Fiskekajak! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekajak!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av kehus Visa inlägg
    Nu har jag velat nog så jag slog till på en X-factor idag. Hade både en X-factor och en eXtreme på gång, båda c a 1 år gamla och i nyskick med garanti kvar. Var helt inne på eXtreme men ändrade mig när jag tillbringat halva natten med att läs gästboken på kayakfishingstuff.com. X-factor har en mycket stor supporterskara som hyllar modellen. Visserligen håller man med om att eXtreme är lite snabbare – så länge som det är bleke. X-factor är överlägsen redan i måttlig vind. Förövrigt framhåller man lastkapaciteten. Man får inte vara för kort i rocken men behöver inte vara en jätte för att hantera den – allt enligt en stor mängd åsikter i gästboken.
    Sommaren får utvisa om jag valt rätt. Nu ska den utrustas med spöhållare och ekolod. Så småningom blir det säkert en enklare GPS också. Återkommer…
    KUL!!! Du får hemskt gärna skriva mer om dina kommande erfarenheter av ditt kajakval.

/Nilsie
    Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Hur fort i knop kan man paddla i en sån där sit on top kajak? Inte toppfart utan en ungefärlig medelfart under en dag?

Kommentera

Hej igen!

Slog alltså till på en X-factor i slutet av juni. Under sommaren har jag tyvärr bara lyckats komma ut på en testrunda. Riggade upp tre spön tillfälligt för trolling, använde en Big White paravan på varje sida för att få ut bredden. Det gick alldeles utmärkt! Blåste lite så jag fick paddla kontinuerligt för att hålla lagom fart mot vinden. Å andra sidan gick det att "segla" ganska behagligt med vinden.

Imorgon ska jag hämta en låda från kayakfishingstuff.com på posten. Den är full av läckerheter såsom spöhållare, ekolod, gps, och en massa småprylar. Ska försöka återkomma med lite bilder när jag monterat grejorna och förhoppningsvis från lite höstfiske.

Kommentera

X-factor

Hej!

Jag köpte också en x-factor för ett par veckor sedan. Känns fantastiskt stabil och skön! Har hunnit installera fyra spöhållare (flush mounts) och testat ett trollingpass då det tyvärr blåste lite mycket. Jag är sugen på att satsa på en kombinerad gps/ekolod men har inte riktigt klurat ut ett bra sätt att fästa givaren. Funderar på att skaffa ett portabelt set för att slippar krångla med batteri och givare de gånger man inte behöver lodet (havsöringsfiske längs kusten etc). Spännande att höra hur du tänker kring givarplacering och dylikt.
          Skitfiske!
          /T

Kommentera

Ursprungligen postat av Caravelle Visa inlägg
            Hur fort i knop kan man paddla i en sån där sit on top kajak? Inte toppfart utan en ungefärlig medelfart under en dag?
            Som alltid beror det på en rad olika saker av vilken den första givetvis är paddlarens fysiska kondition och den andra är den specifika kajakens egenskaper.

Normal transportfart för mig ligger på 3 - 3,5 knop men jag har också legat på 1,5 knops marschfart i rak motvind 12 m/s på Vättern. Maximalt har jag varit uppe i drygt 5 knop. Ruscher på några hundratals meter, någon enstaka gång upp till en km, brukar hamna runt 4 - 4,5 knop.

Om man kör trolling med djuprigg alternativt paravaner (djup- eller yt-paravaner) brukar jag ligga på mellan 0,5 och 1,7 knop vilket är ganska lagom trollingfart. Över 2 knop är inte realistiskt någon längre stund under dessa omständigheter. Trollar man å andra sidan med drag enbart är 2 - 2,5 knop inget större problem.

Alla farter mätt över grund med GPS.

Cheers
            /Nils

Kommentera

Ursprungligen postat av kehus Visa inlägg
              Hej igen!

Slog alltså till på en X-factor i slutet av juni. Under sommaren har jag tyvärr bara lyckats komma ut på en testrunda. Riggade upp tre spön tillfälligt för trolling, använde en Big White paravan på varje sida för att få ut bredden. Det gick alldeles utmärkt! Blåste lite så jag fick paddla kontinuerligt för att hålla lagom fart mot vinden. Å andra sidan gick det att "segla" ganska behagligt med vinden.

Imorgon ska jag hämta en låda från kayakfishingstuff.com på posten. Den är full av läckerheter såsom spöhållare, ekolod, gps, och en massa småprylar. Ska försöka återkomma med lite bilder när jag monterat grejorna och förhoppningsvis från lite höstfiske.
              Väntar med spänning på ännu en pimpad kajak!!!

/Nils

Kommentera

Montering på X-factor

Hej!

