Visa upp era JDM prylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era JDM prylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Jag hade en shallow i min och det blir klart märkbar skillnad när man kastar beten under 4 gram jämfört med originalspolen. Jag testade med ett poison 4-12 och expride 3,5-10 med sunline siglon pe adv 0.17 och märkte ingen skillnad mellan dessa spön men stor skillnad mellan mgl och shallow till den senares stora fördel då.

    Jag anser dock att en metanium lämpar sig bättre till beten över tio gram oavsett vilken spole man använder. Till riktigt lätta beten finns bättre lämpade rullar.
    tack för din input.

    jag ligger ju väldigt ofta i spannet 8-14g typ, så är verkligen i något av ett mellanläge rullmässigt där både BFS och MGL funkar. BFS lite klen och en ren MGL lite much. shallow spool kanske är något att testa ändå !

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg

      tack för din input.

      jag ligger ju väldigt ofta i spannet 8-14g typ, så är verkligen i något av ett mellanläge rullmässigt där både BFS och MGL funkar. BFS lite klen och en ren MGL lite much. shallow spool kanske är något att testa ändå !
      Det som passar mig kanske inte passar dig men det är ju billigare att testa med en ny spole än en helt ny rulle.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

        Det som passar mig kanske inte passar dig men det är ju billigare att testa med en ny spole än en helt ny rulle.
        har tyvärr ingen ny metanium atm så får bli att beställa en från Japan!

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg

          har tyvärr ingen ny metanium atm så får bli att beställa en från Japan!
          Köper man en metanium med shallow från japan så blir det ju såklart billigare. Trevliga rullar.

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg

            Är tyvärr väldigt shimano-frälst! Men ibland testar jag annat om måste

            min alderbaran kastar samma riggar till månen också, och FTB bromsen är den bästa jag testat till dessa vikter men problemet jag har är dom pyttesmå lagerna vid spolaxel, när man sular ut ordentligt känns det som hela rullen skall explodera och iom jag fiskar från land behöver jag sula till ordentligt ibland
            Instämmer med Kristofer. Jag har två Daiwa Alphas CT SV och en Millionaire CT SV som jag uppskattar bättre än någon Shimano jag prövat i det viktspannet. Även Steez CT SV TW är fantastisk, men det är samma spole och kastegenskap i Millionaire och Alphas CT SV.

            Jag har för övrigt en Aldebaran BFS 2016 (inte prövat 2022 dock) jag sedan innan har använt till vikter upp till 20 g. Använder du tjockare olja och "sular lugnt" bör det gå bra. Jag kastar riktigt långt oavsett. Numera är det en dedikerad BFS-rulle, men det är bara för att jag gillar mina CT SV-Daiwor såpass mycket.

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              Instämmer med Kristofer. Jag har två Daiwa Alphas CT SV och en Millionaire CT SV som jag uppskattar bättre än någon Shimano jag prövat i det viktspannet. Även Steez CT SV TW är fantastisk, men det är samma spole och kastegenskap i Millionaire och Alphas CT SV.

              Jag har för övrigt en Aldebaran BFS 2016 (inte prövat 2022 dock) jag sedan innan har använt till vikter upp till 20 g. Använder du tjockare olja och "sular lugnt" bör det gå bra. Jag kastar riktigt långt oavsett. Numera är det en dedikerad BFS-rulle, men det är bara för att jag gillar mina CT SV-Daiwor såpass mycket.
              kanske får krypa till korset och testa en Daiwa, många år sedan nu.

              min alderbaran är 2016 också, och den är ju lite känd för att låta mycket. Kanske är 2022 bättre, hört den är tystare och stabilare men samma små lager. Smått tänd på Calcutta Conquest Bfs också, men borde släppas en ny snart då nuvarande är från 2017.

              Kommentera


              • #57
                Jag uppfattar Daiwas multirullar som lite smäckiga/pråliga, Shimanos är renare i designen vilket tilltalar mig - prestandan är säkert likvärdig men jag går alltså på looks i det här fallet.

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
                  min alderbaran är 2016 också, och den är ju lite känd för att låta mycket. Kanske är 2022 bättre, hört den är tystare och stabilare men samma små lager. Smått tänd på Calcutta Conquest Bfs också, men borde släppas en ny snart då nuvarande är från 2017.
                  Grejen med 2022 Aldebaran är att den har micro module drev i duralinum, vilket mig veterligen har varit minst sagt problematiskt i Metanium DC oh Metanium MGL 2016. Det är de rullar som jag i särklass ser mest skadade drev på. Kontext: Jag jobbar i sportfiskebutik. Det finns alltså enligt mig risker med dreven i Aldebaran BFS. Den känns dock otroligt förfinad. Aldebaran BFS 2016 låter mycket (även om den känns len), det gör i varje fall min. Dock, mindre missljud sedan jag bytte till Calcutta Conquest BFS mässingdrev.

                  Ska man använda Aldebaran BFS 2022 till BFS tror jag nog att det ska vara lugnt...men, jag väljer att vänta ett tag för att se ifall problem uppstår. Till "vanligt fiske" anser jag att risken är större, då större beten, som är tyngre att veva in, naturligtvis sliter mer på dreven. Jag är kluven.

                  Jag tror att man antingen släpper en Calcutta Conquest BFS nästa år, eller lägger ner konceptet helt. Lägger man ner konceptet är ISUZU ensamma med att göra rundgavlade rullar till "mountain stream (BFS) fiske" och priset lär öka ännu mer. Jag som har siktat in mig på en ISUZU BC421SSS vill såklart att priset på dessa rullar går ner lite...

                  Kommentera


                  • #59
                    Ett av problemen med JDM och då BFS är att fiskarna som dessa rullar är tänkta för väldigt sällan väger över kilot och vattnen dom lever i är grunda så några tuffa (för rullen) fighter blir det sällan... men när folk envisas med att använda dessa rullar i vatten där det går fiskar som regelmässigt väger bortåt tio kilo och bromsen ställs allt för hårt så nöts rullarna på ett sätt det inte varit tänkt.

                    Kommentera


                    • #60
                      Daiw har ju varit lite spretigt "pråliga" men se på t ex Alphas CT SV 70, Alphas SV TW 800, dito Zillion 1000 för att ta några exempel. Diskreta rent av. Men inte JDM.

                      Min Zillion 1000 är köpt från Japan när den enbart fanns där men nu är den inte JDM längre utan enbart MIJ, iaf då...
                      Senast ändrad av anteman; 2022-11-12, 19:14.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 149 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X