Fiskekajak! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekajak!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om någon är sugen på att läsa på om fiskekajaker kan jag rekommendera det kanadensiska magasinet "Kayak Angler". I vårnummret listade man 130 olika fiskekajaker (se http://www.kayakanglermag.com/ för en digital-/pappersprenumeration). Som sagts tidigare finns det en del att hämta på forumet hos http://www.kayakfishingstuff.com/. Det viktigaste av allt är att fundera över dina sjökunskaper och fysiska hälsa innan du ger dig ut. Orkar du inte ta dig upp i kajaken i hög sjö, så ...

/ Väl mött

PS. Ev svårigheter med att ta sig upp i en kajak med en "stor" (tex gravid) mage kan vara något man bör fundera över innan man vurpar. DS.
    Senast ändrad av Tradtrollet; 2009-08-10, 10:07.

Kommentera

Hej, vi börjar titta på en semester till fjällen i sommar och jag undrar om ni vet någon som hyr ut fiskekajaker som man kan ta med sig då. Tanken är att man skall kunna ta med sig packning med tält osv så att man kan göra en camp och sen utgå ifrån det o fiska. Vad jag förstår så finns det ofta bra möjligheter till att surrA fast packning ovanpå kajaken.

Tror ni get finns möjlighet att bära/ släpa kaklen ett par hundra meter mellan sjöar ( med packning)

vi bor i Skåne och kör upp till Jämtland ialla fall, så gärna något där emellan.

MVH Hans

Kommentera

Tänk vad Google kan hitta gamla trådar ibland. Jag har precis börjat bli intresserad av att kanske skaffa mig en liten fiskekajak. Det verkar ju bara för urkul! + att man får motion. Kan det bli bättre? Tveksamt =)

Kommentera

Mycket trevlig läsning. Testade nyligen att fiska från kajak och blev fast direkt. Har fastnat för malibu x-factor efter mycket läsning. Det är bara det att jag inte hittar någon som säljer dom här i sverige. Har kollat länkarna som jag hittat på denna sida men dom fungerar inte. Någon som vet någon återförsäljare av malibu kajaker?

Kommentera

Hittade denna katamarankajak på nätet, verkar stabil men ser lite lustig ut. Någon som testat den, Walk-on-waves?
            Senast ändrad av Kilroy; 2012-03-04, 09:14. Anledning: Fel begrepp

Kommentera

Mycket nyttig läsning om kajakfiske här. Jag har själv varit på jakt efter en uppblåsbar fiskekajak som måste uppfylla vissa kriterier, den får inte väga så mycket - den ska bäras upp på fjället i norrland och fiskas med i diverse sjöar. Den måste också vara riktigt slitstark och vara enkel att blåsa upp/tappa ur och packa ned i någon form utav bra väska.

Efter en hel del efterforskning av brorsan kunde vi konstatera att de kajaker vi var intresserade av var i tyngsta laget. De kostar även en slant men som med allt är det väl så att kvalité kostar pengar.

Vi har nu hur som helst rotat rätt på en leverantör i Kina som har tillverkat fem stycken uppblåsbara kajaker till oss som i skrivande stund är på väg på ett fraktfartyg. Tanken är att vi ska ta dessa genom norrlands hårda prövningar i sommar. Vi har fått se bilder på kajakerna men det är väldigt svårt att bilda sig en uppfattning om kvalité etc. Man kan ju mycket väl ha köpt grisen i säcken men det märker vi isåfall i början på maj. Storleken är 260 cm och vikten är 14 kg.

Finns det någon här på forumet som testat något liknande med framgång? Berätta gärna hur det gick (även om det inte gick bra)

Vi kommer rapportera om "TMF-kajaken" på vår blogg: www.teammegafisk.se så fort de kommer.

/W
              TMF - www.teammegafisk.se

Kommentera

Ska själv skaffa kajak till sommaren och har spanat på inläggen här och kollat in dom uppblåsbara från Kina.
                Tycker det verkar dyrt med + 4000 kr för dom då det går att köpa en på Biltema för 2900 kr inkl paddel.
                Den verkar helt ok och jag har även klämt och känt på den i butik.
                Är det någon annan som har någon erfarenhet av den?

Min tanke är mindre sjöar och vattendrag, inget havsfiske eller stora sjöar.

Kommentera

någon som har testat Advanced Elements kajaker(uppblåsbara, eller annat uppblåsbart fabrikat) och hur dem funkar för fiske? har aldrig suttit i en kajak(men ett par v i kanot), hur nojigt känns det att åka ut med dessa vid lite vind/vågor, säg friskt 7-9m/s?

Hur funkar det att fiska från "standarkajaker" typ vanliga motionärstingestar? måste medge att standardkajaker och utsikten att rulla runt o bli sittande med huvudet i U-läge ingjuter ren skräck i mig, känns mindre läskigt med "öppen" kajak där man trillar i vattnet istället iaf för mig,

någon som vet om det finns någon återförsäljare för kajaker(inte nödvändigtvis fiskekajaker)mellan vänern/vättern?

Mvh

Kommentera

Har köpt fiskekajak som jag varit ute med några gånger och tänkte berätta lite om det .

Tänkte inte lägga för mycket pengar på kajak så det blev en som jag köpte på E-bay från england. En Galaxy kayak för 4400 kr inkl frakt. .
                    Billig och perfekt för fiske, stabil som en pråm, men bara 2,90 lång så farten blir inte så hög. med båtar brukar man räkna en knop /meter så denna gör 2,9 knop med måttlig ansträngning.

Med två stuvutrymme och 5 spöhållare, paddel och säte ingick i priset.

Den är en plastkajak (ej glasfiber) och det är bra för mig o mina kompisar (vi var fler som köpte för att få ner frakten. frakten kostade 1200 kr oavsett antalet kanoter på långpallen) då vi gillar att åka i forsar så det skrapar mot stenar och det tål den bra . ganska lätt, den väger 22 kilo.

men om jag inte hade tänkt åka i några strömmar och därmed inte skulle skava mot så mycket stenar och inte bära så mycket skulle jag köpt en längre kajak så man får lite mer fart för samma ansträngning.

Jonas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 200 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson