Flytring vid spinnfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytring vid spinnfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flytring vid spinnfiske

Är det någon som har erfarenhet av att spinnfiske i flyring (känns som det är mestadels flugfiskare som gör detta) . Vore intressant att höra hur man upplever detta , fiskar en hel del små skogsjöar och skulle verkligen vilja täcka mer vatten i dessa .

Jag har provat vid något enstaka tillfälle men det var inget för mig, jag föredrar att stå upp när jag fiskar.

Men Mille och Pontus som var på kanalgratis tidigare (Numera boatside fishing på youtube) fiskar väldigt ofta från flytring i sina videos.

Kommentera

Körde flytring innan jag köpte kajaken. Fungerar lika bra att spinnfiska som att flugfiska i. Väldigt naturnära och trevligt. Dock är det konditionkrävande att förflytta sig längre sträckor. Men att bli bogserad av en större fisk är aldrig fel.

Kommentera

Jag skulle absolut överväga det om jag fiskade småsjöar (ja även kust) och liknade och orkade omaket att hantera, transportera (och köpa och förvara i mitt fall)
        Kan säkert bli lite statiskt med att sitta hela tiden men man man kan ju faktiskt gå i land på nån ö eller åns andra och fiska den från land för att sträcka på benen och skona rumpan till exempel

I vilket fall som helst så ger en flytring oavsett metod generellt avsevärt bättre åtkomst till "nya" vattnen, vass, struktur än enbart landfisket gör, men man måste gilla den möjligheten tillräckligt också.
        Senast ändrad av anteman; 2023-09-14, 17:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av LPVTG Visa inlägg
          Är det någon som har erfarenhet av att spinnfiske i flyring (känns som det är mestadels flugfiskare som gör detta) . Vore intressant att höra hur man upplever detta , fiskar en hel del små skogsjöar och skulle verkligen vilja täcka mer vatten i dessa .
          Hej LPVTG..

Både flytring, flytväst och flytoverall har genom åren räddat livet på många dragroddare, flugfiskare, spinnfiskare och trollingfiskare genom åren...

Med vänlig fiskehälsning Old Firehand Leif Engström.

Kommentera

Flytringsfiskade en del förut. Idag finns det modeller som man kommer högre upp i men dessa kostar lite mer. Det fungerar bra men det är lite meck med att pumpa upp och få på sig alla grejer och sedan ute på vattnet behöver man vänja sig lite vid vinklar och håvning av fisk. Allting kommer så nära inpå vilket kan vara lite knixigt med ett längre spö. Har du en mindre insjö, skyddad havsvik eller liknande så är det ett utmärkt alternativ. Skulle säga att man stör fisken minimalt och fiskar väldigt effektivt. Flytväst är att rekommendera. Att få vatten innanför vadaren är ingen höjdare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
            2 svar
            2 593 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40