Bomber 17A - problem med mothugget! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bomber 17A - problem med mothugget!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bomber 17A - problem med mothugget!

Har en Bomber 17A som har en förmåga att locka skapliga gäddor till hugg. Mitt problem är att många gången lossnar fisken efter några sekunders fight, trots ordentliga mothugg. Har kört med både spinnspö och jerkspö, så det finns kräm i klingan i alla fall. Har testat att byta krokarna mot Gamakatsu stl 1/0 (om jag minns rätt), dock utan bättre resultat.
    Känner ni igen er och/eller har ni några tips på hur man kan lyckas i krokningen? Det enda jag kan komma på är att böja ut krokarna till T-krokar, har dock inte testat detta än.

Ursprungligen postat av Lorrd Visa inlägg
    Har en Bomber 17A som har en förmåga att locka skapliga gäddor till hugg. Mitt problem är att många gången lossnar fisken efter några sekunders fight, trots ordentliga mothugg. Har kört med både spinnspö och jerkspö, så det finns kräm i klingan i alla fall. Har testat att byta krokarna mot Gamakatsu stl 1/0 (om jag minns rätt), dock utan bättre resultat.
    Känner ni igen er och/eller har ni några tips på hur man kan lyckas i krokningen? Det enda jag kan komma på är att böja ut krokarna till T-krokar, har dock inte testat detta än.
    Hej Lorrd;

Kanske kan mitt tips Nr 4 av 34 nedan hjälpa dig?

4. Koncentrera dig totalt på varje kast!

Skillnaden mellan ett fiskeproffs och en amatör ligger i förmågan att koncentrera sig vid inspinningen av betet. Du måste koncentrera dig totalt vid varje kast! En verkligt skicklig gäddfiskare försitter aldrig tillfället att kroka en gädda. Lär dig att exakt känna och veta vad som händer med ditt bete varenda ögonblick under hela inspinningen! Du måste lära dig att kunna känna skillnaden mellan ett mycket lätt hugg och en liten touche mot en sten eller en tångruska. Själv behandlar jag allt som hugg tills jag vet vad det är. Alla buskar, stenar och även gäddor får ett hårt och blixtsnabbt mothugg. För att bli ännu snabbare och för att få bättre balans på spö och rulle så håller jag vänstra handen runt det främre spöhandtaget framför rullen under hela inspinningen. Max en av fem gäddor som är där och nafsar eller skjuter på wobblern missar jag vid mothugget. De andra fyra sitter där, stenhårt krokade! Missar du varannan gädda som hugger, då står du och sover. Missar du en av fyra, då är du snabb. Missar du en av sex, då slår du mig.

För att underlätta för dig att kroka alla 10 kilo+ Gäddor som hugger på dina Bomber B17A wobbler kan du byta ut de båda Nr 3/0 3-krokarna som sitter på dina wobbler till Nr 3/0 VMC ConeCut BZ7650 eller PS7650. Annars kan du vässa krokarna med ett krokbryne tills krokspetsarna blir vassa som synålar. Du vässar på krokens insida från hullingen till krokspetsen genom att slipa på båda sidorna så att hullingens insida blir vass som en nyslipad morakniv. Klarar du inte det, byt då ut krokarna!
    Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Dubbla fjäderringar till krokarna tror jag kan göra skillnad, även ett par krokar av typ widegap kan hjälpa. Fiskar själv mycket med bomber och min favorit är 16A, 17A är bra också men dock inte i mina vatten. Har inte haft några jätteproblem med krokningen på 17A, men visst jag missar mer med 17A än 16A.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lorrd Visa inlägg
        Hej Lorrd;

Jag förstår att du är en hejare på att locka skapliga gäddor till hugg på dina Bomber 17A wobbler.

Själv har jag fiskat efter Gädda i många år med Bomber B17A sedan jag via LEF Sport & Marinprodukter AB introducerare Bomber som generalagent här i Sverige år 1975. Vid vanligt spinnfiske tyckte jag att den 185 mm långa och 42 gram tunga Bomber B17 wobblern gick lite väl grunt att kasta med i Östersjöns skärgårdar. Vid spinnfiske kom B17A ner på mellan 0,8 och 1,5 meters vattendjup beroende på lindiameter och kastlängd. Vid trolling kunde jag däremot få ner B17A på 1,6 - 2,5 meters djup med 25 - 30 m homogen 0,40 mm nylonlina och 1,2 - 2,1 knops trollingfart.

Redan 1978 började jag experimentera med att limma fast blyhagel mot insidan av buken för att få Bomber B17A att gå lite djupare vid inspinning. Då uppstod ett problem! Wobblern förlorade mycket av sin lockande, wobblande och rullande gång i vattnet. Tillsammans med Mikael Hammarstedt och Carl-Gunnar Höglund i Team Saida experimenterade vi med vikter och viktplaceringar i wobblern. Resultatet blev inte riktigt bra förrän vi förstorade skedytan på Bomber B17A på samma sätt som jag själv gjorde med ABU Killerwobblern på 1960-talet. Det här beskrev jag ganska utförligt och illustrerade med teckningar i min bok Gäddfiskarens Specialknep (Bonniers 1972) på sidorna 132 - 134.

Bomber B17A wobblern har ursprungligen en 23 mm lång och 15 mm bred haksked. Genom att gjuta en epoxysked runt originalskeden eller limma fast en celluloidskiva mot framsidan av originalskeden kan man förstora skedytan till att exempelvis bli 33 mm lång och 23 mm bred. När man har förstorat skeden till dessa mått kan man öka Bomber B17A wobblerns vikt från 42 gram till 48 gram för att få den "svävande" och till idealvikten 52 gram för att få B17A långsamt sjunkande. Ökar du den inre vikten till exempelvis 60 gram får du en snabbare sjunkande Bomber B17A wobbler.

Om jag får råd ska jag köpa en modernare och bättre kamera i vinter och försöka illustrera mina texter med bilder för att göra dem mer lättillgängliga för betestillverkare och sportfiskare som gillar att experimentera med egna beten och tillverka nya....

Den största Gädda någon i bekantskapskretsen fångat på wobblern Bomber B17A-XMK "Böcklingen" vägde 14,4 kilo och togs av Jimmy Thidell som skötte postorderförsäljningen hos Berras Sportfiske. Året var 1994 och Bomber blev därmed ett "måstebete" hos Berras personal.....

Go for the Monster Northerns!

Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
        24 svar
        2 507 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg lsjonsson  
        Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57