Ambassadeur expert se hit! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur expert se hit!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur expert se hit!

Hej har en förfrågan angående en ambassadeur 5000, det jag undrar är tilverkningsår och ev. samlarvärde.

Rullfotsnummret är 202219 och rullen är i bruks skick och har rullfodral (i läder?) och tillbehör i gott skick.

har alla amba experter börjat valborgskröka redan eller?

FRB och UT visa era kunskaper nu!

Kommentera

Hej.
      Jag är ingen expert men jag skulle säga din rulle är från slutet av 50-talet eller början an 60-talet. Kanske 1960? Om den är near mint så värdet kanske ~1500-2000kr. Den är 4 skruv model?

Svarta Ambassadeur 5000 är MYCKET mer sällsynta och värdet över 20.000kr hur lätt som helst.

Kommentera

Rasmus, long time no see ! Fiskar du nåt nu för tiden ? Kanske dax att köra ett pass ?
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Tack för svaret, det är inte min utan en kund som tänkte ha den som strömmingsfiske rulle och som jag avrådde henne ifrån då jag tycker det finns bättre och billigare rullar att använda till just det.

Kommentera

Tja bergis! Jo det är absolut på tiden! har dessvärre mycket med både plugg och jobb men vi får höras framöver!

Kommentera

Eftersom jag är ropad på får jag engagera mig, men då jag har aldrig ägnat mig åt samlande eller att spåra rullar via rullfotsnummer så är jag inte till mycket nytta.

Om ingen annan kommer till hjälp kan Du alltid kontakta samlarklubben rullen. www.rullen.se
              www.utreel.com

Kommentera

Rent allmänt sett har rullar med rullfotsnummer större affekionsvärde för ägaren än de väcker habegäret hos samlaren. Undantaget är de allra tidigaste numrerade, de är från slutet av 1950-talet, vilka är ofiskade, i perfekt skick och har alla tillbehör utan fläckar eller repor. För dessa kan man få betala 2500:- eller mer. För övriga behöver man sällan lägga mer än en modern C3 eller C4 går loss på.

Det är däremot många moderna fiskare som vill ha tag på en fräsch gammal rulle med den rätta räfflingen på gavlarna och sedan hotta upp den till modern monsterrulle under det "antika" skalet. "Hot-Reel"
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rasmus Visa inlägg
                  Hej har en förfrågan angående en ambassadeur 5000, det jag undrar är tilverkningsår och ev. samlarvärde.

Rullfotsnummret är 202219 och rullen är i bruks skick och har rullfodral (i läder?) och tillbehör i gott skick.
                  Jag är ingen expert på dessa gamla rullar men genom en bok jag har så kan jag tala om att rullen är tillverkad 1961.
                  Ambassadeur 5000 med rullfotsnummer 200000 (löpande nummer på den tiden) såldes i februari 1961. Nr 300000 såldes i september 1962.

Värdet är helt beroende på vilket skick rullen är i samt hur stor efterfrågan är för stunden. Enda sättet att få reda på det är att bjuda ut den på nån av auktionssajterna, alternativt hoppas att en likadan rulle i liknande skick säljs där. Då får man en bra värdemätare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 474 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57