Visa upp era JDM prylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era JDM prylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Visa upp era JDM prylar!

    Hejsan alla JDM "nördar"! Tänker mig att jag startar en tråd där man kan visa upp sina JDM prylar, ett koncept likt tråden som är kallad "Visa upp era ambassadörer". Anledningen till att jag ville skapa denna tråd är så att vi kan inspirera och hjälpa/tipsa varandra när det kommer till Japanska prylar, och med det sagt så tror jag även att många kommer bli köpsugna på just Japanska prylar när de scrollar i den här tråden så här kommer lite generell info/tips om hur det fungerar när man ska importera ifrån Japan.

    Vad kostar det?
    När man beställer från Japan så kommer man att behöva tulla och skatta på varan man tar hem. Skatt + tull brukar landa på mellan 28-30% av original priset (exkluderat frakt). Så för att räkna ut vad en vara kommer kosta att ta hem så tar man priset på varan och multiplicerar det med 1,3 för att få en bra uppskattning. Exempelvis säg att jag hittar en rulle för 2000kr på en Japansk sida och ska räkna på vad det kan kosta att ta hem den så räknar jag ut det på följande sätt 2000 * 1,3 = 2600kr sen får man såklart lägga på fraktkostnad också utifall att det tillkommer. Värt att nämna också är att paypal/bankerna tar lite mer pengar när man ska omvandla valuta (Yen till Sek) så lita inte fullt ut på vad google säger utan räkna med att det kostar en liten slant mer.

    Leveranstid?
    Oftast behöver man inte vänta så länge på att få hem varan men det beror givetvis på vart ifrån du beställer. Utifrån egen erfarenhet så har det tagit allt från 3-8 dagar att få hem en vara till dörren.

    Sidor?
    Det finns två sidor jag personligen använt när jag beställt ifrån Japan. Jag listar de nedan och beskriver kort fördelar/nackdelar med de.

    Digitaka - Snabb leverans tar oftast 3 dagar, Bra priser, Gratis frakt, Bra service.

    Japanlureshop - Lite segare leveranstider tog mig senast 8 dagar att få hem min rulle(Tog dock det billigaste leverans sättet), Grym service och grymt trevliga, Kan ha ruggigt bra priser ibland på enstaka grejer(Man får ha lite tålamod för att få en bra deal), Om du beställer en rulle eller ett spö så skickar de oftast med en gratis "gift" fick senast en twitch från Jackall som var värd runt 200kr en trevlig överraskning.

    Andra nämnvärda sidor som jag dock ej handlat ifrån är bl.a - jpangler/japanangler och plat sen finns det hur många andra sidor som helst så det är bara att utforska



    Fyll gärna på med mera info om jag missat något eller rätta mig om jag har fel!

    Juste måste ju inleda tråden också så här kommer en bild på mitt senaste inköp, en Shimano Complex XR 2500 F6 HG som ska användas flitigt nu till havsöringssäsongen under vintern och våren!Click image for larger version

Name:	IMG_1061.JPG
Views:	1383
Size:	1,84 MB
ID:	2610546

  • #2
    Det finns en snarlik men bredare och ffa lång tråd som du kanske hittat redan
    https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ntusiastprylar

    Fin rulle, lär funka bra till HÖ - en japansk Vanford med lull lull?
    Senast ändrad av anteman; 2022-11-09, 00:29.

    Kommentera


    • #3
      Bra initiativ. Jag diggar detta starkt.

      De hemsidor jag har beställt ifrån är följande:

      Digitaka: 1 spö, beten, tillbehör och 2 st rullar (Länk: https://www.digitaka.com/). Riktigt bra service. Fri frakt, snabb frakt (3-6 dagar) och bra utbud. Riktigt bra förpackade grejer. Jag har aldrig fått hem ett så bra förpackat spö någonsin innan).

      Plat.co.jp: Reservdelar (Länk: https://www.plat.co.jp/). Något krånglig hemsida, men bra utbud på särskilt reservdelar till rullar. Frakten tog 1,5 vecka. Beställ inte från Plat under helgdagar i Japan, då de tar extra avgifter under dessa dagar.

