Aava Fishing? Någon med info ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aava Fishing? Någon med info ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Jag blev lite nyfiken på hur det annars ser ut bland spön som delas vid handtaget då glappet för mig låter fullständigt galet. Liksom förklaringen att de skall "slitas in" koniskt. Båda spön jag har som delas vid handtaget är av "standardproducenter" (Daiwa och Megabass) och inget high-end. Och båda spön är använda, långt från nya men långt från utslitna. Toleranserna över de kanske 7-8 cm som utgör fästet i skarven. På ena spöet var största mått ca 14,420 mm och minsta 14,360 mm dvs en diff på 0,060mm. Säg en tiondels mm för enkelhets skull vilket är exakt det minsta avstånd som under gynnsamma förhållanden går att urskilja med blotta ögat. Något förenklat alltså inget glapp som går att se. Det andra spöt hade en 14,611 mm till 14,513 alltså en diff på 0,098 mm alltså i samma storleksordning.

    Det finns "slitmån", dvs någon cm olackad klinga. Men självklart inte minsta tillstymmelse till glapp.

    Click image for larger version

Name:	IMG_4806.jpeg
Views:	265
Size:	93,7 KB
ID:	2638976Click image for larger version

Name:	IMG_4808.jpeg
Views:	264
Size:	102,4 KB
ID:	2638977
    Bifogade filer

    Kommentera


    • #82
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Hörde istället från en person i branschen för många år sedan då "1+1"-spön började dyka upp mer frekvent att främsta anledningen till denna typ av delning var för att hela säljledet, från tillverkare till butik, kunde spara pengar på frakt genom att dela klinga och handtag samt att det förenklar tillverkningsprocessen då inte en hel klinga behöver hanteras när rullfäste/grepp/övriga handtagskomponenter ska limmas/lindas.

      Kanske min källa var lika cynisk som jag tenderar att vara.


      Menar du handtagsdelen komplett?
      Som jag förstår det använder Aava någon form av "no name"-rullfästen (rätta mig gärna om jag har fel) som inte lär kosta många kronor i inköp då exempelvis populära Fuji PTS/PTMS samt TVS inte kostar mycket mer än en hundralapp ut till kund.
      Vore märkligt om Aavas rullfästen är dyrare än deras exotiska grafen/titan-klingor.
      Jag har hört båda versioner. Men det betyder ju inte att någon är fel egentligen. Kanske är båda?

      Aava använder inte något etablerat märkes rullfäste. Men så vitt jag sett/förstått är det ju knappast sämre komponenter än Fuji t.ex. Ringarna är identiska till en av Fujis varianter. Outsourcear Fuji några av deras spö-komponenter?

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

        Jag har hört båda versioner. Men det betyder ju inte att någon är fel egentligen. Kanske är båda?

        Aava använder inte något etablerat märkes rullfäste. Men så vitt jag sett/förstått är det ju knappast sämre komponenter än Fuji t.ex. Ringarna är identiska till en av Fujis varianter. Outsourcear Fuji några av deras spö-komponenter?
        Om Aavas komponenter är bättre eller sämre än Fuji orginal går ju inte veta. Spöna är ju helt oprövade. Hittar ingen info om öglorna. Mer än att det sitter titan på Tiraphene. Men inget om vilken keramik som används, och det är ju keramiken som som är viktigast. Och på de övriga hittar jag ingen info alls.

        Kommentera


        • #84
          Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

          Om Aavas komponenter är bättre eller sämre än Fuji orginal går ju inte veta. Spöna är ju helt oprövade. Hittar ingen info om öglorna. Mer än att det sitter titan på Tiraphene. Men inget om vilken keramik som används, och det är ju keramiken som som är viktigast. Och på de övriga hittar jag ingen info alls.
          Jag gissar att Vision/Aava, likt alla andra företag, inte kommer vara så sugna på att avslöja exakt tillverkare och dylikt. Det som är publikt är att de är gjorda i Korea. Utan att säga för mycket finns det ett par rätt kända tillverkare i Korea på spön. Jag gissar att det är någon av dessa. Alla dessa är riktigt bra.

