Avbiten flourcarbon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avbiten flourcarbon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Spännande tråd. Har bara kört FC ett år, utan roplem. men antar att det bara är en tidsfråga. Har varit med om titan som gått av vid tre tillfällen. Varit med om att crimpsen gått sönder med vanligt taffsmaterial (nylonöverdragen wire). Är tillbaka på Marlin HW. Billigt och rätt säkert. Ska testa en variant med FC och 15 cm Marlin HW närmast betet.
    Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Hade till en början 60lb knytbar titan, det gick nåt bete lite då o då. Med 75lb har jag bara varit med om ett brott på 2 års användande, jag har kört FC utan crimps, prologics 0.99 och inte varit med om ett enda brott sedan jag började använda det, ca ett år sedan. Hållbarheten på en FC tafs har dessutom varit mycke längre än en titan.

FC är som nämnt ovan inte känsligt för veck som titanen är, sen är den oxå lättare än titanen och det är viktigt när man är ute efter ett bra häng på betet.

Kommentera

Blev en skön tråd. Tack för svaren
        Drillade en urstark sommargädda på 12+ förra året med hela FC-tafsen inne i gapet. Blev knappt en skråma på den. Men jag antar att det handlar om rätt vinkel och placering mellan tänderna. Har man otur så smäller det av med en bättre fisk på. Går nog tillbaka till enbart titanium igen.

Men fortsätt kom med synpunkter!

Kommentera

Begynte å bruke FC i 2007, og har min først FC tafs enda (den ser like fin ut, men tør inte bruke den ) Bruker KUN 130lbs, og har aldri hatt noen brott.
          Lucius: har brukt 100 lbs også, sammen med en liten bit (15cm) wire tafs på enden, funkar som snus, knytar den direkt på linan.
          Bruker og en del rene wire tafser (AFW) og har heller aldri hatt brott på dem, bøyer den seg for mye så bare bytter man, de koster jo ingenting å mekke selv.

Michael
          'dawg, mans best friend!

Kommentera

Kör enbart med titanium. Varför?

FC kan en 5-åring klippa av med en vanlig sax, det går inte med titanium wire.
            Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Jag har just tänkt börja testa med FC till främst tidigt vår och sent höstfiske för bäst häng. Fick hem en spole med 1200 yds 130 lbs FC förra veckan och har testat göra några tafsar.

För att testa hållfastheten så satte jag fast en skruvmejsel i skruvstädet och trädde beteslåset över det i helgen. Drog allt jag kunde i tafsen tills mejseln böjde sig. Tog sedan en rakbladskniv och började dra den fram och tillbaka efter tafsen tills hela skiten var repig och jävlig. Kunde fortfarande dra så inåt helvete utan att jag lyckades få av tafsen. Det räcker för mig.

Givetvis så måste man ju hålla koll på att tafsen ser OK ut, men det gör man ju med alla material. Ser man en skada på sin vanliga wiretafs så byter man ju den också.

Det största problemet som jag ser det med tafsar är att beteslåset blir utnött/försvagat förr eller senare. Det är trots allt metall och för varje gång man öppnar eller stänger det så blir metallen svagare. Ett nytt beteslås kan ju vara stenhårt att öppna medan det efter några veckors användande är väldigt mjukt om man jämför med ett nytt.

Titan har jag sett så många konstiga tafsbrott på hos mina kompisar att jag inte ens tänker prova det nån fler gång. En till synes helt oskadd tafs kan gå av lite som den vill, dessutom kostar det ju snuskigt mycket jämfört med många andra material.
              Mina egenhändigt tillverkade wiretafsar i 30 kilos wire har aldrig gått av trots lång användning, det enda som kan hända är väl att beteslåset tillslut blir svagt om man inte byter tafsen.
              Jag har tillverkat själv sedan 2002-2003 och både använt själv samt sålt ganska många tafsar utan några problem.
              Senast ändrad av Da_Moose; 2010-04-19, 15:23.
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Svårt att jämföra exempelvis ståltafsar osv med fluorcarbon eftersom det finns fler egenskaper hos flourcarbon än bara "osynligheten"

Exempelvis vikten. Byt från ståltafs till flourcarbon, ditt tidigare sjunkande bete kan helt plötsligt gå och cruisa i ytan. Som ett exempel bara

Jag tror det ska sjukt mkt till för att 1 mm flourcarbon ska gå av.

De saxarna jag har hemma skulle jag aldrig utsätta för det iallaf, dom skulle gå sönder.

