Krokar som rostar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krokar som rostar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krokar som rostar

Jag har köpt några nya drag och efter endast 2-3 dagar så har krokarna börjar rosta. Är det normalt att korkarna rostar så här snabbat i bräckt vatten eller är det jag som förvarar dragen kasst?

Billiga drag med än billigare krokar eller? Bild? Kör mest sött men även bräckt vatten och har sällan haft problem sedan 80-talet fast jag blåser ofta av krokarna innan de läggs åt sidan/ i lådan. Är det som nu varm sol så låter jag dem soltorka eller lufttorka innan de läggs i boxen.

Försöker annars ofta skölja av beten hemma efter fiske i bräckt vatten om det är kallare väder
    Regnar det och jag kör från båt i bräckt vatten så låter jag regnet "tvätta" dem, alltså lägger dem exponerat, vilket gör skillnad.

Har aldrig gjort det men körde jag regelbundet i bräckt vatten så vore det inte dumt och ganska enkelt att ha en spray-- "blomflaska" med sig eller i båten för att spraya av det bräckta innan hängning i båten/i boxen...

Torr salt är inte alls lika farligt som fuktig. En krok med en viss, torr saltavlagring, om än inte optimalt, rostar ej fort, men passa den från fukt och plusgrader.
    Senast ändrad av anteman; 2023-07-22, 22:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Billiga drag med än billigare krokar eller? Bild? Kör mest sött men även bräckt vatten och har sällan problem fast jag blåser av krokarna innan de läggs i lådan. Är det som nu varm sol så låter jag dem soltorka eller lufttorka innan de läggs i boxen.

Försöker ofta skölja av beten hemma efter fiske i bräckt vatten om det är kallare väder
      Regnar det och jag kör från båt i bräckt vatten så låter jag regnet "tvätta" dem vilket gör skillnad.
      Westin swim och Abu garcia beast stinger. Krokarna och split ringarna har börjat rosta lite. Tror att sjölja av dragen och försöka torka dem är en rimlig grej att börja med.

Kommentera

Ja kända märken men knappast skottsäkra så att spraya dem sött och låta dem lufttorka lär lösa det hela. Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja kända märken men knappast skottsäkra så att spraya dem sött och låta dem lufttorka lär lösa det hela. Skitfiske!
          När vi ändå är på ämnet med att serva. Vad ska man göra med sitt spö och rulle efter man har fiskat? Jag torkar bara av för tillfället men verkar som att jag har en hel del att lära

Kommentera

Nja du är på rätt väg, om bräckt så sköljer jag rullen lätt med sötvatten och låter lufttorka med spolen isärplockad, ffa med en multi även om haspel också mår väl av det här. Spön "behandlar" jag knappt men en avskjölning då och då skadar ej, ev en droppe olja på gängorna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
            14 svar
            1 958 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11