Montering av ekolod och GPS i kajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montering av ekolod och GPS i kajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ekolod i kajak

Hej Kristofer!

Har du en hobiekajak?! Grattis isf. Jag använder Lowrance och då passar givaren i dräneringshålet. Dra igenom sladden och säkra med medföljande gummiplopp. Ett tips är att lägga ett motorcykelbatteri i den medföljande sjösäcken och ha en RAM-hållare till lodet. Då får du lodet helt portabelt.

MVH Staffan

Kommentera

Hej Staffan,
      Det är en hobie outback.
      Ekolodet är ett cuda 300, antar att givaren är väldigt lik givaren som följer med lowrance.
      Jag har beställt hållare från RAM, det är just monteringen utav givaren samt lodet som jag måste bli övertygad om. Hur har du dragit kablarna mellan hålet och enheten?

//Kristofer

Kommentera

Eagle givaren passar kanon. Kablarna lägger jag bredvid sätet utanpå kajaken.

Kommentera

Noterade nyss att Hummibird har ett paket med givare, gel, batteri och allt anpassat för kajakmontering. Vet inte om det kommit till Sverige än, men det ser inte så dumt ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av Höstrusk Visa inlägg
            Noterade nyss att Hummibird har ett paket med givare, gel, batteri och allt anpassat för kajakmontering. Vet inte om det kommit till Sverige än, men det ser inte så dumt ut.
            Har också planer på att montera ett kombiinstrument i min nya Torque och kollade med generalageneten för Humminbird och det färdiga setet finns inte i landet ännu men det går enkelt att plocka ihop ett bara välja ett Humminbird 385 CI kombi och ersätta akterspegelgivaren med en genomskrovsgivare som passar i styrbords dräneringshål i Ocean Kayak och bör funka även i Hobie.s dräneringshål.

Bara prata med den lokala Humminbird handlaren så kan de beställa det som behövs från generalagenten, och ett gel batteri kan man köpa för billig peng på Biltema eller liknande och koppla kombiinstrumentet till.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Har också planer på att montera ett kombiinstrument i min nya Torque och kollade med generalageneten för Humminbird och det färdiga setet finns inte i landet ännu men det går enkelt att plocka ihop ett bara välja ett Humminbird 385 CI kombi och ersätta akterspegelgivaren med en genomskrovsgivare som passar i styrbords dräneringshål i Ocean Kayak och bör funka även i Hobie.s dräneringshål.

Bara prata med den lokala Humminbird handlaren så kan de beställa det som behövs från generalagenten, och ett gel batteri kan man köpa för billig peng på Biltema eller liknande och koppla kombiinstrumentet till.
              Undrar vad det går på att plocka ihop kitet. Antagligen det dubbla mot Usapriset.

Kommentera

Ursprungligen postat av Höstrusk Visa inlägg
                Undrar vad det går på att plocka ihop kitet. Antagligen det dubbla mot Usapriset.
                Jo troligen dyrare än från USA och jag väntar på priset ännu men oavsett så köper jag nog inhemskt pga enklare handhavande vid ev garanti.

Kommentera

Jag fattar inte. Måste inte givaren ner i vattnet under kajaken? Haha dumförklara mig gärna men har aldrig använt ett ekolod.

Kommentera

Ursprungligen postat av Samos Visa inlägg
                    Jag fattar inte. Måste inte givaren ner i vattnet under kajaken? Haha dumförklara mig gärna men har aldrig använt ett ekolod.
                    Jo det måste den och därför monterar man en gonomgående givare i ett befintligt hål så slipper man borra, men botten på givaren hamnar ju på undersidan av kajaken alltså i vattnet och då funkar det som det ska ;-)

Kommentera

Har någon av er som använder kajak med ekolod gjort någon lösning för pelagiskt verikalfiske än? Alltså med givare som går ner på sidan av kajaken. På min outback funderar jag på om det skulle gå att göra någon hållare som går att sticka ner i "spöhållarhålet" som man har på babord sida när man sitter ner. Som sen har en arm och går snett utåt/framåt vilket man sen fiskar över. Hur har ni andra gjort som fiskar vertikal?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 386 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13