Hejsan på er alla fisketokiga.
Läste i tråden "bottenmete på gös" att det fanns tackel som lyfte
upp betet ovanför botten och olika länkar dök upp med bilder
av dessa.
Det första jag frågade mig var HUR man skulle undvika trassel men det sades inte vara något problem...
Antingen har jag gjort fel på något sätt men inte tyckte jag att
dessa tackel var speciellt trasselfria och möjligheten att sikta med
dem var noll (enligt vad jag kommit fram till).
Så, nöden är uppfinnarnas moder och med lite spåning tillsammans med en fiskekompis har vi konstruerat
nedanstående tackel. Kanske "finns" detta redan, det borde göra det för det är så enkelt.
Testade det igår och det funkar som det är tänkt, tyvärr tyckte dock inte ålen att det var matdags igår...
Födelen med detta tackel är att du har allt i en rak linje vilket reducerar trasselmöjligheterna till ett minimum.
det röda på bilden, sugröret, är tänkt att hålla isär de båda flytobjekten så att betet inte kommer i kontakt med tafslinan. Vid fiske i strömmande vatten behövs bara ETT flytobjekt och stopp
på varsin sida om det. Längden av tafsen väljer man själv och i och med den enkla konstruktionen kan du variera djupet med
några enkla handtag.
Stoppen gjordes enkelt med en liten ögla ("knut") som går upp vid ev. hugg.
Vill gärna ha kommentarer ang konstruktionen.
Bra som dåliga. Helst bra.
Läste i tråden "bottenmete på gös" att det fanns tackel som lyfte
upp betet ovanför botten och olika länkar dök upp med bilder
av dessa.
Det första jag frågade mig var HUR man skulle undvika trassel men det sades inte vara något problem...
Antingen har jag gjort fel på något sätt men inte tyckte jag att
dessa tackel var speciellt trasselfria och möjligheten att sikta med
dem var noll (enligt vad jag kommit fram till).
Så, nöden är uppfinnarnas moder och med lite spåning tillsammans med en fiskekompis har vi konstruerat
nedanstående tackel. Kanske "finns" detta redan, det borde göra det för det är så enkelt.
Testade det igår och det funkar som det är tänkt, tyvärr tyckte dock inte ålen att det var matdags igår...
Födelen med detta tackel är att du har allt i en rak linje vilket reducerar trasselmöjligheterna till ett minimum.
det röda på bilden, sugröret, är tänkt att hålla isär de båda flytobjekten så att betet inte kommer i kontakt med tafslinan. Vid fiske i strömmande vatten behövs bara ETT flytobjekt och stopp
på varsin sida om det. Längden av tafsen väljer man själv och i och med den enkla konstruktionen kan du variera djupet med
några enkla handtag.
Stoppen gjordes enkelt med en liten ögla ("knut") som går upp vid ev. hugg.
Vill gärna ha kommentarer ang konstruktionen.
Bra som dåliga. Helst bra.
Kommentera