Pimpla "grov" abborre på sommaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpla "grov" abborre på sommaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimpla "grov" abborre på sommaren

Igår letade jag fram min gamla pimpelutrustning för vinterfiske och tog båten till ett grund i norra Vänern. Hade turen att hamna i ett stim med fin abborre (4-6hg). Insåg snabbt att utrustningen var för klen och blev av med en del grejer. När jag dessutom fick hugg av större fisk (gös/gädda?) blev jag av med ännu mer grejer.

Jag har därför några frågor:
    Förslag på lämplig utrustning för att klara större abborrar och även ha en chans på gös/gädda? Jag brukar använda Bergmanpirk och ha några centimeters distans mellan pirk och krok. Den klena kedja med snappers jag använde igår höll naturligtvis inte. Vad är det lämpligt att ha mellan pirk och krok? Vilken typ av krok ska man ha (storlek, färger mm)? Insåg att mina små vinterkrokar var alldelses för små.

Tacksam också för andra tips om spö, ev rulle, lina (flät/nylon/dimensioner?)

Abborrarna har jag hittat nu vill jag ha upp dem också!

Jag rekommenderar att du jiggfiskar istället, kedjor och snappers är en förgången skit och snappers slutade jag med för 25 år sedan" fiskar mycket i vänern"ska du nödvändigt vis pimpla använd en liten haspelrulle och flätlina med tafs hakar av pianotråd,och använd med fördel balansare NilsMaster som du även kan jigga med för att variera och öka din fiskefångst.
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av kehus Visa inlägg
      Igår letade jag fram min gamla pimpelutrustning för vinterfiske och tog båten till ett grund i norra Vänern. Hade turen att hamna i ett stim med fin abborre (4-6hg). Insåg snabbt att utrustningen var för klen och blev av med en del grejer. När jag dessutom fick hugg av större fisk (gös/gädda?) blev jag av med ännu mer grejer.

Jag har därför några frågor:
      Förslag på lämplig utrustning för att klara större abborrar och även ha en chans på gös/gädda? Jag brukar använda Bergmanpirk och ha några centimeters distans mellan pirk och krok. Den klena kedja med snappers jag använde igår höll naturligtvis inte. Vad är det lämpligt att ha mellan pirk och krok? Vilken typ av krok ska man ha (storlek, färger mm)? Insåg att mina små vinterkrokar var alldelses för små.

Tacksam också för andra tips om spö, ev rulle, lina (flät/nylon/dimensioner?)

Abborrarna har jag hittat nu vill jag ha upp dem också!
      Jag skulle satsa på http://regalmarin.shopsystem.nu/prod...ct=4468&page=1 med en liten haspel som är laddad med ca 0.12 - 0.15 flätlina, om du vill ha kedja mellan krok och blänke skulle jag i sånt fall byta ut den till en beteshake eller fjäderringar av god kvalité.
      när det gäller krokar så testa små havsöringskrokar, de är både vassa och har lite ludd på sig. Testa även jiggar som lazzilax säger, men jag hade nog satt på största balansarn ifrån nilsmaster i papegojfärg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
      14 svar
      1 957 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11