hur byter ni krokar letaste på är jerks jag har problem när jag byter. svårt att ta av trekrokarna och svårt att sätta på krokarna på ringarna hur gör ni?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Byta krokar??
Collapse
X
-
Ganska svårt utan rätt verktyg, försök hitta en splitringstång så underlättar det en hel del. På länken finns några modeller, finns säkert fler.
Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson
-
Hej Johan "Craw" Kingberg; Det är ganska enkelt att byta kroken i en fjäderring när du tränat lite och fått in tekniken byter du en krok på cirka 20 sekunder. Du behöver absolut inte ta bort fjäderringen från betet. Så här brukar jag göra och har gjort i massor av år med både små och stora krokar på alla typer av beten som jerkbaits, pirkar, skeddrag, spinnare och wobbler :Ursprungligen postat av Craw Visa inlägghur byter ni krokar letaste på är jerks jag har problem när jag byter. svårt att ta av trekrokarna och svårt att sätta på krokarna på ringarna hur gör ni?
Jag använder en liten Bacho sidavbitare och öppnar försiktigt fjäderringen i skarven så att det blir en minimal glipa. I fjäderringsglipan pressar jag in den gamla krokens ögla och vrider fjäderringen någon mm åt sidan med hjälp av sidavbitaren. Samtidigt pressar jag in den nya krokens ögla i glipan och vrider sedan fjäderringen runt, runt tills den gamla kroken lossnar och den nya kroken kommer på plats i fjäderringen. Man får vara lite försiktig, så att inte fjäderringen glipar när den nya kroken sitter på plats. Misslyckas man lite med en extra hård fjäderring kan man böja in glipan över fjäderringen tills fjäderringen inte glipar längre när den nya kroken sitter på plats.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!Senast ändrad av Old Firehand; 2009-09-21, 18:23.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Johan "Craw" Kingberg; Det är ganska enkelt att byta kroken i en fjäderring när du tränat lite och fått in tekniken byter du en krok på cirka 20 sekunder. Du behöver absolut inte ta bort fjäderringen från betet. Så här brukar jag göra och har gjort i massor av år med både små och stora krokar på alla typer av beten som jerkbaits, pirkar, skeddrag, spinnare och wobbler :
Jag använder en liten Bacho sidavbitare och öppnar försiktigt fjäderringen i skarven så att det blir en minimal glipa. I fjäderringsglipan pressar jag in den gamla krokens ögla och vrider fjäderringen någon mm åt sidan med hjälp av sidavbitaren. Samtidigt pressar jag in den nya krokens ögla i glipan och vrider sedan fjäderringen runt, runt tills den gamla kroken lossnar och den nya kroken kommer på plats i fjäderringen. Man får vara lite försiktig, så att inte fjäderringen glipar när den nya kroken sitter på plats. Misslyckas man lite med en extra hård fjäderring kan man böja in glipan över fjäderringen tills fjäderringen inte glipar längre när den nya kroken sitter på plats.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
tackar gör tipset
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Peter BTillhör begåvningsreserven sen ngr år , bidrar med denna devis.
Peter b1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-07-02, 20:28 -
-
av SpiN.Hej jag är ny här och har en hel del fiske drag och försöker hitta information från vart dom kommer...4 Foton
-
2026-06-02, 09:20 -
-
av KigNågon som känner till om Zalt 14 någongång tillverkats med fenor?3 Foton
-
2026-04-11, 13:03 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|