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
                  Jag har just tänkt börja testa med FC till främst tidigt vår och sent höstfiske för bäst häng. Fick hem en spole med 1200 yds 130 lbs FC förra veckan och har testat göra några tafsar.

För att testa hållfastheten så satte jag fast en skruvmejsel i skruvstädet och trädde beteslåset över det i helgen. Drog allt jag kunde i tafsen tills mejseln böjde sig. Tog sedan en rakbladskniv och började dra den fram och tillbaka efter tafsen tills hela skiten var repig och jävlig. Kunde fortfarande dra så inåt helvete utan att jag lyckades få av tafsen. Det räcker för mig.

Givetvis så måste man ju hålla koll på att tafsen ser OK ut, men det gör man ju med alla material. Ser man en skada på sin vanliga wiretafs så byter man ju den också.

Det största problemet som jag ser det med tafsar är att beteslåset blir utnött/försvagat förr eller senare. Det är trots allt metall och för varje gång man öppnar eller stänger det så blir metallen svagare. Ett nytt beteslås kan ju vara stenhårt att öppna medan det efter några veckors användande är väldigt mjukt om man jämför med ett nytt.

Titan har jag sett så många konstiga tafsbrott på hos mina kompisar att jag inte ens tänker prova det nån fler gång. En till synes helt oskadd tafs kan gå av lite som den vill, dessutom kostar det ju snuskigt mycket jämfört med många andra material.
                  Mina egenhändigt tillverkade wiretafsar i 30 kilos wire har aldrig gått av trots lång användning, det enda som kan hända är väl att beteslåset tillslut blir svagt om man inte byter tafsen.
                  Jag har tillverkat själv sedan 2002-2003 och både använt själv samt sålt ganska många tafsar utan några problem.
                  Problemet här var inte att tafsen var dålig utan att gäddan klippte av den på mitten med sådan lätthet. Lite skrämmande lätt. Vill inte ha på FC den dagen 15-kilosen sitter där. Skulle bli gött nervös, vilket man antagligen skulle bli ändå

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte71 Visa inlägg
                    Hade till en början 60lb knytbar titan, det gick nåt bete lite då o då. Med 75lb har jag bara varit med om ett brott på 2 års användande, jag har kört FC utan crimps, prologics 0.99 och inte varit med om ett enda brott sedan jag började använda det, ca ett år sedan. Hållbarheten på en FC tafs har dessutom varit mycke längre än en titan.
                    FC är som nämnt ovan inte känsligt för veck som titanen är, sen är den oxå lättare än titanen och det är viktigt när man är ute efter ett bra häng på betet.
                    Om du påstår att dina FC-tafas håller betydligt längre än en gjord av enkeltrådig titaniu, så vill jag se vad du gör med dina titantafsar. Har själv fiskat med samma tafs, Tooth-Proof, i över 2 säsonger, +250 timmar, utan några som helst problem. Har inte en knyck eller något annan skada på den. Det enda som gjorts med den är att jag bytt Cross-lock ett par gånger för det började bli slitet.

Kommentera

Jag har inte provvägt titan mot fluorcarbon och vet inte vilket som är tyngst, men med en Buster Shallow Runner i beteslåset så är den svävande med 75 lb titantafs på 60 cm. Lättare tafsmaterial behövs inte för min del. Jag har kört med titantafs i ca 5 år och aldrig haft ett enda brott. Kanske beror brotten på felaktigt knytande? (Jag vill starkt påpeka att det absolut inte behöver bero på det).
                      Själv fuktar jag tafsen innan jag försiktigt drar åt knuten. Gör man inte det blir titanmaterialet överhettat och kinkar lätt. Viktigt att se till att man har tillräckligt med material till knuten och inte snålar!! För lite material kan leda till en kink strax innan knuten när man drar åt, vilket är oacceptabelt.

Men att använda fluorcarbon med motiveringen att fisken skyggar mindre går jag inte på! Som Zuckuss skrev: Gösen t. ex. ser dåligt redan från början och många som trollar gös har Westins Jätte som favoritwobbler. Hur troligt är det då att en gös skulle bli skraj för en titantafs? Inte ens havsöringen, som har rykte om sig att vara en skygg fisk, skyggar för titantafsar!

Men i slutändan handlar det väl om att hitta något man själv tror på, och just jag råkar inte tro på fluorcarbonets påstådda fördelar utan dänger vidare med mina titantafsar =)
                      Senast ändrad av PederE; 2010-04-20, 10:42.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      2 049 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11