Min utombordare startar inte... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min utombordare startar inte...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

In i förgasaren bara.

Kommentera

Båtmotorn är ju en vanligt tvåtaktare (dvs samma som på en moppe) tämligen enkla motorer som inte brukar bråka allt för mycket. Om den inte startar är steg ett att kolla tändstiftet (som någon skrev ovan) skruva ut det sätt tillbaka det i hatten och håll det mot cylindern så att du får kontakt dra sedan i startsnöret. Du ska då få en stark, klarblå gnista, slår det ingen gnista eller om det i princip behöver vara mörkt i rummet för att du ska se den, byt tändstift. Har du dessutom aldrig bytt tändstift, byt då hur som helst (nya tändstift gör motorn mer lättstartad och leder till mindre svordommar.) Nästa steg blir att kolla om den får soppa ta loss slangen från förgasare pumpa, kommer det soppa har du i alla fall soppa fram till förgasaren. Har du otur kan det då vara skit i förgasare då får du skruva sönder den, dvs ta bort flotörhuset och rensa (det kan ligga skit där som sätter igen munstycket). Nu borde det funka, gör det inte det så är det kanske dags att byta brytarspetsar, går att göra själv (har aldrig gjort det på en båtmotor men väl på mopeder) men det brukar vara knepigt att få till rätt avstånd mellan brytarna till det behöver du ett bladmått och så ska motorn stå i rätt läge (kolven i topp om jag inte missminner mig) kolla med en bok på biblioteket om tvåtaktare. Förresten kan du nog dra ned lite på oljan, det räcker med 1,5% dels går motorn bättre, dels ryker det mindre.

Lycka till.

Kommentera

Kanon!
        Nu har jag i alla fall lite tips att börja med!
        Man blir ju aldrig en riktig karl om man inte kan mecka med motorer...

Kommentera

Originally posted by bibl
          Båtmotorn är ju en vanligt tvåtaktare (dvs samma som på en moppe) tämligen enkla motorer som inte brukar bråka allt för mycket. Om den inte startar är steg ett att kolla tändstiftet (som någon skrev ovan) skruva ut det sätt tillbaka det i hatten och håll det mot cylindern så att du får kontakt dra sedan i startsnöret. Du ska då få en stark, klarblå gnista, slår det ingen gnista eller om det i princip behöver vara mörkt i rummet för att du ska se den, byt tändstift. Har du dessutom aldrig bytt tändstift, byt då hur som helst (nya tändstift gör motorn mer lättstartad och leder till mindre svordommar.) Nästa steg blir att kolla om den får soppa ta loss slangen från förgasare pumpa, kommer det soppa har du i alla fall soppa fram till förgasaren. Har du otur kan det då vara skit i förgasare då får du skruva sönder den, dvs ta bort flotörhuset och rensa (det kan ligga skit där som sätter igen munstycket). Nu borde det funka, gör det inte det så är det kanske dags att byta brytarspetsar, går att göra själv (har aldrig gjort det på en båtmotor men väl på mopeder) men det brukar vara knepigt att få till rätt avstånd mellan brytarna till det behöver du ett bladmått och så ska motorn stå i rätt läge (kolven i topp om jag inte missminner mig) kolla med en bok på biblioteket om tvåtaktare. Förresten kan du nog dra ned lite på oljan, det räcker med 1,5% dels går motorn bättre, dels ryker det mindre.

Lycka till.
          Är det verkligen riskfritt att dra ner på oljan från 2% till 1,5%?
          Den skillnaden kanske är så liten att det inte gör någonting?

Men varför rekomenderar dem då 2% om nu motorn går bättre med 1,5%?

Kommentera

Jag har de senaste åren kört moton på mellan 1 och 1,5% den går mycket bättre, ryker mindre och är mer lättstartad. Detta är då visserligen på motorer med motorstyrka under 10 hästar, men regeln borde ju vara allmängiltig.

Oljorna har ju blivit mycket bättre med åren (den där 2% regeln har varit rekomendationen sedan hedenhös) blir det för lite olja så kan givetvis motorn skära ihop men med 1,5% är nog den risken mycket liten. Det är nog däremot det som från tillverkarna är anledningen till att man behåller 2% regeln (man vill ju knappast bli stämt ifall motorerna man säljer skulle börja skära ihop vid mycket hård körning.) Ingen av våra motorer har skurit än pga soppa blandningen (däremot verkar det som en gått åt skogen pga för dålig kylning (trasig impeller)) och då har vi vissa dagar kört motorn vid trolling i uppemot 3timmar i sträck och över tio timmar per fiskedag.

Den som har slagit i för mycket olja i blandningen (vilket nog de flesta har gjort någon gång) vet ju hur kul det är! Motorn går som ett härke och man är knappt f-n till att få den att starta.

Dessutom så pratar man med experter på området (har kollat med marinverkstaden i uppsala) så brukar de rekomendera att man kör med lite lägre blandning än 2%.
            Senast ändrad av bibl; 2004-05-17, 10:43.

Kommentera

Hmmm då kanske man skall testa det... Jag skyller på dig ifall motorn pajar. Hehe!

Fast jag har ju inte haft några problem med min lilla motor! If it works dont try to fix it!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
              14 svar
              1 975 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11