Igår letade jag fram min gamla pimpelutrustning för vinterfiske och tog båten till ett grund i norra Vänern. Hade turen att hamna i ett stim med fin abborre (4-6hg). Insåg snabbt att utrustningen var för klen och blev av med en del grejer. När jag dessutom fick hugg av större fisk (gös/gädda?) blev jag av med ännu mer grejer.
Jag har därför några frågor:
Förslag på lämplig utrustning för att klara större abborrar och även ha en chans på gös/gädda? Jag brukar använda Bergmanpirk och ha några centimeters distans mellan pirk och krok. Den klena kedja med snappers jag använde igår höll naturligtvis inte. Vad är det lämpligt att ha mellan pirk och krok? Vilken typ av krok ska man ha (storlek, färger mm)? Insåg att mina små vinterkrokar var alldelses för små.
Tacksam också för andra tips om spö, ev rulle, lina (flät/nylon/dimensioner?)
Abborrarna har jag hittat nu vill jag ha upp dem också!
Jag har därför några frågor:
Förslag på lämplig utrustning för att klara större abborrar och även ha en chans på gös/gädda? Jag brukar använda Bergmanpirk och ha några centimeters distans mellan pirk och krok. Den klena kedja med snappers jag använde igår höll naturligtvis inte. Vad är det lämpligt att ha mellan pirk och krok? Vilken typ av krok ska man ha (storlek, färger mm)? Insåg att mina små vinterkrokar var alldelses för små.
Tacksam också för andra tips om spö, ev rulle, lina (flät/nylon/dimensioner?)
Abborrarna har jag hittat nu vill jag ha upp dem också!
Kommentera