Drivankare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drivankare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Drivankare?

    Hello

    Im curious on your Experimence With drift socks.
    How Long Line/rope do you use, and what kinda socks do you use?
    Feel free to share other relevant subjects about this matter, and of course, to answer in swedish
    Thanks in advance!

  • #2
    Till min kajak använder jag en stor blå IKEA-kasse och linan (Paracord) är c:a 4 meter.

    Click image for larger version

Name:	Snip-it_1653064767197.jpg
Views:	681
Size:	168,8 KB
ID:	2600924

    Kommentera


    • #3
      Har ett eget tillverkat som är 1 X 1 m kraftig presenning med ett 15 cm hål i centrum och linor i hörnen som samlas i en ring i vilken jag kan fästa lämplig lina beroende på väder och användning, tex broms vid spinnfiske 3-4m, om jag måste hålla upp mot vind i hårt väder 15-20 m så det inte rycker så illa.

      Kommentera


      • #4
        Det funkar att göra ett eget drivankare, har själv kört med IKEA kassen & det är ett enkelt & billigt sätt att testa .
        Men det funkar betydligt lättare med ett riktigt drivankare.
        Allt blir bättre & lättare med ett riktigt drivankare, har ett jarvis som har ett flyt element i toppen & en tyngd i botten som gör att ankaret vrider sig rätt & öppnar upp lättare & fortare.

        Söders har många varianter https://www.sportfiskeprylar.se/sv/v...a/drivankare-2

        Kommentera


        • #5
          Hej, mitt tips är som många andra på nätet säger, tänk först ut hur stort drivankare du tror att du behöver, sen skaffar du ett som är dubbelt så stort. Jag själv följde inte detta rådet första vändan, köpte ett drivankare jag tyckte var tillräckligt stort, men är det lite blåst så är det som bekant väldigt irriterande om man driver för fort, om det så bara är med nån tiondels knop. Jag använder bara drivankare till att sakta ned drift vid spinnfiske, ej till att sakta ner för trolling ell. likn.

          Jag har nu en CWC giant drift sock https://www.olssonsfiske.se/fiskemet...mdia-red-black som tyvärr är ganska dyr, man kan göra som Rospigg och tillverka egna som fungerar lika bra om man har lust, men den här är iaf riktigt stor och kommer med en förvaringspåse.
          Min båt är en Buster L2 -17 så den är inte jättestor, men den är ju ganska lätt och tyvärr bra på att fånga vind särskilt med heltäckande vindrutan, så jag skulle säga att det behövs ett sånt stort drivankare även till en sån båt, som sagt har man ett som är för litet så kommer det bara funka bra vid svag blåst.
          En till anledning är att rent logiskt så vill man ju sätta drivankaret i fören, för att det ger bäst bromsverkan, men rent praktiskt kanske det inte är det man vill, man kanske fiskar 2-3 pers och vill stå utspridda i båten och att alla ska kunna kasta med eller mot vinden om man vill utan att kasta över varandra, så man vill fästa drivankaret i sidan och alltså driva sidledes, även om det kanske gungar lite mer och framförallt så blir det ju såklart mkt mer vindfång. Eller att man kanske inte vill driva exakt i riktning med vinden, utan kanske lite på diagonalen för att t.ex. följa ett grundflak ell. likn. Då kan man t.ex. sätta drivankaret på ena sidan bak i aktern och sen peka med elmotorn åt grundflaket och köra den på en lagom hastighet. Man kan också peka elmotorn någonstans emellan riktningen där vinden blåser ifrån och mot grundflaket, och välja en hastighet som "matchar bromsverkan" i aktern, så driver man långsamt sidledes och mot flaket.
          Hursomhelst, det jag menar med detta är att det är bra att ha drivankare som är tillräckligt stort och bromsar tillräckligt även om man t.ex. sätter det i sidan som egentligen är "fel" och ger mer vindfång.

          Ang. längd på linan har jag provat lite olika, som Rospigg är inne på så är det egentligen bäst rent tekniskt att ha en riktigt lång lina som då ger lite ryckdämpning, både för dig själv och båtens skull samt själva drivankarets funktion. Sedan med längre lina så drar ju båten i drivankaret mer parallellt med vattenytan, istället för med kortare då den kanske mera försöker "lyfta" upp drivankaret ur vattnet. Men nackdelen är ju då att det är mer krångel då man ska ha i och ur drivankaret, samt om man som sagt vill kombinera med elmotor och man kanske rentav vill kunna snabbt ankra med elmotorn utan att först behöva ta upp drivankaret, då vill man ha en kort lina, jag kör av denna anledningen en lina på ca 2-4 m lite beroende på situation, sen är ju själva drivankaret med sina remmar minst 2 m långt..
          Det är bra att ha en lina som syns bra i vattnet (fluo orange/röd/gul eller vit) så du eller din kompis förhoppningsvis inte råkar veva in sitt bete i den.
          Jag tycker också det är fördel med kortare lina så att ifall du skulle få drömfisken på kroken så kan din polare vid behov dra upp drivankaret så det inte kommer trassla. En variant dock vid längre lina är att kanske göra som vissa trollingfiskare, jag är ingen trollingfiskare själv så kanske är helt ute o cyklar, men jag har förstått att de som trollar ute till havs och kanske har 1-2 drivankare för att sakta ner eller stabilisera hastigheten, de kan vid behov knäppa loss drivankaret med en karbinhake och släppa det, då har man en flytkudde på linan, så man kan plocka upp det igen senare. För vissa drivankare följer dessa flytkuddar med.

          Kommentera


          • #6
            Tack for svar alle, det var mycke bra!

            I've have ordered the Giant Drift Sock from CWC since it was on a decent sale, and i primarily need to use the sock when there is alot of wind.

            I'll return With my experiences With it when i have used it for some time.

            Kommentera


            • #7
              Tack for svar alle, det var mycke bra!

              I've have ordered the Giant Drift Sock from CWC since it was on a decent sale, and i primarily need to use the sock when there is alot of wind.

              I'll return With my experiences With it when i have used it for some time.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 478 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
              24 svar
              3 813 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uffe62
              av uffe62
               
              Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
              39 svar
              5 614 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg OGRudan
              av OGRudan
               
              Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
              468 svar
              107 621 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Julle68
              av Julle68
               
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 545 svar
              228 155 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg Wilier75  
              Arbetar...
              X