Hjälp med utrustning! (Nybörjare) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med utrustning! (Nybörjare)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med utrustning! (Nybörjare)

Tjipp tjopp!

Redan förra året då sommaren så smått började övergå till höst så bestämde jag mig för att påbörja en ny hobby som jag kunde utöva året runt. Därför föll just fisket mig i smaken eftersom jag är uppväxt på sjön. Men det blev inte mycket av denna hobby då tiden vart knapp. Men nu till våren och sommaren så har jag bestämt mig för att ”go for it”. Därför tänkte jag fråga er här på FS om ni kan hjälpa mig lite.
    Jag är ju som sagt en nybörjare och behöver hjälp med det mesta. Fisket jag tänkt börja ägna mig åt är ju inte helt otippat ”svensson-fiskarna”, abborre och gädda. Men även andra arter när jag kommit igång lite. Därför har jag kikat runt lite här på forumet och min uppfattning är att spinnare, jigg och mindre vobbler är det som gäller vi fiske av dessa arter?

Med tanke på mina frågor så tänkte göra det lite lätt för er och stapla upp vad jag behöver hjälp med:

1. Vilket/vilka spön är bra nybörjarspön?
    2. Haspel-, spinn- eller UL-rulle?
    3. Vilken lina för abborre respektive gädda?
    4. Ska jag ha 2 olika set eftersom jag kommer variera mitt fiske?
    5. Är det spinnare, jigg och vobbler som gäller? I såna fall; vilka sorter/färger/märken?
    6. Några webbshopar som är värda ett besök?

Har lagt en ungefärlig budget på dryga 1000-lappen på ett set (spö, rulle & lina), men kan mycket väl tänka mig att höja den gränsen om det behövs? Jag vet ju inte om det finns bra nybörjargrejer i den prisklassen… Jag har redan förstått att fiske inte är speciellt billigt så därför försöker jag hålla en någorlunda rimlig budget nu i början.

Fisket kommer att variera, både från land och ute på sjön i båten. Men jag tänkte börja med att nöta från land då jag inte alltid kommer ha tillgång till båt, men bil går alltid att fixa fram!

Sen skulle jag uppskatta om ni använder ”fisketermer” så får ni mer än gärna berätta vad dessa innebär, då jag kanske inte förstår allt med tanke på att jag är novis inom ämnet.

Tack på förhand!
    Senast ändrad av tobbel; 2009-05-19, 12:19. Anledning: Uppdatering

Jag är rätt övertygad om att de flesta unviker att svara, eftersom inlägget kommer att innefatta en mer eller mindre roman. Lättare blir det nog inte. Jag ska försöka bidra med något, lägg till mig på msn så går vi igenom dina frågor en kväll då det finns tid till det.

Lycka till!

Kommentera

Ska svara lite kort

1. Haspelset fungerar utmärkt och finns i helt klart funktionsdugliga set för dryga 500kr.

2. Ett haspelset 7-8 fot, med kastvikt från ~10-30g skulle jag börja med

3. Som nybörjare bör du börja med vanlig nylonlina, de flesta funkar men det finns såklart de som är mer eller mindre bra, men det är inte jag rätt person att svara på vilken som gäller....

4. Om du ska ha två olika set tycker jag att du kanske ska satsa lite mer pengar, så du inte får två halvdana set...I sådana fall ett UL-set (haspel) 6-7 fot, 3-15g ungefär + ett 9 fot ~10-40g eller 15-55g typ, fungerar bra med haspel där också, blir dyrare med spinnrulle...Det lilla spöt kan fungera som spinnare- och jiggspö och det större till tyngre skeddrag och vobbler.

5. Jigg, spinnare, skeddrag, vobbler stora som små fungerar bra både för proffs och nybörjare. Det finns oändligt med bra beten i denna kategorin...men för att nämna några som du kan börja med i alla fall:
      Jigg: Curlytails, twintails, shadjiggar i 5 olika färger av varje i varierande storlekar från ca 5-12cm är en bra start
      Spinnare: Abu Reflex, droppen, mörrumspinnaren i vikter från 6-18g till en början.
      Skeddrag: Abus Atom är given och Utö funkar också
      Vobbler: Rapala orginal & Rapala Magnum funkar bra och Bomber B15A är en riktig universalvobbler! Här finns det hur många sorter som helst egentligen men för att nämna några: Nils master, Cisco Kid, Swim Whizz, Rapala, Zalt, Mann Stretch...

6. Har själv handlat en del från www.olssonsfiske.se har även hört gott om www.willyssportfiske.se sen har du även www.fishit.se och www.trumman.com
      Hoppas det klarna något iaf

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
      24 svar
      2 358 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg lsjonsson