Säkert gälgrepp ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Säkert gälgrepp ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu har man testat på några Gäddor iallafall men inte lev dom så lugna som jag trodde ... men antar att jag inte höll tillräckligt stadigt. Blir nog bättre om man lyfter upp lite också ... fuskade lite med en diskhandske också men man lär sig nog så småning om.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Nu känns det som man blir tvungen att pröva på att gäla fiskarna snart. Jag tror att jag börjar med strömming ...
      Senast ändrad av BeBest; 2003-10-18, 21:54.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Samma här. Fast de större är man säkrare på, rörelserna är inte lika ettrigare och det är lättare att få ett bra grepp enligt mig.
        Som autograf eller?

Kommentera

Gälgreppet e överlägset, man kommer åt och gäddan håller sig helt cool.. sluta fjolla med håvar och kör in näven, men var bestämd och kläm gärna åt med tummen på utsidan.

Tänk dock på att inte hålla gäddan för länge i vertikalt läge när ni pillar ut kroken utan läg stöd under buken med andra handen eller mot låret. Det mesta talar för att gäddan kan skadas om de hänger rätt upp för länge, romsäckar glider bak i kroppen och börjar blöda osv..
          MINST 5 KG!

Kommentera

Originally posted by Linus
            Tänk dock på att inte hålla gäddan för länge i vertikalt läge när ni pillar ut kroken utan läg stöd under buken med andra handen eller mot låret. Det mesta talar för att gäddan kan skadas om de hänger rätt upp för länge, romsäckar glider bak i kroppen och börjar blöda osv..
            vart finns det där om romsäckarna att läsa om....e lite skeptisk till att det verkligen inträffar om man håller fisken för länge i vertikalt läge.

Kommentera

Jag har inte sett några undersökningar om just det där med romsäckarna. Men för mig låter det logisk att en fisk som är byggd för att sväva nästan viktlöst under vattnet kan ta skada av att hänga i underläppen, rommen som inte väger speciellt mycket i vattnet blir helt plötsligt väldigt tung och kan kanske förskjutas. Dessutom ökar givetvis risken för ligamentskador ju tyngre fiskens kropp blir. Var inte så skeptisk, ansträng dig lite istället eller låt bli att returnera fisken...

Kommentera

Skall en gädda tillbaks så skall man ju förstås vara så varsam som möjligt förstås. Självklart skall man även om fisken skall behållas vara förnuftig och avvliva så fort som möjligt.

Angående Romsäckarna, så har ni "plockat isär" en gädda med rom?, romsäckarna hänger inte löst i kroppen utan, sitter fast ordentligt längs hela dess utsträckning, så det krävs en hel del påverkan för att skada dessa, jag provade på en avlivad fisk.

Tror det finns större risker med att plocka upp fiskar ovan ytan, uttänjning av ryggrad m.m. På sommaren är det nog själva tiden ovan ytan som är mest skadsamt (syrebrist-stress-mjölksyra).

Är vad jag tror.

Sedan gälarna är ju för f*n inte något vapen, det blir lite rispor på händerna i värsta fall.
                sigpic

Kommentera

usch för att ta gälgrepp på smågäddor... små trånga gälar och man river sig alltid... gäddor på typ kilot som ätit hela wobblern är inte kul.

Kommentera

På små gäddor tar jag ett stadigt grepp utanpå gälarna.

Kommentera

gäddor upp till 4-5 kg tar jag över nacken. det lilla fåtal över det tar jag med håv. sedan håller jag ner den på magen (INTE min mage;-) och ett stadigt tag över nacken när jag tar ut krokarna. en och annan skråma har man fått, men inget allvarligt. tror att det är ganska skonsamt mot gäddan också.
                      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                      \m/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00