Montering av ekolod och GPS i kajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montering av ekolod och GPS i kajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Montering av ekolod och GPS i kajak

Som svar på en direkt förfrågan så kommer här ett litet inlägg om hur man kan göra (eller i alla fall hur jaghar gjort) för att montera ekolodsgivaren i sin kajak och som en liten bonus även arrangemanget för GPS och ekolodets display.

Givaren först. Grundläggande förutsättningar är att den monteras inne i kajaken och att det inte finns luftbubblor mellan givaren och vattnet under kajaken, dvs sjön. Den lösning jag valt är att skapa en liten pool med vatten som givaren ligger i. Fördelarna är att givaren enkelt kan tas bort/bytas vid behov och det är för alla praktiska ändamål garanterat att det är ett minimum med luftbubblor. Så här går det till:

1. Slipa bort eventuellt skumplastskikt inne i kajaken så att endast det solida plastskiktet är kvar på det ställe du vill ha givaren. 1 dm2 räcker gott och sandpapper fungerar bra. Min Malibu eXtreme har ett skumplastskikt men det är inte alla SOT kajaker som har det.

2. Skaffa ett skumplaströr av den mjuka börjbara typ som används för att isolera varmvattenrör. Jag hade dock turen att hitta ett passande skumplaströr på Citygross leksaksavdelning. Jag tror det var tänkt som badleksak.

3. Såga av en bit skumplaströr som är >= 5 cm lång.

4. Limma fast den avsågade biten med ena öppningen mot kajakens botten där du har slipat bort eventuellt skumplastskikt. Jag använder Marine Goop som lim men det går säkert att använda silikonlim också. Var noga med att det inte kryper in lim innanför. Resultatet ska bli något som liknar detta:

5. Tryck ner din givare i röret, justera och skär eventuellt ut lite så att givaren passar och är fixerad.

6. När det är dags för användning så fyller du bara på vatten hela vägen upp i röret så att givaren är ordentligt täckt. På bilden nedan är det för lite vatten. Det ska gå ända upp.

Det var det hela. En annan detalj är batteriförvaring och där har jag gjort en lackad låda i plywood med automatbrytare och tätad i skarvarna med silikon. Tyvärr fick jag tag på en riktig skitlack (marin fernissa - jo du) så den har möglat med lådan håller fortfarande tillräckligt tätt.

Om vi tar en titt utanpå kajaken så är det återkommande problemet hur man ska få plats med allt och ända komma åt. För just det här inlägget var mitt problem att få plats med både ekolodsdisplayen och GPS:en samtidigt som det skulle gå att både se displayerna och nå knapparna. Jag löste det enligt bilderna nedan. Ekolodet var det första jag monterade och sedan blev lösningen med den justerbara GPS-hållaren lite av ett lyckoskott. Jag hade mest bara på känn att en justerbar hållare nog vore bäst och den jag köpte råkade bara passa perfekt för sin uppgift.

Till sist, den som hittar felet i de två sista bilderna ovan vinner en trasig brödrost.

Det var det hela.

Ha de
    /Nils
    Senast ändrad av npaulsson; 2008-09-09, 22:32.
    Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Fel

Jag tror felet är att du har monterat ekolods hållaren fel.

Kommentera

GPS'en sitter åt fel håll

eller nu tänkte jag bakvänt, sittplatsen i kajaken e på andra sidan sett från kameran och inte från kamerans position, isf e de ju som ovanstående att alltihopa sitter monterat fel
      Senast ändrad av Fripps; 2009-08-12, 22:54.

Kommentera

Felet är att kajaken står på land. Skulle ha monterat jordradar. Mycket tack för bra och behövlig beskrivning. Funderar på aktermonterad givare i min kajak.

Kommentera

Felet är färgen! En gul kajak kan väl aldrig fungera?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fripps Visa inlägg
            GPS'en sitter åt fel håll

eller nu tänkte jag bakvänt, sittplatsen i kajaken e på andra sidan sett från kameran och inte från kamerans position, isf e de ju som ovanstående att alltihopa sitter monterat fel
            Tro det eller ej men du är inne på rätt spår. GPS:en sitter upp och ned...

Kommentera

Ursprungligen postat av Tradtrollet Visa inlägg
              Felet är att kajaken står på land. Skulle ha monterat jordradar. Mycket tack för bra och behövlig beskrivning. Funderar på aktermonterad givare i min kajak.
              Jag funderade också på en akterplacering först men gav upp det eftersom givaren då blir väldigt utsatt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Superdif Visa inlägg
                Felet är färgen! En gul kajak kan väl aldrig fungera?
                Ja, jo, nu kommer vi osökt in på ett intressant ämne. Den korta versionen är att det finns alldeles för många båtägare som inte borde ha en båt med starkare motor än 4 hk. Jag hade mycket hellre haft en grå- eller kamoflagefärgad kajak men gult syns bäst och oberoende av vems fel det är så drar en kajak förmodligen nitlotten vid en ev kollision.

/Nils

Kommentera

Fina instruktioner.
                  En klar fördel med att fortfarande ha en helt olimmad givare.

Jag är lite osäker på om jag ska limma fast hela givaren eller göra som i ditt exempel..
                  Svåra val

Kommentera

Var får man tag på Marine Goop?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 374 visningar