Problem med val av vertikalset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med val av vertikalset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med val av vertikalset

Har läst lite på forumet om vertikalfiske och tycker det verkar spännande. Har kollat runt lite på olika "startkit". Jag har kikat mestadels hos olssonfiske.

Jag vet att de har en flik som heter just vertikalset, men tycker den är lite snurrig och visar ofta endast rulle. Under jerkbaitset-delen finner jag denna:

Abu Lätt Jerkkombination 2010
    J10-670
    Ett set med en Ambassadeur Black Max

- Rulle:Ambassadeur BlackMax(vänstervevad)
    - Spö: Abu Limeted Edition
    - Lina: Spiderwire Stealt code red 110m 0.25mm

Och undrar således om detta set skulle funka som vertikalset, med en annan lina månne?

Rullen fungerar säkert. Linan är ju på tok för grov. Spöt är nog på tok för styvt. Står ju inget om det på olssons sida men om man googlar så står det kastvikt upp till 100g, så det är nog alldeles för grovt och okänsligt för vertikalfiske.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarmicke Visa inlägg
      Har läst lite på forumet om vertikalfiske och tycker det verkar spännande. Har kollat runt lite på olika "startkit". Jag har kikat mestadels hos olssonfiske.

Jag vet att de har en flik som heter just vertikalset, men tycker den är lite snurrig och visar ofta endast rulle. Under jerkbaitset-delen finner jag denna:

Abu Lätt Jerkkombination 2010
      J10-670
      Ett set med en Ambassadeur Black Max

- Rulle:Ambassadeur BlackMax(vänstervevad)
      - Spö: Abu Limeted Edition
      - Lina: Spiderwire Stealt code red 110m 0.25mm

Och undrar således om detta set skulle funka som vertikalset, med en annan lina månne?
      Jag skulle satsa på en rulle med twitchingbar, perfekt när man kör med elmotorn då kan man hantera rullen med enbart andra handen då man justerar djupet.

Kommentera

Daiwa Megaforce har det va (t-bar), anses den bättre än exempelvis Black Max. Kanske är värt en femhundring extra.

Kommentera

Helt klart skulle jag som ovan nämnts rekommendera en megaforce.Vertikalfisket blir sååå
          mycket enklare med twitchin-bar på rullen.Vad gäller spö är det mycket en smakfråga.Gå in
          i nån butik och känn dig fram,och glöm inte sätta på rullen när du känner efter.Be sedan om ett bra paketpris ihop med en 0.10 lina, det går alltid att pruta,annars finns alltid andra affärer att handla i...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Twitchin bar känns överreklamerat tycker jag. Har v-fiskat 2 år med pro max rulle, kör alltid med elmotorn själv. Inga som helst problem att släppa elmotorn de få sekunderna det tar att veva några varv.
            Men har man väl fiskat in sig med twitching bar tror jag inte man vill vara utan.
            Jag har hört från tre personer att bromsen är under all kritik på megaforce rullen, så jag vill inte rekommendera den. (första modellen)
            Har du tänkt satsa på vertikalfisket så köp en Daiwa viento med en gång.(om du har råd och vill ha twitchin bar)
            I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Jag har varit och känt på en Daiwa Megaforce nu och blev ytterst sugen. Ska kolla runt lite och försöka att hitta något bra pris.

Kommentera

Megaforce set till salu

Jag har ett set med Daiwa Megaforce (vänstervevad & twitchbar) + Megaforce spöt som jag skulle kunna sälja till en vettig peng. Väldigt lite använt. Kan få med en extra spole vid snabb och smidig affär... Pm'a mig vid intresse
                "Sporten i sportfiske är att göra det svårare än vad det egentligen är..."

Kommentera

"Twitchin bar känns överreklamerat tycker jag. Har v-fiskat 2 år med pro max rulle, kör alltid med elmotorn själv. Inga som helst problem att släppa elmotorn de få sekunderna det tar att veva några varv.
                  Men har man väl fiskat in sig med twitching bar tror jag inte man vill vara utan.
                  Jag har hört från tre personer att bromsen är under all kritik på megaforce rullen, så jag vill inte rekommendera den. (första modellen)"

Precis som du säger så skulle det inte falla mig in att i dag VJ fiska utan den...har testat både med haspel och med vanliga multirullar och det är en milsvidd skillnad mot twitchinbaren
                  i mina vatten där djupet på en båtlängds förflyttning sjunker/går upp precis lika mycket.
                  Vad gäller bromsen håller jag dock inte med de tre personer du talat med alls och jag har på min megaforce (första modellen) tagit både stor gädda och gös och bromsen har fungerat helt klanderfritt under i alla fall tre säsonger.
                  En Viento,eller möjligen en Smak blir det till det nya vertikalspöt jag planerar att bygga i alla fall.
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag har beställt en viento idag Så sen "kanske" jag håller med dig.
                    Antagligen så kan det ha blivit fler "måndags ex" av megaforcen då den snabbt och antagligen med dålig kvalitté blev framtagen för att stilla vertikalfiskeboomens provapåare.
                    Det är inget jag hittat på att de klagade på bromsen på sina megaforcar. Man får helt enkelt vad man betalar för och en del nöjer sig med det.
                    Mvh
                    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 981 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11