Havsöringsspö 3-delat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsspö 3-delat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
    Har ett fyrdelat Daiwa Luvias som jag knep på Dogger för 1500 kr, ångrar att jag inte tog två. Dröm att kasta och drilla fisk på. Hade ett AG3 som jag knäckte i bakluckan och som jag ej kommer sakna. Vet ej om AG 2 är bättre, men ABU spön är jag rent allmänt inte så imponerad av.

Har faktiskt en 9 fot Savage Gear som är riktigt trevligt att fiska med. Så jag gissar att antemans tips kan vara riktigt bra.
    Skillnaden på ABUs spö är att 1 och 2 har 40T klinga medans 3 har 30T klinga. Sen är det utseende och annat småmatrial sim skiljer.

Jag har AG1 och AG2. Är sjukt nöjd med båda :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Har som sagt ett par SG spön, bl a ett äldre haspel 9'6" -34g Parabellum som funkar helt ok men inget lyxspö. Salmonoid för 1300:-, ordinarie ca 3500:-torde vara avgjort bättre.
      Det ska bli mycket intressant att klämma och känna på det. Hoppas på snabb postgång.
      Sjukt smidigt att det blir så enkelt att packa med sig också.
      ​​​​​​

//

Kommentera

@småviltsjägaren Du har PM!

Kommentera

…Hade ett AG3 som jag knäckte i bakluckan och som jag ej kommer sakna. Vet ej om AG 2 är bättre, men ABU spön är jag rent allmänt inte så imponerad av...
          Läst gott om alla Abus Sölvserier … vilken modell och vad är det du inte kommer att sakna? Bristande kvalitet (utförande, komponentval) eller mer kastegenskaper och aktion?

Kommentera

Läst gott om alla Abus Sölvserier … vilken modell och vad är det du inte kommer att sakna? Bristande kvalitet (utförande, komponentval) eller mer kastegenskaper och aktion?
            Det var lite för mjukt för mig. Jag gillar mjukare spön men detta var för mjukt. Inte så skönt att kasta en hel dag med. Jag ska fylla på med ett 2 delat Luvias 10-35 11fot så är jag komplett. Lite sugen på att klippa det du rekommenderade fast 2 delat.

Jag fiskar ju mest lax från land i Vättern och ädelfisk i Norrland och inte så mycket havsöring. Sällan bombarda då jag finner det mindre roligt att drilla fisk med ett flöte i vägen. Hade en 10:a klivit på AG3(11 2 delat) så hade det nog blivit en grisknorr av spöt.

Kommentera

Ok bra info. Jag kände själv på ett Sölv 3 9'10"' 10-30g på mässan härom året, lite mjukt men ej kastat med det, hade du densamma? För Vätternlax kan nog ett snäpp över vara rätt klass, antar att din Luvias fyra är 10' 10-35g och aningen kraftfullare än din Sölv 3:a?

Kommentera

Ok bra info. Jag kände själv på ett Sölv 3 9'10"' 10-30g på mässan härom året, lite mjukt men ej kastat med det, hade du densamma? För Vätternlax kan nog ett snäpp över vara rätt klass, antar att din Luvias fyra är 10' 10-35g och aningen kraftfullare än din Sölv 3:a?
                Hade AG 11 fots 10-40. Kändes mycket mjukare och vekare än mitt fyrdelade 11 fots Luvias 10-40. Tog en lax strax under 4 kg på Daiwa spöt. Otroligt fin känsla, aldrig haft ett fyrdelat spö förut. Förvånad över känslan och att jag inte behöver hålla på att vrida respektive del.

Kastlängd är av högsta prio när jag fiskar från land som för de flesta, upplever att fisken nappar längst ut eller närmast land vid kast. För mig är Daiwa överlägsen AG i kastlängd trots att det första ändå är förlåtande under drillning. Nu kanske inte jag har bäst kastteknik i världen då jag sett några äldre gubbar(äldre än jag haha) som kastar så brutalt långt. Vet dock inte deras lintjocklek, jag kör ju 0.19 flätlina med ganska lång fluorocarbon som tafs. Kastar beten mellan 15-30 gram.

Kommentera

Jag har AG1 9,6 8-29g. Helt underbart

AG2 9 10-30g även detta otroligt skönt att kasta med :-)

Bägge spöna som sagt har 40T klinga :-)
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                    Jag har AG1 9,6 8-29g. Helt underbart

AG2 9 10-30g även detta otroligt skönt att kasta med :-)

Bägge spöna som sagt har 40T klinga :-)
                    Ja de är nog fina och bättre kolfiber än AG3. Tyvärr säljer ABU (eller SG) inget HÖ-spö för oss som gärna kör multi längs stranden så därför Luvias...

Kommentera

Har ett fyrdelat Daiwa Luvias som jag knep på Dogger för 1500 kr, ångrar att jag inte tog två. Dröm att kasta och drilla fisk på. Hade ett AG3 som jag knäckte i bakluckan och som jag ej kommer sakna. Vet ej om AG 2 är bättre, men ABU spön är jag rent allmänt inte så imponerad av.

Har faktiskt en 9 fot Savage Gear som är riktigt trevligt att fiska med. Så jag gissar att antemans tips kan vara riktigt bra.
                      Trevligt och välbalanserat för att vara 4 delat, lite klen rygg men endå inte för svajigt, rätt klassat oxå om det är 9fot upp till 25gram. Kul som fan att drilla fisk på, fick en ca 2,5kilos bleka på det och det blev en jävla böj

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 958 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11