Shimano Alderban MGL vs Shimano Bantam 151 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Alderban MGL vs Shimano Bantam 151

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av aabris1 Visa inlägg
    Daiwox hmm okej! Kanske får ta och lägga upp en ny plan på vilken rulle som ska sitta vars Du som har en alderban, vilken kastvind rekommenderar du? Kastar sällan näst intill aldrig med 32g beten. Oftast 8-10cm jiggar med 15g skalle som tyngst..

Passar nog bättre att köra zillion på 8-32 och alderban till 5-15

kan du berätta mer om din erfarenhet om expride spö? Upplever du det styvare än adrena?
    Sounds like u could cast those jigs just as fine with your Expride/Adrena with Metanium/Bantam.

I wouldnt cast heavier baits than around 10 gr. with Aldebaran if i had other combos.
    I like the Aldebaran for twitch/jerkbaits/topwaters with low resistance, jigs with jigheads from 2-7 gr. and 7 gr Spintails. Its not a strong reel and is built for very lightweight lures, and u Will feel most vibrations from the lure in the reel. Its a fun reel to use with a light rod, pretty enjoyable, even on small fish. Its satisfying in a Way the others reels arent, but to be fair i could just probaly cast most the lures i use almost as good/better/longer with the Metanium 22 Shallow.

I havent tried the Expride 21 gr. but only own the 10,5 gr. baitcaster and 30 gr. haspel. I Think the Expride is slower and less responsive and sensitive. I really like the Expride, but i honestly find the Adrena better in all aspects.

Of the setups u own i would use the Expride/Bantam for chatters, deep cranks etc. and the Adrena/Metanium for jigs.
    Senast ändrad av Daiwox; 2023-06-24, 00:33.

Kommentera

Daiwox Tror faktiskt att jag kommer skicka tillbaka alderban. Kastar sällan så lätta beten… hur tycker du adrena 12-42g är? Till vilket fiske använder du den till? Tyngre jiggfiske? Låter mer som att det passar mitt typ av fiske. Kanske är en bättre komplettering till adrena 7-21 för söker primärt ett jigg och crank spö.

Kommentera

Daiwox Tror faktiskt att jag kommer skicka tillbaka alderban. Kastar sällan så lätta beten… hur tycker du adrena 12-42g är? Till vilket fiske använder du den till? Tyngre jiggfiske? Låter mer som att det passar mitt typ av fiske. Kanske är en bättre komplettering till adrena 7-21 för söker primärt ett jigg och crank spö.
        Vad söker du för komplement till Adrena 7-21, som är ett ypperligt crank spö? För jigg fiske i frivattnet/ovanför botten är Zodias 10-30g eller PA 12-42g bättre lämpat. Zodias 12-42g är uber styvt, något stumt i jämförelse med PA.

För bottenkontakt är PA 10-30 (172MH) sanslöst bra, har det själv och kommer aldrig sälja det ur min arsenal, det är mitt nya bread and butter.

Kommentera

senzitivity söker mig nog ett kompletterande jiggspö. PA 10-30 låter intressant men finns de endast 1pc? Isf går de nog bort då de är nog svårt att frakta med hund och fullpackad bil

Kommentera

senzitivity söker mig nog ett kompletterande jiggspö. PA 10-30 låter intressant men finns de endast 1pc? Isf går de nog bort då de är nog svårt att frakta med hund och fullpackad bil
            PA 10-30g finns tvådelat, det är spöt jag har. Slarvade med att inte skriva ut hela modellen, 173MH-2 ska det stå.
            Senast ändrad av senzitivity; 2023-07-13, 16:38.

Kommentera

senzitivity kan du vara snäll och länka till PA 10-30? Hittar endast ett expride i 10-30. Tack på förhand!

Kommentera

senzitivity kan du vara snäll och länka till PA 10-30? Hittar endast ett expride i 10-30. Tack på förhand!
                Tyvärr verkar spöt vara slut hos Tackle Deals, där jag brukar handla mina prylar, om jag inte hämtar det från Japan. Det finns inne ett tvådelat PA12-42g.

https://www.tackle-deals.eu/SHIMANO-...ng-218m-12-42g

Med en kupongkod hamnar den på 280 eur inkl en gåva som du kan välja, tex ett 25p jiggskallar från Savage gear

Kommentera

Daiwox kan du berätta vad du tycker om poison adrena 12-42? Till vilket fiske använder du denna combo? Bra jiggcombo?

senzitivity okej tack! Funderar faktiskt på antingen PA 12-42 eller zodias 10-30. Ett Zodias 10-30 kan vara ett bra komplement till uppsättningen. Har du någon erfarenhet eller hört vad andra tycker om det spöt? Uppskattar svar! Mvh

Kommentera

Daiwox kan du berätta vad du tycker om poison adrena 12-42? Till vilket fiske använder du denna combo? Bra jiggcombo?

senzitivity okej tack! Funderar faktiskt på antingen PA 12-42 eller zodias 10-30. Ett Zodias 10-30 kan vara ett bra komplement till uppsättningen. Har du någon erfarenhet eller hört vad andra tycker om det spöt? Uppskattar svar! Mvh
                    Har endast haft Zodias 12-42g. Mäktigt spö med grym ryggrad och topp aktion (den sista delen av spöt är spänstigt utan att vara för mjukt vid knyck). Grymt för jiggfiske, dock ej lämpat för cranks.

Kommentera

senzitivity Okej, tack för input! Kul att höra av någon med erfarenhet av spöt. Precis, tänkte mig då zodias som jigg spö. Men du upplevde de som ett ypperligt jigg spö med bra känsla och kontroll? Inte för ”stumt”? till vilket fiske drog du fram denna combo?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11