Bygga om spö..? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga om spö..?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga om spö..?

När jag fiskar med mina gamla ambassadeurer, främst 5000, stör jag mig på att rullen sitter så högt på moderna spön med rak klinga genom handtag. Funderar därför på att bygga om något gammalt spö med klassiskt nedsänkt rullfäste och förena med modernare spöklinga. Någon som gjort liknande operation och har några tips på huruvida det överhuvudtaget är möjligt och hur man i så fall bäst går tillväga?
    Senast ändrad av Ahkka; 2025-04-25, 14:57.

Jag håller inte på själv att bygga spön men det borde väl gå att ta ur gamla klingan, kanske borra ur limmet och eventuellt glasfiber om det behövs och montera in en modern klinga och limma fast?

Kommentera

Visst är det möjligt. De gamla rullfästerna som är nedsänkta är klingan intryckt i. Dock skall tilläggas att jag har det sista spöt Abu hade med det rullfästet. 89-90 någon gång och det har en kolfiber klinga. Och den klingan är mycket lättare än de gamla glasfiber klingorna. Handtaget känns så oerhört tungt och klumpigt på det.

Kommentera

Det finns gamla Abu/Record-spön, t.ex. Caster Safari, där klingan fästs i handtagsdelen med en chuck. Ett sådant handtag borde gå att använda.

(Bilden lånad från bloggen Old School Fishing)

Kommentera

Buy Smith Strike Magnesium Grip Straight Single Gunmetal on Asian Portal Fishing - Made in Japan Fishing Tackle

Finns färdiga att köpa. Dyra absolut! Fördelen förutom att de är lätta är att du använder en slags hylsa på klingan så du kan använda samma handtag till olika klingor. Kommer själv köpa ett sådant handtag senate i år.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
          14 svar
          2 049 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11