbarhet över tid är Daiwas grundkonstruktion vilken såg världen 1998 det absolut bästa man kan välja.
                Därefter trängs äldre Curado och små Calcuttor (främst TEGT/Conquest).

Alla är välkomna att säga emot i vanlig ordning...

Kommentera

JontaK WOW, vilket svar! Jag har läst det ett par gånger och ska läsa igenom det ordentligt igen, men nu behöver jag packa fiskegrejjerna inför helgens exkursion!

Kommentera

Hej!

Jag gjorde ett försök att polera dreven i Prorexen, blir förhoppningsvis årets första gös snart så då får jag se om det blir någon skillnad mot innan, är det inget märkbart skillnad så tar jag nog ett varv till med poleringen, för jag var nog lite onödigt feg med dremeln : P

Name:	drev.jpg
Views:	267
Size:	463,2 KB
ID:	2598895

Kommentera

SjonsBaever ser bra ut.
                      Har man milda polermedel samt rondeller/borstar på sitt roterande verktyg behöver man knappast vara rädd att avverka för mycket gods.
                      Det är ju inte välpolerat förrän man kan spegla sig i kuggarna!

Name:	Poleradrev01k.jpg
Views:	319
Size:	132,5 KB
ID:	2598903

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13