Montering av ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montering av ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Montering av ekolod

Hej

Jag kommer köpa Eagle Cuda 242 (INTE det portabla) och då är frågan hur jag ska montera det på min båt. Jag har en vanlig 4 meter plastbåt utan styrpulpet.

Typ som den på bilden fast jag har ingen förvaring under bakersta bänken.

Hade tänkt använda mig av ett fäste till givaren som man kan höja och sänka. Var köper man ett sånt?

Hur bör jag montera monitorn för att jag lätt ska kunna se den men ändå inte vara i vägen och var ska jag ha batteriet?

Kom gärna med idéer på specialbyggen! Gärna länkar med bilder om ni har!

På återssende

Betr ekolodsfästet så kan du titta på mina bilder, där finns en variant som funkar perfekt och är sanslöst billig. Finns även lite mer info kring denna i en tidigare tråd: http://www.fiskesnack.com/forum/show...eferrerid=6087

Jag har även gjort en annorlunda lösning på placeringen av ekolodet, jag har "fast monterat" ett portablet Fisheasy 245DS. Se bifogad bild, fördelen för mig är att jag åker iväg några ggr per år och fiskar från andra båtar och då har jag den portabla fördelen samtidigt som det sitter fast i min ordinarie båt.

Hoppas att något av detta kan vara av nytta
    Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av baronen Visa inlägg
      Hej

Jag kommer köpa Eagle Cuda 242 (INTE det portabla) och då är frågan hur jag ska montera det på min båt. Jag har en vanlig 4 meter plastbåt utan styrpulpet.

Typ som den på bilden fast jag har ingen förvaring under bakersta bänken.

Hade tänkt använda mig av ett fäste till givaren som man kan höja och sänka. Var köper man ett sånt?

Hur bör jag montera monitorn för att jag lätt ska kunna se den men ändå inte vara i vägen och var ska jag ha batteriet?

Kom gärna med idéer på specialbyggen! Gärna länkar med bilder om ni har!

På återssende
      Köp en batterilåda + ett bly acc på Biltema och montera lodet på locket (sätt en bit plyfa som förstärkning på insidan av locket) av lådan och batteriet i den så har Du löst 2 problem i en smäll, höj/sänkbara givarfästen finns hos båthandlare som säljer Buster eller Linder då båda tillverkar såna själv föredrar jag Busters modell då den är smidigare och båda kostar dryga 400 kr.

Med denna konstruktion kan Du flytta lodet så at Du kan läsa av det bäst beroende på vad Du gör + att Du kan enkelt ta ur lodet så är det inget att stjäla!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Köp en batterilåda + ett bly acc på Biltema och montera lodet på locket (sätt en bit plyfa som förstärkning på insidan av locket) av lådan och batteriet i den så har Du löst 2 problem i en smäll, höj/sänkbara givarfästen finns hos båthandlare som säljer Buster eller Linder då båda tillverkar såna själv föredrar jag Busters modell då den är smidigare och båda kostar dryga 400 kr.

Med denna konstruktion kan Du flytta lodet så at Du kan läsa av det bäst beroende på vad Du gör + att Du kan enkelt ta ur lodet så är det inget att stjäla!!
        Antar att de flesta lod har en lös kontakt till enheten så man kan lämna givaren på båten. Hur kopplas batteriet in är det bara två kablar som går genom foten på lodet och sen ner till batteriet? Tänker mest på Eagle Cuda 168
        Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av Henk Visa inlägg
          Antar att de flesta lod har en lös kontakt till enheten så man kan lämna givaren på båten. Hur kopplas batteriet in är det bara två kablar som går genom foten på lodet och sen ner till batteriet? Tänker mest på Eagle Cuda 168
          Det sitter en kontakt i enden på strömförsörjningskabeln. Den kan enkelt pluggas in och ur lodet. Du monterar kabeln via en säkring (följer det inte med köper du en för montering på ledning på biltema eller hos en båt eller bilbutik). Säkringen kan vara på ca 2 till 3A på ett sådant lod så slipper du brand om något skulle kortsluta inne i själva lodet (men bara vid allvarliga fel)

ledningen kan vara fast monterad till batteriet och du pluggar bara ur den när du skall dra hem efter avslutat fiske. Under laddning kan kabeln vara ansluten, har ingen betydelse.

På samma sätt fungerar givarens kabel: en kontakt som kan pluggas ur vid behov (det är i varje fall det vanligaste till 99,9%)

Kikade i manualen: du har bara en kontakt att plugga in och ut ser jag, då både givarens kabel och ströförsörjningskabeln är kopplad till samma kontakt. Gör saker och ting lite enklare efter avslutat fiske.

lycka till
          mvh
          Senast ändrad av Flodström; 2007-09-27, 23:41.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
            Det sitter en kontakt i enden på strömförsörjningskabeln. Den kan enkelt pluggas in och ur lodet. Du monterar kabeln via en säkring (följer det inte med köper du en för montering på ledning på biltema eller hos en båt eller bilbutik). Säkringen kan vara på ca 2 till 3A på ett sådant lod så slipper du brand om något skulle kortsluta inne i själva lodet (men bara vid allvarliga fel)

ledningen kan vara fast monterad till batteriet och du pluggar bara ur den när du skall dra hem efter avslutat fiske. Under laddning kan kabeln vara ansluten, har ingen betydelse.

På samma sätt fungerar givarens kabel: en kontakt som kan pluggas ur vid behov (det är i varje fall det vanligaste till 99,9%)

lycka till
            mvh
            Tackar för ett bra svar, blir nog ett Cuda 168 monterat på en verktygslåda med ett bly-axx batteri inuti och med givaren monterad på en dörrhållare. Så kan man vika upp givaren om man kommer in i grundområden eller ska traila båten.
            Fish On!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
            24 svar
            2 462 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson