Storleksguide på Beteslås, Lekande mm? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storleksguide på Beteslås, Lekande mm?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Storleksguide på Beteslås, Lekande mm?

Hej.

Jag blir inte riktigt klok på det här med att beställa beteslås och lekanden mm från webbutik.

Ofta blir det för stort eller för litet.
    Vissa anger i nummer/storlekar runt 0-8 och vissa i storlek i mm.
    Några tillverkare/butiker har sina klasser medan en storlek 4 hos en annan inte alls är lika

Finns det några generella måttabeller för sånt? På krokar stämmer ju alltid storleksbenämningen. Tex Stl 6 och 4 har jag alltid fått lika oavsett butik och tillverkare.
    Ska måtten på ett beteslås inkludera lekanden på längden eller är det bara låset som brukar anges?

Till exempel en trevägslekande storlek 6 ska motsvara 20mm i en butik. Är det längsta måttet, kortaste måttet dvs från mitten och ut = 40x20mm?

Inte många gånger det blivit rätt. Tafsmaterial går att beställa men lås och sånt köper man i riktig butik så man får rätt storlek direkt.

Hoppas någon kan reda ut och ge klarhet i detta.

mvh //
    Martin
    Alumacraft så klart!

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
    Hej.

Jag blir inte riktigt klok på det här med att beställa beteslås och lekanden mm från webbutik.

Ofta blir det för stort eller för litet.
    Vissa anger i nummer/storlekar runt 0-8 och vissa i storlek i mm.
    Några tillverkare/butiker har sina klasser medan en storlek 4 hos en annan inte alls är lika

Finns det några generella måttabeller för sånt? På krokar stämmer ju alltid storleksbenämningen. Tex Stl 6 och 4 har jag alltid fått lika oavsett butik och tillverkare.
    Ska måtten på ett beteslås inkludera lekanden på längden eller är det bara låset som brukar anges?

Till exempel en trevägslekande storlek 6 ska motsvara 20mm i en butik. Är det längsta måttet, kortaste måttet dvs från mitten och ut = 40x20mm?

Inte många gånger det blivit rätt. Tafsmaterial går att beställa men lås och sånt köper man i riktig butik så man får rätt storlek direkt.

Hoppas någon kan reda ut och ge klarhet i detta.

mvh //
    Martin
    Har inte koll på hur man graderar storleken men själv använder jag bara roscoes beteslås som jag oftast beställer direkt från basspro eller cabelas i USA. Dom minsta roscoelekanden är storlek 10 som är lämpliga för abborre, storlek 7-3 är lämpliga för gös och gäddfiske och storlek 1 för havsfiske..
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

24-1 är den generella storleksordningen, 24 är minst och 1 är störst. Efter ett börjar 1/0 och går uppåt till 12/0 som är extremt stort.
      Vissa har även med 0/1-0/12 som jag tror är extremt litet, inte stött på det så mycket.

I den här ordningen: 0/1-0/12, 24-1, 1/0-12/0

Det här gäller för de flesta krokar, beteslås, lekanden.
      Fjäderringar anges i millimeter eller amerikanska mått.

Visst varierar det lite mellan tillverkade, men detta är den generella idén, hoppas jag inte förklarade för dåligt

Kommentera

Tackar för snabba svar.

Börjar tro att det är den mänskliga faktorn som är felet. Grejorna kommer väl in i 100+ packs och omförpackas i zip-påsar och kuvert mm. Verkar som att man fått fel helt enkelt.
        Mina beställda stl 4 kan nog vara 4/0 eller nå helt annat då de tilltänkta gös/gädd-låsen inte går att fiska med i svenska vatten. Snarare lämplig att sätta djuploden i

Har beställt storlek 6 eller 8 innan (Fick för mig att 6-8 skulle passa bra till spinnfiske efter större abborre) och då fick man göra dem lite rundare i låset för att få dit en 12g Abu-spinnare..
        Så då fick man för småa mot vad man tror sig beställt.

Kommer inte ihåg vilket av 6 eller 8 som jag beställde men vart går storleksgränsen till att en spinnare inte kan användas utan modifiering av låset?

mvh / Martin
        Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
        14 svar
        1 960 visningar
        0 gillar