Helt orörd Amb 6000C - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Helt orörd Amb 6000C

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Den står granne med en Record 1550.

Får se om de spinner loss på varandra

Ursprungligen postat av Pike1 Visa inlägg
    Jo men då är förutsättningen att den har några kompisar på hyllan. Annars kan dom börja ärga
    sigpic

Kommentera

Helt klart som du säger Stören, det är en av de snyggaste.
      Fish On!

Kommentera

Var rädd om den, men det är ändå inte fel att lufta den ibland.

Det har talats om "Smoothies", och visst är de åtskilligt bättre än originallamellerna. De får trots det lite bekymmer av kombinationen nordiskt kallväder och fukt, det blir gärna lite ryck ändå. Men; lameller i kolfiber i rätt tjocklek (tjockleken är viktig, ibland kritisk), planslipning av tryckplattan och sen motering med lite lite fett och du har en broms i den gamla rullen som slår de flesta moderna rullar och utan större bekymmer hanterar lax.
        www.utreel.com

Kommentera

Gokväll. Min erfarenhet av smooothisar är att du kan dra bromsen i botten och den är stenhård(behövs ibland på havet). Orginalen är för dåliga, ibland kan man inte dra upp en 250grammarefrån 50m utan att dom slirar, kolfibrerna är mitt emellan(slirar lite för mycket ändå)Jag kommer att köra med smooothisar på mina rullar.Byter när det blir för ryckigt. Men jag kan dra bromsen i botten och den ÄR i botten(ingen lina ges och spöt får bekänna färg istället) Thats why they call me WRECKBENDER, nu skall det komma ett sardoniskt skratt men det fanns ingen smiley som passade.
          Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
          Var rädd om den, men det är ändå inte fel att lufta den ibland.

Det har talats om "Smoothies", och visst är de åtskilligt bättre än originallamellerna. De får trots det lite bekymmer av kombinationen nordiskt kallväder och fukt, det blir gärna lite ryck ändå. Men; lameller i kolfiber i rätt tjocklek (tjockleken är viktig, ibland kritisk), planslipning av tryckplattan och sen motering med lite lite fett och du har en broms i den gamla rullen som slår de flesta moderna rullar och utan större bekymmer hanterar lax.
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Wreckis, nu vet jag inte vilka rullar du inte får riktig stopping power med kolfibern i, men om det är 5000/6000 ambisar och liknande rullar med kupade fjäderbrickor, så lägger jag dem (( med den konvexa (bulliga) sidan mot slirbromspaketet och drevet. Så har jag kunnat stoppa hyggliga laxar, fast det är ju å andra sidan inga vrak.
            www.utreel.com

Kommentera

Vet ju inte vad en sådan rulle är värd? Men känns ändå trevligare med allt i orginalskick, även om tanken om trim slagit mig. Kommer jag över en liknande så kan det pulas.

PS. Satt och vevade på den idag några varv!
              Senast ändrad av Sturgeon; 2007-10-18, 19:01.
              sigpic

Kommentera

Med kartong och allt så är den värd nånstans runt 1500kr+ skulle jag tippa på.
                Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inlägg
                  Vet ju inte vad en sådan rulle är värd? Men känns ändå trevligare med allt i orginalskick, även om tanken om trim slagit mig. Kommer jag över en liknande så kan det pulas.

PS. Satt och vevade på den idag några varv!
                  Sture; gör INGET vi den rullen, lova mig det!!! Den ska vara precis som den var när den föddes. Jag har en liknande, fast med allmogegavlar, som Pike1 skulle sagt. Inte en modern pryl i den rullen, jag lovar. Däremot har jag en liknande på gång. Å den ska skruvas isär, inhandlas trim till, smörjas, och fiskas med !!!

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                    Wreckis, nu vet jag inte vilka rullar du inte får riktig stopping power med kolfibern i, men om det är 5000/6000 ambisar och liknande rullar med kupade fjäderbrickor, så lägger jag dem (( med den konvexa (bulliga) sidan mot slirbromspaketet och drevet. Så har jag kunnat stoppa hyggliga laxar, fast det är ju å andra sidan inga vrak.
                    Det blev lite off topic. Vid laxfiske använder du spön på 10-13 fot kanske? Oftast är det nog så, det jobbar och dämpar fisken oerhört bra. Vad jag menar är vid båtfiske med 20-30lb spön som är 7 fot, det är bra mycket styvare än lax spöna. Skulle man ha ett laxspö, säg 10fot kastvikt 100gr, på båt och 250-300 gr sänke med en redig agnbit på kroken vid tex kattmete 50m djupt och det är bra ström så böjer sig nog laxspöt så att toppen kommer ner i vattnet när du bara vevar upp agn och sänke. Även då räcker ofta inte bromsen till. Det är mycket motstånd i vattnet på det som skall upp. Det jag försöker förklara är skillnaden i kraften som behövs för att få in lina på rullen vid lax kontra havsfiske, det är inte lätt att förklara med mina ringa kunskaper i argumentation, kanske bäst att prova havsfiske vid lite ruffigare väder själv
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Hade varit trevligt med lite kort på den. Och ändra inte på den är mitt förslag.
                      Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 493 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson