Lowrance x-49 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance x-49

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance x-49

Tjena.
    Kan det stämma att ekolodet i rubriken är portabelt? Och isf, är det värt att köpa det begagnat för en mindre penning? Isf, hur mycket kan det vara värt om man jämför med vad man får idag när man ska köpa något billigt?

Det jag ska ha ett ekolod till är väl i stort sett att kunna ha med och se hur djupt det är och bara hålla koll på djuphål och grund.. fiskarna ska man ju hitta själv
    Och med tanke på att jag inte har någon egen båt och fiskar någon gång i veckan så bör det inte vara så dyrt..

Om man ska köpa nytt, vad ska man kolla på? Har kollat lite i andra trådar, men alla ska ju ha så dyra grejer

/Lelle

X-49 finns inte på Lowrance hemsida, har väl troligen gått ut från sortimentet, hittade en annan sida med det lodet(länk längre ned), verkar inte vara portbelt, men Lowrance har väl en batterilåda som orginaltillbehör, själv har väntar jag på ett X51 som jag beställt från Attitudebaits, det ska vad jag fått fram vara väldigt prisvärt.
    Shopping.com is a leading price comparison site that allows you shop online for the best deals and lowest prices. You can read unbiased product reviews and compare prices online. Online shopping has never been as easy!

Kommentera

X51 är alldeles för dyrt för mig. jag ska ju bara ha nåt att slänga med när jag sticker iväg. äger ju varken bil eller båt
      Får troligen reda på exakt vad det är för modell imorrn, men han trodde det va ett x-49. så vi får se. Är det ett bra pris kan det ju vara värt å prova även om det har några år på nacken. huvudsaken är ju egentligen att man ser djupet..

Kommentera

Hej !

Som du beskriver det så behöver du ju knappast något färglod där du kan se var språngskiktet går.

Vad du antagligen vill se (förutom djupet) är om det är växtlighet, vilken typ av botten (sten, lera od), samt antagligen om det finns betesfisk. M a o, inte ett lod som bara kan visa fisksymboler, eftersom dom ofta gör om alla ekon till fisksymboler.

Samt att det finns en tempgivare!!! (Är ett måste om du kör havsöring, men väldigt bra även till annat fiske.)

Tror att det är dom kraven som du kommer att ställa om ett tag, så se gärna att lodet klarar dom sakerna.

Om du köper ett begagnat lod som inte finns i katalogerna idag, så skall du inte betala så mycket. Loden blir hela tiden bättre och billigare. Kanske inte i samma takt som en PC, men inte långt därifrån!

Angående dom portabla lådorna och sugproppsfäste, så gör en egen portabel enhet. Verktygslåda i plast i lagom storlek, litet motorcykelbatteri, batteriladdare, stav för givaren, samt en kraftig klämma eller tving för att sätta fast staven med givare på akterspegeln. Bör kunna gå på en 500-hundring, medans dom portabla lådorna går på över 1000-lappen (i alla fall när jag kollade för ett par år sedan). Dessutom är lådorna och sugproppsfästena sämre än dom egentillverkade alternativen!

/D

Kommentera

Tack för att du berättar så utförligt vad jag vill ha, eller kommer vilja ha. Gillar den sköna stämningen på detta forum!

Angående det lodet jag pratade om tidigare så tror jag dom fixat nån egen grej för att sätta fast givaren, sugkopparna ger jag inte mycket för

Men kan det vara värt att ge en 500 för detta lodet som är nåt år gammalt eller gör man bort sig helt då?

Angående det du skrev om botten och färg.. Färg behöver jag då inte, termometer känns inte heller direkt nödvändigt. Annat var det med vilken botten det är, om jag nu hade fått rätt modellbeteckning så visas bottnen på två sätt i dedär lodet. Hur vet jag om det är det du beskriver, dvs mjukt/stenigt..?

Just nu ångrade jag mig lite om tempgivare.. hur anger den temp? sitter en vanlig sensor på den vanliga givaren så man får tempen vid ytan eller får man hela vägen ner på något underligt sätt?

Dagens teknik, är ju till och med svårt å meta i dagens samhälle

/Lelle

Kommentera

500 låter inte så mycket, iofs vet jag inte heller hur gammalt det är men låter ändå rätt billigt om det funkar. Alla lod går ju att göra portabla, bara att bygga sin egen box enligt beskrivning ovan (går att göra ännu enklare och billigare också), samt köpa sugpropp till givaren eller köra "tving-metoden". Många upplever problem med sugkoppsfästet men jag måste nog säga tvärtom, jag tycker det har funkat förvånansvärt bra med sugkopp. Beror nog lite på hur akterspegeln ser ut på de aktuella båtarna.

Kommentera

Originally posted by LELLE
              Tack för att du berättar så utförligt vad jag vill ha, eller kommer vilja ha. Gillar den sköna stämningen på detta forum!

Angående det lodet jag pratade om tidigare så tror jag dom fixat nån egen grej för att sätta fast givaren, sugkopparna ger jag inte mycket för

Men kan det vara värt att ge en 500 för detta lodet som är nåt år gammalt eller gör man bort sig helt då?

Angående det du skrev om botten och färg.. Färg behöver jag då inte, termometer känns inte heller direkt nödvändigt. Annat var det med vilken botten det är, om jag nu hade fått rätt modellbeteckning så visas bottnen på två sätt i dedär lodet. Hur vet jag om det är det du beskriver, dvs mjukt/stenigt..?

Just nu ångrade jag mig lite om tempgivare.. hur anger den temp? sitter en vanlig sensor på den vanliga givaren så man får tempen vid ytan eller får man hela vägen ner på något underligt sätt?

Dagens teknik, är ju till och med svårt å meta i dagens samhälle

/Lelle

är ingen expert på ekolod, men däremot på att hitta ursäkter för att bränna stålar på konstiga saker.
              jag tycker att det kan nog vara värt 500:-, om än inte annat så för att testa vad det är du kanske egentligen kommer att behöva. om du ser det så här:
              du köper lodet och tar med det på, säg 20 fisketurer, under detta och nästa år. lodet ger dig info som renderar i ett snitt på 5 fiskar mer/fisketur. detta betyder att för en investering på 25:-/fisketur ökar du din adrenaliupplevelse och ditt fiskupptag med 50-100% per fisketur. 100 fler fiskar för 500:-, oslagbart! dessutom kommer du inom en snar framtid VETA vad det är du eftersträvar hos ett ekolod.
              om vi säger att du har lodet i 1,5 år, så är kostnaden ca 1:- om dagen. vad fan, det är ju inga pengar att snacka om.
              som sagt, köp det!
              achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
              \m/

Kommentera

Ah, ni är ju helt underbara.
                Vilket resonemang! 1:- om dagen, massa mer fiskar. Kan ju inte bli bättre, nu är det bara hålla tummarna för att man kan få ett sånt pris..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                24 svar
                2 345 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13