Hjälp med utrustning! (Nybörjare) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med utrustning! (Nybörjare)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med utrustning! (Nybörjare)

Tjipp tjopp!

Redan förra året då sommaren så smått började övergå till höst så bestämde jag mig för att påbörja en ny hobby som jag kunde utöva året runt. Därför föll just fisket mig i smaken eftersom jag är uppväxt på sjön. Men det blev inte mycket av denna hobby då tiden vart knapp. Men nu till våren och sommaren så har jag bestämt mig för att ”go for it”. Därför tänkte jag fråga er här på FS om ni kan hjälpa mig lite.
    Jag är ju som sagt en nybörjare och behöver hjälp med det mesta. Fisket jag tänkt börja ägna mig åt är ju inte helt otippat ”svensson-fiskarna”, abborre och gädda. Men även andra arter när jag kommit igång lite. Därför har jag kikat runt lite här på forumet och min uppfattning är att spinnare, jigg och mindre vobbler är det som gäller vi fiske av dessa arter?

Med tanke på mina frågor så tänkte göra det lite lätt för er och stapla upp vad jag behöver hjälp med:

1. Vilket/vilka spön är bra nybörjarspön?
    2. Haspel-, spinn- eller UL-rulle?
    3. Vilken lina för abborre respektive gädda?
    4. Ska jag ha 2 olika set eftersom jag kommer variera mitt fiske?
    5. Är det spinnare, jigg och vobbler som gäller? I såna fall; vilka sorter/färger/märken?
    6. Några webbshopar som är värda ett besök?

Har lagt en ungefärlig budget på dryga 1000-lappen på ett set (spö, rulle & lina), men kan mycket väl tänka mig att höja den gränsen om det behövs? Jag vet ju inte om det finns bra nybörjargrejer i den prisklassen… Jag har redan förstått att fiske inte är speciellt billigt så därför försöker jag hålla en någorlunda rimlig budget nu i början.