      Amazon Japan: 2 st rullar, beten, tillbehör (Länk: https://www.amazon.co.jp) Bra priser, bra utbud, sådär förpackade grejer. Det är Amazon, men med japanskt utbud.

      eBay-säljaren kumsjapan: 1 rulle (Länk: https://www.ebay.com/str/2636shop) Snabb frakt och ärlig säljare verkade det som.

      Sedan har jag beställt en rulle från den tyska JDM-återförsäljaren Fishcandy (Länk: https://fish-candy.de/). Snabb frakt och riktigt bra priser. Utbudet är sådär, men är man rullintresserad är det definitiv värt att kolla in. Ingen frakt och moms, då Tyskland är med i EU precis som vi.

      Jag kan för övrigt bjuda på den här, återigen, då jag verkligen tycker att det är en häftig, obskyr rulle:
      Click image for larger version  Name:	zeal hepta.jpeg Views:	0 Size:	2,86 MB ID:	2610553

      Det är min Zeal Hepta. En japansk surface-style rulle som inte var så lätt att få tag på. Surface style fishing är fiske med enbart ytbeten, där man använder vintage-liknande rullar med ofta lite udda utseende. Betena i sig är också ofta udda och ser ibland ut som leksaker. Man använder korta mjuka glasfiberspön med vintage-rullfästen. Det är ett helunikt fiske med nostalgiska toner. Jag blev väldigt inspirerad av detta och ville pröva själv.

      Zeal Hepta är semi-direkt. Det vill säga, den är inte direktdriven, likt en gammal Abu record, där veven snurrar bakåt i kast och utan frikoppling. Den har heller ingen direktagerande backspärr som en modern rulle har. Istället så snurrar veven baklänges när fisken drar lina, precis som hos en Ambassadeur 5000D. Däremot agerar slirbromsen samtidigt som veven snurrar bakåt, så man behöver inte bromsa med tummen enbart. En riktigt unik funktion som inte många rullar har alls. Zeal och Abu är de enda jag känner till som implementerat detta i deras rullar.

      Kommentera


      • #4
        Jag har aldrig köpt något direkt från Japan, däremot har jag en hel del prylar köpta i Europa som beskrivits tillhöra kategorin JDM - vilket ju är en aning motsägelsefullt eftersom dessa då endast avsetts för den japanska inhemska marknaden (Japanese Domestic Market). Senast denna havsöringskombo, Shimano Lumanis 90ML 6-25g och Exsence 3000MHG:

        https://fish.shimano.com/en-GB/produ...Specifications

        https://fish.shimano-eu.com/content/...P-LUNAMIS.html
        Senast ändrad av holden; 2022-11-09, 01:23.

        Kommentera


        • #5
          Bra initiativ!

          Har själv beställt en del från Digitaka.com och kan instämma med vad som redan nämnts.

          Positivt:

          - Frakt i världsklass. Levereras snabbt och väl förslutet inom 3-4 dagar till din dörr. DHL express sköter tullklarering och tar ut en avgift för besväret som sedan skickas till dig via brev, vilket innebär att paketet alltid är i rörelse istället för att lagerföras i väntan på betalning och handläggning

          - Konkurrenskraftiga priser

          - Snabb service

          - Bonuspoäng på allt du handlar

          - Ger ut rabattkoder motsvarande 500 yen rätt frekvent

          Värt att tänka på:

          - Konkurrenskraftiga priser leder till hög efterfrågan. Jag hinner knappt blinka och öppna mitt mail angående notifiering om nytt lagersaldo, innan produkten är slut. I mitt fall väntar jag på en Vanquish 2500S.


          I mitt tycke (semantik, möjligen), är en sann JDM produkt något som är tillverkat i Japan och endast avsett för den japanska marknaden.

          En "sann" JDM rulle är t.ex. 22 Metanium Shallow edition - eller tänker jag fel?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Det finns en snarlik men bredare och ffa lång tråd som du kanske hittat redan
            https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ntusiastprylar

            Fin rulle, lär funka bra till HÖ - en japansk Vanford med lull lull?
            Den är riktigt fin. Har själv funderat på en sådan.