Är tillbaka vid datorn efter en veckas fiske i Lofoten. Mina inhandlade tillbehör från kayakfishingstuff ligger fortfarande bredvid kayaken i garaget. Jag köpte bl a ett lod Eagle 242 och en handGPS Garmin Etrex. Jag har två spöhållare "flush mount" monterade sedan tidigare och kommer att komplettera med ytterligare tre hållare av typen RAM launchers. Ekolodet kommer att monteras på ett särskilt RAM-mount någonstans mellan fötterna/benen. Framför eller bakom kommer en spöhållare att placeras. Jag planerar att fästa GPSen med grövre gummisnoddar på spöhållaren. Passade på att ta med en tub Marine Goop från USA som de använder där för att fästa givaren inombords. Det går troligen lika bra med silicon (om detta debatteras det flitigt på kayakfishingstuffs hemsida).
                Återkommer med bilder så småningom. Jobbar mycket nu, så risken är överhängande att jag tvingas använda hösten till att färdigställa min X-factor och göra riktig debut till våren.

Kommentera

Köpa kajak

Hejsan!

Har funderingar på att skaffa en fiskekajak
                  Vad skulle ni rekomendera för kajak till en köttbulle som mig,180cm 105Kg
                  Har tittat runt här på forumet och läst lite och är som inne på att skaffa en Malibu x-factor. men det blir nog inte förrän tll våren,så har ni några tips och råd att ge så finns det gott om tid för det.

Har själv ett par frågor som ni kanske kan svara på
                  Är det vanligt att man välter med kajaken?? Då jag bor i norrbotten är det väldigt sällan eller aldrig som det är badtemperatur på vattnet iaf enligt mig(badkruka).

Går det att ha med sig ett par olika spön på kajaken så man kan variera sitt fiske mellan att tex trolla och kasta med ulspöt eller flugspöt.

//Johan

Kommentera

Hur mycket fiskegrejjer får man med sig då i en kajak??

vet själv när man ska ut med båten har man ju med sig hur mycket som helst iofs är är ju ganska mycket av det utifallattgrejjer, typ.
                    Har en låda för jerkbeten en för jigg en för trolling osv..och en hel trave med olika spön =)

såg lådan du hade bak på din kajak, det verkar ju ganska smart.
                    men det blir väl en trevligt utmaning till våren då (om det nu blir någon kajak) att försöka välja ut vad men egentligen behöver ha med sig.

Går det tex att jerka från en kajak? någon som har provat??

Kommentera

Ursprungligen postat av Pitejohan Visa inlägg
                      Hur mycket fiskegrejjer får man med sig då i en kajak??

vet själv när man ska ut med båten har man ju med sig hur mycket som helst iofs är är ju ganska mycket av det utifallattgrejjer, typ.
                      Har en låda för jerkbeten en för jigg en för trolling osv..och en hel trave med olika spön =)

såg lådan du hade bak på din kajak, det verkar ju ganska smart.
                      men det blir väl en trevligt utmaning till våren då (om det nu blir någon kajak) att försöka välja ut vad men egentligen behöver ha med sig.

Går det tex att jerka från en kajak? någon som har provat??
                      Med två lättåtkomliga luckor och tillhörande bag (en mellan benen och en precis bakom ryggen) samt en låda/back bakpå går det att få plats med åtminstone följande:
                      • 6 spön med rulle. 4 spön i hållare bak i backen och 2 i spöhållare bakom sitsen.
                      • 1 beteslåda av grön biltema-typ inne i kajaken
                      • 1 större beteslåda utanpå (bakom sitsen någonstans) med de vanligaste dragen samt allt det där andra som man behöver komma åt lite oftare
                      • 1 håv
                      • 1 gäddgrepp
                      • 2 avkrokare
                      • En bonkare (inte alltid med dock)
                      • 4 Dipsy Divers
                      • Några flashers
                      • En påse löjor
                      • 1 ankare med 40 meter lina
                      • Ekolod
                      • GPS
                      • Kamera
                      • Ett okänt antal öl (har ej maxat ut ännu)
                      • Ett okänt antal mackor eller vad man nu föredrar
                      • Regnjacka (byxor behövs inte om man använder vadare)
                      • Extra T-shirt/Ylleundertröja för ombyte (om man blir lite väl varm)
                      • Extra varm tröja
                      • En djuprigg (som dock försvårar accessen till den bakre luckan något).
                      • Pannlampa (LED)
                      • Vattentät box med mobilen
                      • Kvarglömda prylar sedan tidigare turer

Detta gäller för dagsturer och jag brukar försöka bestämma på förhand vilken typ av fiske jag ska hålla på med (vanligen trolling) och då endast ta med de drag, etc. som behövs för det. Vill man sedan även hajka så finns det ytterligare plats för tält, sovsäck, stormkök, ombyten, mer mat, m.m. inne i kajaken. Man ska dock inte förvänta sig att komma åt de sakerna ute på sjön utan ett visst mått av akrobatik och balanserande. Nu börjar kajaken kanske bli lite tung men den är fortfarande mycket hanterbar så länge man inte ger sig ut på Vättern eller havet och det blåser >10 m/s.

Brasklapp: Detta gäller för min Malibu eXtreme och ej nödvändigtvis för en kajak som är mindre eller annorlunda dispositionerad.

Hälsningar
                      /Nils

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13