kassa spöringar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kassa spöringar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• kassa spöringar?

Hej.
    Köpte mig ett esox lucius spinnspö för inte så länge sedan och nu ligger jag sömnlös över ringarna på det.
    Jag har inte testat spöet ännu för de e lite mycket för is men det känns väldigt skönt, lätt och väldigt bra finish så jag är nöjd med det. Dock så är jag väldigt rädd för att spöringarna kommer äta upp min flätlina då dom (tror jag iaf) är av kromad rostf modell som alla verkar hata till just flätlina av någon anledning. Jag fick för mig när denna sortens ringar var nya att dom var anpassade för flätlinor men vad vet jag. Dessutom så är vissa av ringarna inte ens helt släta inuti. Dom ser ut som att dom är dåligt eller grovt svarvade och sedan kromade direkt utan någon ytterligare bearbetning. Det är främst den näst sista ringen som ser ut så och även toppöglan men inte lika mycket. Övriga ringar är väldigt släta och fina annars men det är just dom små som ser "grova" eller "obearbetade" ut.

Click image for larger version

Name:	CIMG1038.jpg
Views:	1
Size:	823,7 KB
ID:	1805319Click image for larger version

Name:	CIMG1037.jpg
Views:	1
Size:	863,4 KB
ID:	1805320

Jämför liten och ojämn (vänster) med stor och jämn (höger)

Så, frågan är väl om ni tror att mina ringar är helt åt h******e att fiska med och jag borde reklamera det eller om det kan gå att använda ändå, kanske att det bara låter mycket. Jag har testat att dra en nylonstrumpa och en bit flätlina igenom den värsta ringen ganska hårt och kan inte säga att det nöter någonting egentligen. Men med tiden så kanske det blir ett problem om linan åker igenom nog många gånger så att säga.

en väldigt underlig sak som bör nämnas är att det i produktbeskrivningen till spöet, inte just detta iofs. men samma modell med annan kastvikt, så står det att det ska vara kiselkarbidringar på spöna men det här är väl helt klart inte det, eller? För om det hade varit SiC ringar så borde dom väl ändå vara helt släta, SiC svarvas väl inte vilket jag tycker det ser ut som på de "grova" ringarna på mitt spö.

Väldigt tacksam för svar, går och sliter ut mitt hår över det här. Jag vill verkligen inte stå där på premiärdagen i öppet vatten och nöta av linan när jag drillar första gäddan, då tror jag att jag skjuter mig själv, eller i alla fall de som gjort spöet
    Senast ändrad av HR; 2011-02-22, 09:54.
    Kika på min blogg, enjoy!

Är det verkligen ingen som har några åsikter?

Kommentera

Svårt att se men jag tycker det ser ut som en tunn ring av annat material på den högra bilden.
      Kiselkarbid är väl något sorts keramiskt material som gjuts/bakas? och det kanske har gått fel vid tillverkningen.
      har du provat att dra strumpen hårt där det är som ojämnast? Om det går utan att den går sönder är det nog ingen fara.
      //C
      http://sportfisher.se

Kommentera

Dåliga bilder tyvärr (försökte länge) men det är rätt som du säger att det är ganska tunna ringar av något material som inte ser ut som en keram. Jo jag drog strumpan genom den grövsta och det hände ingenting. När jag känner med fingret eller nageln i ringen så känns det inte direkt som någon vass kant utan mer som att hela ytan är ojämn och opolerad. Men kommer den ojämnheten vara nog för att med tiden nöta sönder linan? Har någon fiskat länge med ringar som inte är helt släta och inte haft några problem?

Kommentera

Henrik, om det inte händer något med en nylonstrumpa ska du absolut inte oroa dig. det finns mycket som lätt sliter på flätlinor, men ojämna ringar har inte jag upplevt att det sliter, och allt eftersom du använder spöt så kommer din lina att polera ringarna till en viss del.
          sålänge det inte är något vasst så ska du inte oroa dig.
          Senast ändrad av klyftan; 2011-02-24, 15:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
          14 svar
          1 983 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11