            För den nyfikne tillhör Vanford och Complex XR samma "familj" av rullar. Båda är tillverkade i Malaysia. Complex XR i strl 2500 har 4kg broms mot 9kg* på Vanford. Därtill har C XR "carbon washers" mot "felt" på V. Mig veterligen ingen väsentlig skillnad utöver det, möjligen färgen och två kullager under spolen.

            Kostar tot 2800 kr efter tull och moms med dagens kurs.
            Senast ändrad av senzitivity; 2022-11-09, 14:38.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg

              I mitt tycke (semantik, möjligen), är en sann JDM produkt något som är tillverkat i Japan och endast avsett för den japanska marknaden.

              En "sann" JDM rulle är t.ex. 22 Metanium Shallow edition - eller tänker jag fel?
              Intressant fråga, så här beskriver Shimano själva Lunamisspöt:

              ”Directly from Shimano JDM range, the new Lunamis is our high-end proposal for inshore spinning.”

              Tillverkat i Indonesien.

              Exsence-rullen är dock tillverkad i Japan, där skriver Shimano inget om JDM.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Det finns en snarlik men bredare och ffa lång tråd som du kanske hittat redan
                https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ntusiastprylar

                Fin rulle, lär funka bra till HÖ - en japansk Vanford med lull lull?
                Exakt som du säger en lite coolare vanford som kommer med annan vev och snygg finnish värt att nämna är att complexen också har rapid fire drag funktionen vilket vanforden saknar, dock så har även complexen ett extra kullager som sitter i toppen av spolen varför vet jag inte riktigt men skulle anta att det ska "förfina" slir bromsen när fisken tar lina eller något i den stilen.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg
                  Bra initiativ!

                  Har själv beställt en del från Digitaka.com och kan instämma med vad som redan nämnts.

                  Positivt:

                  - Frakt i världsklass. Levereras snabbt och väl förslutet inom 3-4 dagar till din dörr. DHL express sköter tullklarering och tar ut en avgift för besväret som sedan skickas till dig via brev, vilket innebär att paketet alltid är i rörelse istället för att lagerföras i väntan på betalning och handläggning

                  - Konkurrenskraftiga priser

                  - Snabb service

                  - Bonuspoäng på allt du handlar

                  - Ger ut rabattkoder motsvarande 500 yen rätt frekvent

                  Värt att tänka på:

                  - Konkurrenskraftiga priser leder till hög efterfrågan. Jag hinner knappt blinka och öppna mitt mail angående notifiering om nytt lagersaldo, innan produkten är slut. I mitt fall väntar jag på en Vanquish 2500S.


                  I mitt tycke (semantik, möjligen), är en sann JDM produkt något som är tillverkat i Japan och endast avsett för den japanska marknaden.

                  En "sann" JDM rulle är t.ex. 22 Metanium Shallow edition - eller tänker jag fel?
                  Håller med dig att den inte är en 100% japansk vara ifall att den inte är tillverkad i Japan (Min complex exempelvis). Men tycker ändå att man kan klassa vissa saker som JDM då de är tillräckligt unika/coola samt att det blir lite svårare att få tag på då de inte säljs här hemma i Sverige.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja jag tycker man kan vara generös vad gäller vad som kan anses som JDM. Förr var det t ex fler rullmodeller som knappt såldes utan för Japan, så även nu även om det verkar som att Shimano delvis ändrat strategi.

                    Köpt multirullar två Shimano och två Daiwa från Japan som då ej gick att köpa i Europa men nu tar en del butiker in valt sortiment avsett primärt för den Japanska marknaden, vissa rullar eller bl a vissa Seabasspön för kustfiske. Finns mkt intressant i Japan men för mig har det inget högt egenvärde att det är gjort i Japan eller enbart finns på den japanska marknaden, sånt förefaller varierar över tid.

                    Köpt från Jpnangler och jdmtackleheaven om jag minns rätt. Japan lure shop ska också funka bra vad jag läst.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 148 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X