In i förgasaren bara.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Min utombordare startar inte...
Collapse
X
-
Båtmotorn är ju en vanligt tvåtaktare (dvs samma som på en moppe) tämligen enkla motorer som inte brukar bråka allt för mycket. Om den inte startar är steg ett att kolla tändstiftet (som någon skrev ovan) skruva ut det sätt tillbaka det i hatten och håll det mot cylindern så att du får kontakt dra sedan i startsnöret. Du ska då få en stark, klarblå gnista, slår det ingen gnista eller om det i princip behöver vara mörkt i rummet för att du ska se den, byt tändstift. Har du dessutom aldrig bytt tändstift, byt då hur som helst (nya tändstift gör motorn mer lättstartad och leder till mindre svordommar.) Nästa steg blir att kolla om den får soppa ta loss slangen från förgasare pumpa, kommer det soppa har du i alla fall soppa fram till förgasaren. Har du otur kan det då vara skit i förgasare då får du skruva sönder den, dvs ta bort flotörhuset och rensa (det kan ligga skit där som sätter igen munstycket). Nu borde det funka, gör det inte det så är det kanske dags att byta brytarspetsar, går att göra själv (har aldrig gjort det på en båtmotor men väl på mopeder) men det brukar vara knepigt att få till rätt avstånd mellan brytarna till det behöver du ett bladmått och så ska motorn stå i rätt läge (kolven i topp om jag inte missminner mig) kolla med en bok på biblioteket om tvåtaktare. Förresten kan du nog dra ned lite på oljan, det räcker med 1,5% dels går motorn bättre, dels ryker det mindre.
Lycka till.
Kommentera
-
Originally posted by bibl
Båtmotorn är ju en vanligt tvåtaktare (dvs samma som på en moppe) tämligen enkla motorer som inte brukar bråka allt för mycket. Om den inte startar är steg ett att kolla tändstiftet (som någon skrev ovan) skruva ut det sätt tillbaka det i hatten och håll det mot cylindern så att du får kontakt dra sedan i startsnöret. Du ska då få en stark, klarblå gnista, slår det ingen gnista eller om det i princip behöver vara mörkt i rummet för att du ska se den, byt tändstift. Har du dessutom aldrig bytt tändstift, byt då hur som helst (nya tändstift gör motorn mer lättstartad och leder till mindre svordommar.) Nästa steg blir att kolla om den får soppa ta loss slangen från förgasare pumpa, kommer det soppa har du i alla fall soppa fram till förgasaren. Har du otur kan det då vara skit i förgasare då får du skruva sönder den, dvs ta bort flotörhuset och rensa (det kan ligga skit där som sätter igen munstycket). Nu borde det funka, gör det inte det så är det kanske dags att byta brytarspetsar, går att göra själv (har aldrig gjort det på en båtmotor men väl på mopeder) men det brukar vara knepigt att få till rätt avstånd mellan brytarna till det behöver du ett bladmått och så ska motorn stå i rätt läge (kolven i topp om jag inte missminner mig) kolla med en bok på biblioteket om tvåtaktare. Förresten kan du nog dra ned lite på oljan, det räcker med 1,5% dels går motorn bättre, dels ryker det mindre.
Lycka till.
Den skillnaden kanske är så liten att det inte gör någonting?
Men varför rekomenderar dem då 2% om nu motorn går bättre med 1,5%?
Kommentera
-
Jag har de senaste åren kört moton på mellan 1 och 1,5% den går mycket bättre, ryker mindre och är mer lättstartad. Detta är då visserligen på motorer med motorstyrka under 10 hästar, men regeln borde ju vara allmängiltig.
Oljorna har ju blivit mycket bättre med åren (den där 2% regeln har varit rekomendationen sedan hedenhös) blir det för lite olja så kan givetvis motorn skära ihop men med 1,5% är nog den risken mycket liten. Det är nog däremot det som från tillverkarna är anledningen till att man behåller 2% regeln (man vill ju knappast bli stämt ifall motorerna man säljer skulle börja skära ihop vid mycket hård körning.) Ingen av våra motorer har skurit än pga soppa blandningen (däremot verkar det som en gått åt skogen pga för dålig kylning (trasig impeller)) och då har vi vissa dagar kört motorn vid trolling i uppemot 3timmar i sträck och över tio timmar per fiskedag.
Den som har slagit i för mycket olja i blandningen (vilket nog de flesta har gjort någon gång) vet ju hur kul det är! Motorn går som ett härke och man är knappt f-n till att få den att starta.
Dessutom så pratar man med experter på området (har kollat med marinverkstaden i uppsala) så brukar de rekomendera att man kör med lite lägre blandning än 2%.Senast ändrad av bibl; 2004-05-17, 10:43.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav DonosoLägger upp en bild på min 6500 Pro Rocket. Använde den tidigare till torskfiske i Öresund, men när det...1 Foto
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-07-14, 15:30 -
-
av ToolazyTja.
har denna rullen fick den av en bekant för kanske 15år sedan
jag fick även med 2 flugspö...5 Foton-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-07-12, 09:00 -
-
Svar till Fråga om gammalt träspö.av Jimmbalaiah3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-05-16, 01:01 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
|
14 svar
1 990 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av engqvist
2025-05-11, 19:20
|
||
Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
|
6 svar
10 665 visningar
19 gillar
|
Senaste inlägg
![]() |
||
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
|
3 486 svar
246 111 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Donoso
2025-07-14, 15:30
|
||
Startad av senzitivity, 2022-12-28, 20:41
|
109 svar
16 202 visningar
3 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Stefanr72
2025-06-23, 13:04
|
||
Startad av Retroräven, 2023-05-05, 20:42
|
33 svar
3 952 visningar
9 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Retroräven
2025-02-08, 16:23
|
Kommentera