Vadare för lång och smal med stora fötter. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadare för lång och smal med stora fötter.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vadare för lång och smal med stora fötter.

Hej på er.

Efter sommarens fjällfiske så har jag insett att jag behöver köpa nya vadare. Mitt problem är väl att jag nu faktiskt vill hitta ett par som sitter riktigt bra. Jag är lång, smal och har storlek 45 på fötterna så de flesta vadare jag testat blir antingen som tält på mig och fötterna är bra eller tighta fötter och bra där uppe.
    Har ni några tips på märken / modeller som passar mig? Tänker att jag är ju inte ensam i världen med att vara lång och smal haha.

Tack på förhand!

Tänker att det borde vara idealiskt att vara lång o smal för det verkar vara det som vadarna är gjorda för?

Själv är jag 198cm, väger 125-130kg har 47-48 i skor..
    Fanimej inte enkelt med vadare!

Har haft ett par Vision typ 15år men de läcker o är slitna, har ett par lagade Imago midjevadare lika gamla dem funkar.

Har provat flera i sommar då jag sökt nya men inte hittat några som passar bra, oftast är skordelen för liten typ 45-46, elle så är benen för korta som på mina vision

Finns ju simms & Patagonia dem har usa storlekar som det kallas, men prislapp runt 10 loppor vill jag inte lägga på ett par vadare så mycket vadar jag inte varje säsong tyvärr

Kommentera

Hej Det finns flera tillverkare idag som erbjuder möjlighet till lite olika konfigurationer . Simms, Kinetic och även andra tillverkare har storlekar de kallar for LL or XLL som är för längre och smalare fiskare, precis som jag. Sen kunde man välja sockstorlek oxå så det passar en. Visst det kostar några extra kronor, men jag tycker att det var värt, så jag slipper se ut som michelin gubbe.

//T
      Senast ändrad av tonyex; 2025-09-02, 13:52.

Kommentera

Ja lång och smal så är det LL som gäller. Jag har kört Taimen's vadare som jag tycker håller hög kvalitet. De har en strl guide som ger en en hint om strl. Dock är strumpan/sockan inte justerbar så i värsta fall är det den som får styra vilken strl du får köra på:
        Size Charts body { font-family: 'Work sans', Arial, sans-serif; } h1 { margin-top: 50px; /* Margin before the heading */ margin-bottom: 30px; /* Margin after...

Kommentera

Hej! Jag är 203cm och väger runt 104kg, har storlek 48 på fötter. Använder Kinetic DryGaiter II. XXL. Använt 2 säsonger och fungerar utmärkt. Använt andra fabrikat tidigare men ofta så stramar det åt i skrevet vilket orsakar läckage i sömmarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
          14 svar
          2 048 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11