Bra krokar till wobblers och jerkbaits? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra krokar till wobblers och jerkbaits?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra krokar till wobblers och jerkbaits?

Har några beten (wobblers och jerkbaits) med krokar som skulle kunna behöva bytas ut, vilket märke rekommenderar ni? Jag brukar oftast köra med standardkrokarna som följer med, men när jag byter är det ju lika bra att kasta på något som håller måttet. Däremot är jag inte så förtjust i de där gråmatta tjocka krokarna som sitter på en del beten.

Har testat Owner (svartchromade modellen ST-41BC) och de är ju otroligt vassa och funkar bra men är kanske lite väl hårda i godset och riskerar därför att spetsen skadas lättare. Gillar de där bronserade krokarna som sitter som original på Buster Jerk, det är väl VMC de kör med? Någon som vet vad den modellen heter exakt?

Har även hört en del gott om Gamakatsu men de verkar vara ganska svåra att hitta. Och skulle Darts krokar kunna funka som ett billigare alternativ? De ser ju helt okej ut och kanske duger? Kanske gamla klassikern Mustad skulle funka med, om de ens finns kvar i branschen?
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

jag kastar krokarna som sitter på orginal i många fall. Just de zinkkrokarna du talar om är ju inte så eggande...

Owner i all ära, de är grymt vassa och starka, men får du napp av en sten så är kroken körd. Helt omöjligt att slipa till dem. Dessutom har ett par ownerkrokar gått sönder för mig.

VMC är bra, även gamakatsu, men min absoluta favorit är eagle claw. De sitter ofta på salmobeten. Vassa och trevlig form sen är det hyffsat lätta att slipa upp och inte så fruktansvärt dyra heller!
    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Orginal på Buster är VMC 8650 BZ, dessa är mina favorit krokar (kör också med 9650 BZ, dessa är större, upp till 5/0)
      Köp från Lundgrens för 4-6kr styck beroende på storlek, riktigt billigt och bra!

Kommentera

En viktig fråga fiskar du i söt vatten eller i bräckt vatten .
        I sött vatten funkar dom flesta krokarna .
        I bräckt vatten så hamnar Eagle Claw direkt på avbytarbänken pga av dom inte alls tål rost .
        Den WMC modellen som sitter orginal på BJ är inte heller bra i bräckt vatten.
        Eagle Claw sitter på ex ace hell Tail å muskey mayhem spinnarna å många drag från staterna .
        Köp gamakastu dom är lite dyrare men gå ihop med kompisar å köp 100 stycken då kan du få dom för 7-8 kr styck , annars ligger dom på det dubbla.
        Blir kroken slö så byter man den . Ja tycker inte man ska acceptera rost på krokar på beten som kostar 200 kr å uppåt .
        Det spelar ingen roll om du öppnar låderna å luftar dom Eagle Claw rostar ändå .

/Fredrik

Kommentera

Krok beroende på bete, Owner funkar till vissa helt klart Owner på Pig, BB etc, Eagle Claw är schysst att ha på vissa andra beten gillar krokningen av Eagle Claw faktiskt. - Ju tjockare kroken är desto svårare är det ju att dra in den i käften på gäddan = mer kraft i mothugget. - Alltså beror det på hur gäddan attackerar betet oxå samt vilken årstid det är då de är slöare under vissa perioder och mer aktiva under andra.

/M
          Mina Placeringar:
          2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
          2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
            En viktig fråga fiskar du i söt vatten eller i bräckt vatten .
            I sött vatten funkar dom flesta krokarna .
            I bräckt vatten så hamnar Eagle Claw direkt på avbytarbänken pga av dom inte alls tål rost .
            Den WMC modellen som sitter orginal på BJ är inte heller bra i bräckt vatten.
            Eagle Claw sitter på ex ace hell Tail å muskey mayhem spinnarna å många drag från staterna .
            Köp gamakastu dom är lite dyrare men gå ihop med kompisar å köp 100 stycken då kan du få dom för 7-8 kr styck , annars ligger dom på det dubbla.
            Blir kroken slö så byter man den . Ja tycker inte man ska acceptera rost på krokar på beten som kostar 200 kr å uppåt .
            Det spelar ingen roll om du öppnar låderna å luftar dom Eagle Claw rostar ändå .

/Fredrik
            EC krokar rostar som sagt väldigt lätt, VMC tycker jag klarar rost bättre och jag får bara lite ytrost (hänger upp betena jag använt på tex en bordskant efter varje tur).

Orginal på Musky Mayhem är Mustad No. 3551 Standard Trebles, dessa är enl mig också väldigt bra men de har för långt skaft, jag vill ha normallångt som på Gamakatsu och VMC.

Kommentera

När ja köpte 2 st spinnare i våras så fråga jag Micke Bottge på sportfiskeboden om det var eagle på. Det är Eagle dom måste du slipa för annars rostar dom sa han .
              Men mustad har kanske lika dåliga krokar dom .
              Rapala har några trevliga WMC krokar på deras orginal beten men jag vet inte vad dom heter??

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                När ja köpte 2 st spinnare i våras så fråga jag Micke Bottge på sportfiskeboden om det var eagle på. Det är Eagle dom måste du slipa för annars rostar dom sa han .
                Men mustad har kanske lika dåliga krokar dom .
                Rapala har några trevliga WMC krokar på deras orginal beten men jag vet inte vad dom heter??

/Fredrik
                MUSKY MAYHEM TACKLE LLC Home of the Original Big Bladed Flashabou Bucktails! LET THE MAYHEM BEGIN!

Showgirls har 4/0 EC, Double Shiwgirl har 7/0 Mustad. Micke måste ha blandat ihop dem...

Kommentera

Här finns Gamakatsu till bra pris.

Jag har beställt från dem och de är bra. Frakten är också schysst om inte mitt minne sviker mig. Annars har ju som redan nämnts lundgrens en massa krok, bla eagle claw och VMC till bra pris och det är ju en kanon sida att beställa ifrån.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 426 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57