Köp ett par diskhandskar i tajt storlek bergman! Har alltid ett par i jackfickan när jag fiskar. Man är ju fortfarande väldigt smal om fingrarna och så med en diskhandske så man har bra med utrymme... Har inte skurit mig en enda gång när jag tagit gälgrepp med handske... Och när man drar emot gälbågarna vill man inte tänka på hur det kännts utan handkse =) Annars lönar det sig att vara lugn när man handskas med gäddan. Den struntar då oftast i att sprattla även om den spänner sig ibland. För övrigt så måste jag säga att gälgrepp är det överlägset bästa sättet att ta gädda up till 7-8 kilo på. Man håller som i ett handtag och håller man i ordentligt så tappar man aldrig en fisk heller =)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Säkert gälgrepp ?
Collapse
X
-
Är det inte bökigt att ta på sig en tajt diskhandske om det tex är blött och kallt under drilningen. Jag brukar köra med nackgrepp på dem mindre gäddorna. Om jag skulle få på en så pass stor gädda att fingrarna inte räcker runt nacken får man väl offra sina fingrar. Men jag borde kanske träna lite på gälgreppet på dem små gurkorna först. Men att använda handse tycker jag låter lite väl knepigt.Originally posted by esox_lucius
Köp ett par diskhandskar i tajt storlek bergman! Har alltid ett par i jackfickan när jag fiskar. Man är ju fortfarande väldigt smal om fingrarna och så med en diskhandske så man har bra med utrymme... Har inte skurit mig en enda gång när jag tagit gälgrepp med handske... Och när man drar emot gälbågarna vill man inte tänka på hur det kännts utan handkse =) Annars lönar det sig att vara lugn när man handskas med gäddan. Den struntar då oftast i att sprattla även om den spänner sig ibland. För övrigt så måste jag säga att gälgrepp är det överlägset bästa sättet att ta gädda up till 7-8 kilo på. Man håller som i ett handtag och håller man i ordentligt så tappar man aldrig en fisk heller =)
Kommentera
-
Esox, oops ... sorry det var absolut inte meningen. Du har helt rätt !
Ska testa gälgreppet i helgen om vi nu får nån gädda och hoppas man har några fingrar kvar att skriva hur det gick.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Håller med dig till en viss del. Det har blivit lite "TUFFT" att använda sig av gälgrepp, men det är ju väldans smidigt också om man är duktig.Originally posted by minken
varför in med fingrarna bland gälarna och tänder..?finns stora håvar och nackgrepp..blivit någon macho pryl med gälgrepp..
Kommentera
-
hehe, inget är mer av det än att handlanda sin tandförsedda fiskOriginally posted by minken
*S* jo då..
Skämtåsido så ger det en väldig smidig och kvick hantering av fisken, vilket många föredrar. Personligen gillar jag att gäddan blir lugn samt att det blir kraftigt mycket lättare att få isär käkarna (per automatik nästan), för en snabb avkrokning.
//KBJ@
Kommentera
Foton
Collapse
-
av KigNågon som känner till om Zalt 14 någongång tillverkats med fenor?3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-04-11, 13:03 -
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
2026-01-30, 13:55 -
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
2026-01-03, 13:37 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 389 visningar