Ert absoluta favoritspö spinnfiske efter gädda. Vilket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ert absoluta favoritspö spinnfiske efter gädda. Vilket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ert absoluta favoritspö spinnfiske efter gädda. Vilket?

    Ert absoluta favoritspö spinnfiske efter gädda. Vilket?

    Nördat in mig på rullar en lång tid men tycker det känns roligare att utforska fiskepön nu för tiden.

    Gädda, spinnfiske. Du får ett spö med dig ut. Vilket väljer du om du fick välja fritt?

    Edit: Om jag själv får svara på frågan så väljer jag Shimano Yasei BB Pike 120g

    Om den fanns i t.ex. 150, 180, 220g så hade jag köpt allihop. Vikten, rullfästet, känslan är magisk.


  • #2
    Har inte provat runt mycket, just nu är jag nöjd med Prorex S 862 XXHF 150g, finns även det lite vassare "E" även kallat X och så XR, vad främst gör att du mer än dem eller Prorex 8:or (-120g) gillar Yasei BB?
    Detaljerna eller ffa känslan, aktionen i klingan?

    Kommentera


    • #3
      Har inte provat runt jättemycket heller. men provat lite savage gear och shimano. jag skulle säkert kunna gilla shimano lika mycket men jag har blivit en daiwa spö fanboy. så jag måste säga mitt prorex x 150 gram, eller kanske mitt XR 40-80 g om det hade vart längre. 40-80 spöt fast i längd 8,4 eller 8,6 så hade det vart mitt favoritspö.

      Kommentera


      • #4
        Just nu håller jag st croix legend tournament musky twitch stick rätt högt sett som allroundspö. Det är troligtvis samma klinga som i legend tournament bass swimbait men med annat handtag och trigger.

        Men! Det finns ett annat spö som varje gång jag tar upp det så tänker jag fy fan vilket bra spö. Det är st croix musky downsizer lil dawg. Gjort för att kasta spinnare men jag använder det till wobblers upp till typ 80 gram. Otroligt härlig mjuk aktion och väldigt lätt föt att vara 8.6 fot. Dock långt ifrån ett allround spö men varje kast är en fröjd

        Kommentera


        • #5
          St Croix Ledgend Elite 8,6 3oz med en Tatula 300, ett fantastiskt lätt spö med mkt pulver & känsla utan att kännas varken påkig eller svampig,
          Kastar allt jag använder från Big Mcrubber ned till 35gr skedar & det känns lika bra.

          Enda jag saknar med det spöt är helkork, annars finns det inget att klaga på om man inte tittar på prislappen

          Kommentera


          • #6
            Westin W8 Powercast. Lätt och spänstigt nog att kasta 40-100 grams wobblers en hel dag men med en helaktion som dämpar wobblerns ryck vid invevning. Enligt mig det fulländade spöt för gäddfiske med wobbler.

            För Westins jätte från 17cm 47gr till 23cm 101gr så är det PERFEKT.

            Att jag råkade snubbla på det för 2899kr när EL-GE hade halva priset på alla spön gör inte saken sämre.

            De enda nackdelarna med detta spö är att det sitter en metalldekoration runt klingan i rullfästet som blir kall vid vinterfiske samt att man får vrida till holken några gånger per dag.

            Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            St Croix Ledgend Elite 8,6 3oz med en Tatula 300, ett fantastiskt lätt spö med mkt pulver & känsla utan att kännas varken påkig eller svampig,
            Kastar allt jag använder från Big Mcrubber ned till 35gr skedar & det känns lika bra.

            Enda jag saknar med det spöt är helkork, annars finns det inget att klaga på om man inte tittar på prislappen
            Har samma spö och det är fantastiskt till shallowriggade gummibeten, swim baits, tailbaits och dylikt. Har en Daiwa Zillion HD på mitt. En ska jag gillar förutom den enastående kvalitetskänslan är att spöt är odelat.
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

            Kommentera


            • #7
              Ett spö bara... av de jag har, till allt.
              Det får bli SavageGear 1DFR Swimbait 170gr.

              130 grammaren är min favorit men om jag ska ett enda spö som ska klara precis allt så får det bli 170 grammaren.

              Kommentera


              • #8
                Daiwas AGS -120. Jämfört med övriga spön jag provat, i olika prisklasser, är detta överlägset. Väldigt lätt och med väldigt precis känsla.

                Kommentera


                • #9
                  Det är en svår fråga. Man har ju sina favoriter men när du säger drömspö tänker jag på nånting som jag ännu inte prövat. Jag ska vara ärlig och säga att det närmsta jag kommit drömspö och aha-upplevelse är när jag provkastade ett Gumbait, den klingan var magisk. Man undrar ju hur pass bra deras Elixir är då. Håller precis som Cosmos med om att St Croix Legend Elite 8,6 3 oz är ett riktigt grymt spö som egentligen har allt, men man kan sakna ett bakhandtag i helkork, då hade jag nog satt 10/10. För mig är det även viktigt att spöt är snyggt och kanske viktigast av allt, att man aldrig tröttnar på att kasta med spöt.
                  Senast ändrad av gabbu; 2022-10-26, 21:59.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                    Det är en svår fråga. Man har ju sina favoriter men när du säger drömspö tänker jag på nånting som jag ännu inte prövat. Jag ska vara ärlig och säga att det närmsta jag kommit drömspö och aha-upplevelse är när jag provkastade ett Gumbait, den klingan var magisk. Man undrar ju hur pass bra deras Elixir är då. Håller precis som Cosmos med om att St Croix Legend Elite 8,6 3 oz är ett riktigt grymt spö som egentligen har allt, men man kan sakna ett bakhandtag i helkork, då hade jag nog satt 10/10. För mig är det även viktigt att spöt är snyggt och kanske viktigast av allt, att man aldrig tröttnar på att kasta med spöt.
                    A bit of off-topic, but what reel do you prefer on your Gumbait?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 499 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 834 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 663 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 558 svar
                    230 255 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Kolnej
                    av Kolnej
                     
                    Arbetar...
                    X