          Kommentera


          • #85
            Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

            Jag gissar att Vision/Aava, likt alla andra företag, inte kommer vara så sugna på att avslöja exakt tillverkare och dylikt. Det som är publikt är att de är gjorda i Korea. Utan att säga för mycket finns det ett par rätt kända tillverkare i Korea på spön. Jag gissar att det är någon av dessa. Alla dessa är riktigt bra.
            Nästan alla märken som inte är riktigt budget brukar ju faktiskt skriva ut vilka ringar och rullfäste de använt. Vi pratar inte om vilken fabrik de använt för att bygga spöna utan vilka komponenter som sitter på. Om de nu använt de koreanska fabrikerna som bygger nästan alla premium flugspön förutom några få usa byggda är de riktigt duktiga. Men synd dock att de snålar på komponent nivå.

            Kommentera


            • #86
              Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

              Nästan alla märken som inte är riktigt budget brukar ju faktiskt skriva ut vilka ringar och rullfäste de använt. Vi pratar inte om vilken fabrik de använt för att bygga spöna utan vilka komponenter som sitter på. Om de nu använt de koreanska fabrikerna som bygger nästan alla premium flugspön förutom några få usa byggda är de riktigt duktiga. Men synd dock att de snålar på komponent nivå.
              Jag måste ändå säga att ringarna och rullfäste känns riktigt bra. Föreddrar garanterat rullfästet framför de Fuji-varianter som Abu använder t.ex. Även ringarna är ju något styvare än titaniumringarna Berkley och Abu använder. De är säkert något tyngre, men jag tar gärna styvare ringar som inte böjs lätt (för det gör de verkligen inte) än totalt 5 g lättare ringar. Så, i ärlighetens namn tycker jag varken rullfäste eller ringar är snålade på. Keramiken är väl det enda jag inte vet något om, men det lär märkas. Rullfästena är riktigt bra och högkvalitativa jämfört med många andra dyrare spön. Något klumpigare än t.ex Daiwa och Shimano, men absolut inte billiga till känslan.

              Kommentera


              • #87
                Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                Nästan alla märken som inte är riktigt budget brukar ju faktiskt skriva ut vilka ringar och rullfäste de använt. Vi pratar inte om vilken fabrik de använt för att bygga spöna utan vilka komponenter som sitter på. Om de nu använt de koreanska fabrikerna som bygger nästan alla premium flugspön förutom några få usa byggda är de riktigt duktiga. Men synd dock att de snålar på komponent nivå.
                För mig är komponentnivån en avgörande faktor när jag letar spö. Ringarna speglar klingan. Man sätter inte Fuji Alconite på en premiumklinga eller Torzite på en budgetklinga. Det finns ju en rad tillverkare utöver Fuji såsom Alps, Kigan Pacific Bay osv som jag alla har goda erfarenheter av. Men no name? Det känns för mig gränsande till oseriöst på ett kvalitetsbygge. Något måste väl gå att få fram om valet av ringar?

                Kommentera


                • #88
                  Ursprungligen postat av Benjamin S
                  Aava använder inte något etablerat märkes rullfäste. Men så vitt jag sett/förstått är det ju knappast sämre komponenter än Fuji t.ex. Ringarna är identiska till en av Fujis varianter. Outsourcear Fuji några av deras spö-komponenter?
                  Nu är det lite svårt att säga hur bra Fuji egentligen är då konkurrensen bland premiumprodukter (framförallt ringar) inte är gigantisk.
                  Fuji är ytterst väletablerade vilket visar sig i att i princip varenda premiumspö använder deras ringar och fästen, likaså de flesta custombyggare som bygger moderna spön.
                  Enligt min hyfsat digra erfarenhet (import av mängder av spön samt komponerande av en hög customspön till mig och andra) håller Fuji vad de lovar. Har aldrig någonsin haft problem med deras komponenter, även om jag inte besitter den materialrelaterade kunskap som krävs för att jag exempelvis skulle kunna bedöma Fujis titanlegering mot andra tillverkares dito.

                  Om du med utkontraktering från Fujis sida menar att deras produkter kan dyka upp på spön utan att de benämns Fuji så tvivlar jag. Tror särskilt inte Fuji vill släppa sina titanringar utan att kunden får veta vem som står bakom dem. Torizite som material (vad det nu kan vara) är nog dessutom också skyddat, gissar jag.
                  Finns däremot mängder av spön med Fuji-fästen utan Fujis märkning, jag misstänker att dessa är rena kopior.
                  Tänkte skriva kinakopior men åtminstone då jag senast köpte hem Torzite-ringar var dessa, Fujis alltså, tillverkad just i Kina.

                  Hur vet du att komponenterna kvalitetsmässigt matchar Fujis?
                  Säger inte att de inte är det men vore intressant att få en genomgång då min kunskap på ämnet, om än kanske hyfsad, brister.


