Avbiten flourcarbon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avbiten flourcarbon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av RiddarPierre Visa inlägg
    Om du påstår att dina FC-tafas håller betydligt längre än en gjord av enkeltrådig titaniu, så vill jag se vad du gör med dina titantafsar. Har själv fiskat med samma tafs, Tooth-Proof, i över 2 säsonger, +250 timmar, utan några som helst problem. Har inte en knyck eller något annan skada på den. Det enda som gjorts med den är att jag bytt Cross-lock ett par gånger för det började bli slitet.
    Jag säger det igen, FC-tafsen är inte lika känslig för veck som titanen är, får du ett veck på tafsen så är chansen mycket stor att den går av. Det har hänt ett antal gånger att det blir ett veck i titanen efter landad fisk.
    Då får jag passa på o gratulera att du inte behövt byta tafs under den tiden, men du kanske inte har fått spec mycke då heller?

Änsålänge har jag bara haft fördelar med FC materialet iom viktlösheten i vattnet och att det är så pass mjukt som det är samt priset/meter.

Kommentera

Har kört med FC 1mm om jag inte minns fel ett tag nu och har inte haft något tafsbrott. Har slutat med wirelås och knyter istället med Boaknut å det funkar kanon. Om någon har andra bra tips om hur man knyter FC skriv det gärna!!!

Fördelen med FC är ett bra pris och man ser ändå alltid över tafsen när man fått fisk så risken att den är sliten och går av är minimal.

Däremot har även jag sett jerks flyga iväg mot solnedgången för att vara borta för alltid när titantafsar har gett upp!!!
      / H

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
        Har kört med FC 1mm om jag inte minns fel ett tag nu och har inte haft något tafsbrott. Har slutat med wirelås och knyter istället med Boaknut å det funkar kanon. Om någon har andra bra tips om hur man knyter FC skriv det gärna!!!

Fördelen med FC är ett bra pris och man ser ändå alltid över tafsen när man fått fisk så risken att den är sliten och går av är minimal.

Däremot har även jag sett jerks flyga iväg mot solnedgången för att vara borta för alltid när titantafsar har gett upp!!!
        / H
        Hej Harlequine; Bra fiskeplatser och nya "Hot Spots" är färskvaror! Bra och pålitliga fiskeknutar blir ofta till vänner för livet. Själv använder jag helst "Palomar Knot" och Hangmans Knot eller Uni Knot och då speciellt Uni-to-Uni vid skarvning av linor med olika diametrar. Här hittar du några av både mina och andras favoritknutar: http://www.fishingcairns.com.au/page6-1.html
        Go for the Big Ones!

Här har du några av mina mina mest framgångsrika tips på vägen till ett bättre Gäddfiske: http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
          Jag har inte provvägt titan mot fluorcarbon och vet inte vilket som är tyngst, men med en Buster Shallow Runner i beteslåset så är den svävande med 75 lb titantafs på 60 cm. Lättare tafsmaterial behövs inte för min del. Jag har kört med titantafs i ca 5 år och aldrig haft ett enda brott. Kanske beror brotten på felaktigt knytande? (Jag vill starkt påpeka att det absolut inte behöver bero på det).
          Själv fuktar jag tafsen innan jag försiktigt drar åt knuten. Gör man inte det blir titanmaterialet överhettat och kinkar lätt. Viktigt att se till att man har tillräckligt med material till knuten och inte snålar!! För lite material kan leda till en kink strax innan knuten när man drar åt, vilket är oacceptabelt.

Men att använda fluorcarbon med motiveringen att fisken skyggar mindre går jag inte på! Som Zuckuss skrev: Gösen t. ex. ser dåligt redan från början och många som trollar gös har Westins Jätte som favoritwobbler. Hur troligt är det då att en gös skulle bli skraj för en titantafs? Inte ens havsöringen, som har rykte om sig att vara en skygg fisk, skyggar för titantafsar!

Men i slutändan handlar det väl om att hitta något man själv tror på, och just jag råkar inte tro på fluorcarbonets påstådda fördelar utan dänger vidare med mina titantafsar =)

Vid gödfiske handlar det nog snarare om att fc är bra mycket mjukare vilket ger fördelar.

Kommentera

Faktum är att jag och Buster testade ett fletal gösvobbler med olika tafsmaterial, med ritkigt tunna styva tafsar rörde sig vobblerna mer ut i sidled än med en mjuk tafs. Detta kan tyckas konstigt men det beror på att de rör sig ut i sidorna då tafsen inte följer med betet på samma sätt. Hurvida det påverkar fisket vet jag inte ett skit om, jag får byst med gös utan FC både vid trolling och jiggfiske. När man läser tråden så är det ju så att folk slängt iväg en del beten med titanium. Dock så har folk fått tafsen avbiten av fiskar, vilket jag personligen tycker är värre. Personligen har jag inget problem med titanium och fortsätter med det. Dock så satt det FC på spöt senaste fisketuren som varade i 9 dagar, det fungerade hyffsat det med

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte71 Visa inlägg
              Jag säger det igen, FC-tafsen är inte lika känslig för veck som titanen är, får du ett veck på tafsen så är chansen mycket stor att den går av. Det har hänt ett antal gånger att det blir ett veck i titanen efter landad fisk.
              Då får jag passa på o gratulera att du inte behövt byta tafs under den tiden, men du kanske inte har fått spec mycke då heller?

Änsålänge har jag bara haft fördelar med FC materialet iom viktlösheten i vattnet och att det är så pass mjukt som det är samt priset/meter.
              Har aldrig hört dig säga det. Men skriva det...
              Jag är väl ingen storfiskare som dig, som söker bekräftelse i klubben för inbördes beundran.
              Sen om du fått ett knyck på materialet efter landad fisk, som du skriver, så är det nog lite handhavande fel om du fortsätter fiska med den. Gör du likadant med FC? Om du fått tafsen rispad efter landad fisk, fortsätter du fiska med den ändå? Och sen är det FC´s fel att den går av trots fysisk åverkan...

Kommentera

Ursprungligen postat av RiddarPierre Visa inlägg
                Har aldrig hört dig säga det. Men skriva det...
                Jag är väl ingen storfiskare som dig, som söker bekräftelse i klubben för inbördes beundran.
                Sen om du fått ett knyck på materialet efter landad fisk, som du skriver, så är det nog lite handhavande fel om du fortsätter fiska med den. Gör du likadant med FC? Om du fått tafsen rispad efter landad fisk, fortsätter du fiska med den ändå? Och sen är det FC´s fel att den går av trots fysisk åverkan...

OK Pierre, det var lite klumpigt framfört av mig. Vill bara få sagt att en titantafs blir det lättare veck på än en av fluocarbon. Har man tur klarar man sig länge på samma titantafs, så är det. Jag tycker iallafall att Fc är ett kanonmaterial som är i princip viktlöst i vattnet och det är viktigt på grunt vatten med riktigt svävande beten. Kvalitén och hållbarheten på Prologics 0.99 material har oxå varit kanon så länge jag testat det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                14 svar
                2 049 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11