"Flytande" bottentackel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Flytande" bottentackel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "Flytande" bottentackel

Hejsan på er alla fisketokiga.

Läste i tråden "bottenmete på gös" att det fanns tackel som lyfte
    upp betet ovanför botten och olika länkar dök upp med bilder
    av dessa.
    Det första jag frågade mig var HUR man skulle undvika trassel men det sades inte vara något problem...

Antingen har jag gjort fel på något sätt men inte tyckte jag att
    dessa tackel var speciellt trasselfria och möjligheten att sikta med
    dem var noll (enligt vad jag kommit fram till).
    Så, nöden är uppfinnarnas moder och med lite spåning tillsammans med en fiskekompis har vi konstruerat
    nedanstående tackel. Kanske "finns" detta redan, det borde göra det för det är så enkelt.

Testade det igår och det funkar som det är tänkt, tyvärr tyckte dock inte ålen att det var matdags igår...

Födelen med detta tackel är att du har allt i en rak linje vilket reducerar trasselmöjligheterna till ett minimum.
    det röda på bilden, sugröret, är tänkt att hålla isär de båda flytobjekten så att betet inte kommer i kontakt med tafslinan. Vid fiske i strömmande vatten behövs bara ETT flytobjekt och stopp
    på varsin sida om det. Längden av tafsen väljer man själv och i och med den enkla konstruktionen kan du variera djupet med
    några enkla handtag.
    Stoppen gjordes enkelt med en liten ögla ("knut") som går upp vid ev. hugg.

Vill gärna ha kommentarer ang konstruktionen.

Bra som dåliga. Helst bra.
    Bifogade filer

Vill man förenkla tacklet kan man kanske använda någon styvare typ av flytkropp som man skårar (som ett hagel-sänke) och drar linan genom. På detta sätt slipper man stoppknutarna. Kanske kan man också integrera flytkropparna med bommen/sugröret.

Finurligt tackel annars.

Kommentera

Borde inte ett tackel bestående av ytterst ett flytande jigghuvud, tafs, leke, huvudlina med glidande sänke fungera.
      Har prövat det på regnbåge och sett att det inte trasslar.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

ep: I vad för material då? Jag skrev "medium" eftersom vi inte använde något "optimalt" ämne för själva flytförmågan, denna gången fick en sittdyna sätta livet till för att istället tjänstgöra som tackel.
        men om man kunde göra din "lösning" skulle det ju onekligen bli enklare.
        Jag är dålig på pryldjungeln, kanske någon annan som vet?

BeBest: Tacklet var tänkt för ål (iaf igår natt) men jag är öppen för alla enkla idéer.

Kommentera

Jag har inte heller koll på material, men jag tänker mej nån typ av tätare skumplast/foam. Om man hittar ett fast sådant material skulle man ju kunna skåra och sätta fast både lina och sugrör (om du har ett riktigt smalt sugrör vill säga). Jag såg i en annan tråd att någon använde öronproppar till sitt pop-up-tackel. Kanske det skulle fungera även till detta?

Kommentera

ep: Ahh, öronproppar. Synd att de är gula... fast det kanske finns andra färger? Ska iaf testa. tack.
            har hört om en som använde öronproppar som powerbait på regnbåge. Han bara doppade dem i surströmmingsspad i några timmar....

Kommentera

Dom tackel jag använder mej av har hittils varit trasselfria. Använder mej utav popup kulor från fox och fäster en bit wire i dom. tack vare wiren så kan inte kulan trassla in sej i betet.
              Alternativet är att ha balsa pinnar vilket man för in i sitt deadbait.
              Och kom i håg, Håll det enkelt...

Kommentera

Ett annat enkelt sätt är att spruta in luft i fisken, eller något annat bete för att ge den flytkraft. Bara att ta en kanyl och sakta spruta in luft. Funkar utmärkt, och sen kan du även använda sprutan till att boosta betet lite extra.

Prova !

Kommentera

den tafsbiten som är närmast fisken skall vara av ett ngt styvare material i de flesta fall när levande bete används, detta för att undvika att den skall kunna simma i små cirklar runt tacklet!
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Aha. Tack för info PushUp. Har ännu inte testat levande på mitt påhittade tackel, och det blir nog inte aktuellt heller... så länge jag bara har det till ål. fast, levande (skadat) bete kanske är bra?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 355 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13