                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                  Även ringarna är ju något styvare än titaniumringarna Berkley och Abu använder. De är säkert något tyngre, men jag tar gärna styvare ringar som inte böjs lätt (för det gör de verkligen inte) än totalt 5 g lättare ringar. Så, i ärlighetens namn tycker jag varken rullfäste eller ringar är snålade på. Keramiken är väl det enda jag inte vet något om, men det lär märkas.
                  Vänta lite nu, 5 grams skillnad, allt annat lika (storlek och antal vill säga)?
                  Skulle då styvheten ligga i godstjocklek eller legering?

                  Såvitt jag vet skiljer det inte särskilt mycket i vikt mellan olika titanlegeringar (de flesta hamnar inom 4400-4600 kg/m3).

                  Gällande storlek och ringars vikt i allmänhet:
                  Det var förvisso en tid sedan jag komponerade customspön men en ganska vanlig ringsättning enligt Fuji's KR med titan/Torzite på triggerspö löd då T-KWTG10 - T-KWTG5 följt av 3-4 stycken T-KBTG respektive någonstans runt 4-6 (beroende på spölängd) T-KTTG avslutat med topp typ T-MNTT, T-FCTT eller annan.
                  Ett exempel med storlek 4 från tredje ring, totalt 10 ringar, väger 1.38 gram.
                  Har några T-KTTG storlek 4.5 liggande i reserv här hemma, de väger 0.09 gram styck. Ska man prata större grejor väger toppöglan T-KGTT 5.5 med 2.2mm rördiameter (tänk gäddspö) 0.22 gram.
                  För att öka öglornas vikt med 5 gram krävs riktigt rejäla doningar.
                  En haspelsättning med i sammanhanget gigantiska storlek 25 som första ögla, totalt 10 ringar anpassade för spö på 8'6", väger totalt 5.17 gram i Fujis titan/Torzite.

                  Brasklapp att detta är från mina nästan 10 år gamla anteckningar och att jag INTE är spöbyggare, detaljer kring sättning kan alltså vara fel men vikterna är från Fuji eller min knarkvåg.

                  Tror inte folk förstår hur fjäderlätta titanringar är.
                  Just på grund av detta vore det också intressant att få veta vilka ringar Aava använder; är de så mycket som 5 gram tyngre för en sättning, särskilt på lättklassat spö med 3-4 i ringstorlek är det definitivt inga spöringar som smugits ut från Fuji's fabrik. (Ringsättningar med Fujis titan med inlägg av Torzite väger oftast 10-20% mindre än motsvarande titan/kiselkarbid, -12-15% i de flesta fall.)

                  Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                  Man sätter inte Fuji Alconite på en premiumklinga eller Torzite på en budgetklinga.
                  Jävla skit, jag har en lätt saltvattensklinga från MHX som kostade 500 spänn med en uppsättning Torzite på.
                  Får ställa spöt (och mig själv) i skamvrån!



                  För mig är inte ett premiumspö ett premiumspö om jag inte får veta vilka komponenter som används. Det måste för all del inte vara Fuji men jag vill kunna läsa om komponenterna oavhängt spöt i fråga.
                  Senast ändrad av JontaK; 2024-04-10, 22:48.

                  Kommentera


                  • #89
                    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg

                    För mig är komponentnivån en avgörande faktor när jag letar spö. Ringarna speglar klingan. Man sätter inte Fuji Alconite på en premiumklinga eller Torzite på en budgetklinga. Det finns ju en rad tillverkare utöver Fuji såsom Alps, Kigan Pacific Bay osv som jag alla har goda erfarenheter av. Men no name? Det känns för mig gränsande till oseriöst på ett kvalitetsbygge. Något måste väl gå att få fram om valet av ringar?
                    Matchningen klinga, ringar, handtag och även vilken rulle som ska användas är helt avgörande för att ett spö ska bli lyckat. Det var ju halva nöjet när alla custom byggen planerades.
                    Mycket möjligt att Aava lyckas med bra klingor, men att inte skriva ut exakt vilka komponenter de använt när de vill vara ett premium märke. Vilka vill de ska vara deras målgrupp?

                    Kommentera


                    • #90
                      Hur mycket längre kastar ni med dom här spöna? :-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 501 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 667 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 558 svar
                      230 296 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Kolnej
                      av Kolnej
                       
                      Arbetar...
                      X