Spö +drag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö +drag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö +drag

Hej. Har en rulle från kanske 6år tillbaka som är oanvänd. Har nu tänkt att jag ska börja fiska mycket detta år, speciellt gädda. Till denna rulle behöver jag då köpa ett spö. Jag har läst på flera sidor att när man fiskar gädda ska man ha ett styvt spö, för då känner man huggen mycket lättare.
    Jag skulle vilja ha tips på ett spö som är bra för gäddfiske. Kan bli så att jag kommer att kastmeta också.

Skulle även vilja ha tips på gäddrag.
    Vilka gäddrag är dina favoriter?

Mvh
    Alexander

Om du har en vanlig haspelrulle föreslår jag inte att du har ett kort och styvt spö, utan något mellanting. Kan rekomendera spöt som jag kör med, det är ett zalt series som står pall för beten upp till 50g. Alldeles lagom för vanligt gäddspinn. Jag brukar fiska med zalt beten, relax jiggar, westins jätte är bra, den mindre varianten, till spinn. Det finns hur mycket beten som helst men men. Skitfiske!
    /J
    Mer spöböjj åt folket

Kommentera

Ok tack för ditt svar.
      Jag vet ju inte, är nybörjare men tänkte ta tag i fisket lite då det är en enorm känsla att höra vattnet slå samtidigt som man fiskar.
      Det med ett styvt spö har jag läst mig till, vet inte om det stämmer.
      Det är en haspelrulle ABU Garcia 93 cardinal. Tror den heter så.
      Men ska jag ha ett haspelspö, teleskåp spö, eller havsfiskespö?
      Är ju som sagt nybörjare. Bor precis vid kusten och tänker fiska gädda, kanske lite abborre också.

Linan på min rulle har suttit på under alla dessa år, aldrig använd som sagt. Men jag kanske borde byta lina. Vilken lina rekommenderar ni? Lina för gädda :P

Kommentera

jag har ingen koll på om din rulle är haspel eller multirulle. men skippa teleskop spö i alla fall, ingen vidare känsla i dom. skippa även havsfiskespöt, köp dig ett spö som tål kastvikter upp till 40-60 gram beroende på vilka beten du kommer att köra med, jag spinnfiskar oftast med 8 fot lång spö men när jag ska köra mete med levande så kör jag ett spö som är 9 fot långt. jag fiskar oftast gädda med spö som har kastvikt upp till 30 gram, blir betydligt roligare med lite klenare grejer
        linan kan du kasta bort, köp dig en bra flätlina exempelvis powerpro eller min favorit sufix matrix pro, grovlek på linan får du anpassa efter spolens storlek. tänk på att många av flätlinorna är lägger sig tjockare på spolen än vad nylonlina i samma diameter gör. glöm inte några meter nylonlina under flätlinan när du spolar på linan om dom inte gör det i butiken åt dig
        Senast ändrad av Semb; 2008-01-18, 17:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
        24 svar
        2 358 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg lsjonsson  
        Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13