Byta krokar?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta krokar??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byta krokar??

hur byter ni krokar letaste på är jerks jag har problem när jag byter. svårt att ta av trekrokarna och svårt att sätta på krokarna på ringarna hur gör ni?
    Senast ändrad av Craw; 2009-09-21, 15:33.

Ganska svårt utan rätt verktyg, försök hitta en splitringstång så underlättar det en hel del. På länken finns några modeller, finns säkert fler.

Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

jag har en tång från rapala med en tagg som sticker ut snett som underlättar en hel del!

Kommentera

ok tack det blir att inhandla lite nya verktyg inte kul att sitta ca 20 min för en krok

Kommentera

`köp nya rapala tången allt du behöver förfiske

Kommentera

jag tar en lös krok el dyl för att dela ringen + att jag sätter dit den nya kroken samtidigt som jag tar bort den gamla.

Kommentera

Ursprungligen postat av Craw Visa inlägg
              hur byter ni krokar letaste på är jerks jag har problem när jag byter. svårt att ta av trekrokarna och svårt att sätta på krokarna på ringarna hur gör ni?
              Hej Johan "Craw" Kingberg; Det är ganska enkelt att byta kroken i en fjäderring när du tränat lite och fått in tekniken byter du en krok på cirka 20 sekunder. Du behöver absolut inte ta bort fjäderringen från betet. Så här brukar jag göra och har gjort i massor av år med både små och stora krokar på alla typer av beten som jerkbaits, pirkar, skeddrag, spinnare och wobbler :

Jag använder en liten Bacho sidavbitare och öppnar försiktigt fjäderringen i skarven så att det blir en minimal glipa. I fjäderringsglipan pressar jag in den gamla krokens ögla och vrider fjäderringen någon mm åt sidan med hjälp av sidavbitaren. Samtidigt pressar jag in den nya krokens ögla i glipan och vrider sedan fjäderringen runt, runt tills den gamla kroken lossnar och den nya kroken kommer på plats i fjäderringen. Man får vara lite försiktig, så att inte fjäderringen glipar när den nya kroken sitter på plats. Misslyckas man lite med en extra hård fjäderring kan man böja in glipan över fjäderringen tills fjäderringen inte glipar längre när den nya kroken sitter på plats.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              Senast ändrad av Old Firehand; 2009-09-21, 18:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Johan "Craw" Kingberg; Det är ganska enkelt att byta kroken i en fjäderring när du tränat lite och fått in tekniken byter du en krok på cirka 20 sekunder. Du behöver absolut inte ta bort fjäderringen från betet. Så här brukar jag göra och har gjort i massor av år med både små och stora krokar på alla typer av beten som jerkbaits, pirkar, skeddrag, spinnare och wobbler :

Jag använder en liten Bacho sidavbitare och öppnar försiktigt fjäderringen i skarven så att det blir en minimal glipa. I fjäderringsglipan pressar jag in den gamla krokens ögla och vrider fjäderringen någon mm åt sidan med hjälp av sidavbitaren. Samtidigt pressar jag in den nya krokens ögla i glipan och vrider sedan fjäderringen runt, runt tills den gamla kroken lossnar och den nya kroken kommer på plats i fjäderringen. Man får vara lite försiktig, så att inte fjäderringen glipar när den nya kroken sitter på plats. Misslyckas man lite med en extra hård fjäderring kan man böja in glipan över fjäderringen tills fjäderringen inte glipar längre när den nya kroken sitter på plats.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

tackar gör tipset

Kommentera

Jag kör oxå med Rapalas tång och jag tycker den är smidig.
                  Fast jag tycker den är lite smal i "piggen" för dom lite större krokarna, men det funkar bra ändå

Kommentera

fjäderrigstång

har en texas tackle tång är hur bra som helst, kan jag rekommendera starkt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 471 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57