utrustningar och tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

utrustningar och tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• utrustningar och tips

i den här kan man tipsa om bra utrustningar såsom rullar och spön
    och var man köpt det

Frågan är svepande formulerad så det blir lite svårt att ge ett exakt svar.
    Ambassadeurrullar är trots allt stommen att bygga resten av spinnfiskeutrustningen på. Finns från ca 700:- och upp till fantasins gränser.

För spö är det ungefär samma förhållande. Ett hyggligt bruksspö får du för ca 700:- men de bättre har prislappar på det dubbla och de värsta prestigemodellerna hamnar på mer än 5 gånger den summan.

För 1500 bör du alltså kunna få en pålitlig utrustning utan lyx och den ska rimligen kunna hittas i närmsta sportfiskebutik.

Billigare spön och billiga rullar är som att spela rysk roulette med halva trumman laddad. Det kan ju gå bra ... men ... vågar man ta risken ...
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

minst lika viktigt är balansen mellan spö och rulle. många tror att man är "hemma" med det dyraste spöet och den dyraste rullen. eller att "kitet" dom i affären rekomenderar är bra som det är. så är det sällan, utan det krävs en hel det testande och bytande innan man hittar den perfekta balansen mellan komponenterna. och bra balans är givetvis inte det samma för alla, bara för att den ena hittat en kombo som är bra för den, betyder det inte att den per automatik passar någon annan. ett exmpel är en kompis som köpte ett diamondback (som alla lovordar) och efter ett par-tre turer märkte han att det var felbalanserat. han fick vikta om det med ca 100g i bakhandtaget för att få det att passa honom. en annan polare gjorde det samma med ett zalt-spö och 50g. nu är detta folk som fiskar ganska mycket och tar sitt fiske (och sina prylar) på stort allvar. jag har experimenterat ganska mycket med olka rullar och spön för att hitta det som passar mig. jag valde att utgå ifrån rullarna och sedan hitta spön som passar dels rullarna och dels mitt fiske. för "vanligt" jerk så använder jag ett fig-rig toothtamer och en UT-trimad JB med enkelvev. för "heavy" jek använder jag ett lite kortare, lite styvare, handbyggt carbon/kevlar sportex-spö och en likadan JB. för "lättjerk" använder jag ett daiwa powermesh och en shimano calcutta 200TE. till öringfisket ett RST impuls spinn och en UT-trimad ambassadeur herretage alt. calcutta 200TE. vanligt spinnfiske med vobblers passar det med ett berkley series one och en daiwa millionair. och till det lätta fisket efter tex abborre och sånt så kör jag med ett ganska kort daiwa samurai och en shimano chronarch. detta är kombos som jag gillar och som passar mig.

kom tänka på en grej till. personligen anser jag att det krävs en hel del användande innan man dels verkligen kan fälla ett adekvat omdöme, och dels kommit över det okritiska glädjen med dom nya prylarna. så när någon efter ett par fisketurer rekomenderar tex ett spö är det inte vidare snällt. och vad det gäller rullar så kan man snabbt bilda sig en uppfattning om den är skön eller inte, men när det kommer till kvalitet och hur den slits tar det betydligt längre tid. till saken hör givetvis att erfarenhet ger "feeling", när någon som har 10-20 års sportfiskande i ryggmärgen ger ett omdöme så är det ur en stor erfarenhetsbank den personen öser. detta resulterar dock i att proffsen är ofta är lite försiktiga i sina omdömen innan dom verkligen testat prylarna.
      Senast ändrad av ALQ; 2007-07-30, 09:27.
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

Har en fråga om kastvikter som står på spöt. Oftas så står det i gram och indikerar vilken vikt på betet som spöet klarar av, men ibland står det i Pound(lb). 1 lb = ca 0,45 kg och jag antar att det indikerar storlek på fisk som spöt klara av. Finns det någon smart konvertering mellan gram/kastvikt och Lb/spöbelastning?

Kommentera

Det har inget med fiskvikt att göra. På havsspön så betyder det vilken lina som spöt är anpassat till. På gäddspön och karpspön å sånt så är det hur mycket belastning som krävs för att spöt skalla böja 90grader fån handtagets plan. Nån jämförelsetabell finns nog inte.
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ok, tack för svaret, så när Berras presenterar följade tekniskdata om ett Shimano jerkspö, så går det inte att uttal sig om hur tunga jerkbaits jag kan använda.

Tekniskdata:
            * Längd: 1.83m
            * Vikt: 217 g
            * Antal spöringar: 7 st
            * Antal sektioner: 2 st
            * Kastvikt: 17-35 lb

Kommentera

Ursprungligen postat av Kenzo Visa inlägg
              Ok, tack för svaret, så när Berras presenterar följade tekniskdata om ett Shimano jerkspö, så går det inte att uttal sig om hur tunga jerkbaits jag kan använda.

Tekniskdata:
              * Längd: 1.83m
              * Vikt: 217 g
              * Antal spöringar: 7 st
              * Antal sektioner: 2 st
              * Kastvikt: 17-35 lb
              tror de har skrivit fel. jag har för mig kstvikten på Beastmasterspöt är 90g

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
              24 svar
              2 507 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg lsjonsson  
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57