Nåt som går....? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nåt som går....?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nåt som går....?

Lite nyfiken över ett slags symtom som jag lagt märke till ofta här.

denna ständiga förfrågan om ANDRAS erfarenheter av en specifik "pryl".Nya trådar formligen väller fram om just detta.

Om 99% anser att min rulle är "skit" ÄR den dålig då? Om 50% tycker det? osv.
    Hur är det med den EGNA upplevelsen?

Jag är HELT säker på att många (eller iaf några) skulle skratta när de såg en del av min utrustning när jag ska fiska olika arter men jag gör det ändå, UTAN att bry mig speciellt. För mig är inte prylen i sig och andras omdöme av den det viktiga utan det resultat den ger. MIN upplevelse av det. Ofta är jag nöjd. Om jag inte är det försöker jag byta.

Har nyligen upptäckt att mitt SUVERÄNA daiwa eliminator ul-spö är för mjukt, har haft det i, tja, 10-15 år och NU tycker JAG att det är för mjukt. Alltså ska jag köpa ett nytt (eller begagnat).

Jag tänker inte fråga om vilket spö jag ska köpa, jag vet det själv... av erfarenhet. Inte märket naturligtvis men HUR det ska vara / bete sig.

Våga tycka...

Håller med dig helt GäddJävel. Var och en blir salig på sin egen tro. Jag har ännu aldrig låtit någon annan välja NÅGOT i min utrustning - och allt funkar, enligt mig.

Våga tycka...
    Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Det är väl knappast dem som redan har prylen i fråga som ber om råd utan den som är i stånd att punga ut med en mer eller mindre stor penningsumma som är nyfiken på andras åsikter och upplevelser?

Att på så sätt kunna undvika uppenbara fällor eller att bli lurad av mindre seriösa handlare tycker jag bara är positivt. Sedan får man ju läsa igenom de åsikter som vädras och bedöma hur värdefulla de är samt väga in sina egna erfarenheter och åsikter.

Våga 'utnyttja' den samlade erfarenheten som finns hos alla på detta forumet, men inte förrän du använt sökfunktionen!

Kommentera

SJälvklart ska man itne köpa något som man inte själv känner för och vet vad det är för något..
        Men varför itne fråga vad andra tycker innan? Ett och annats tips kan ju itne skada från någon sim inte är försäljare.
        Inte för att man ska köpa exakt det som sägs vara bra, men för att man då kan gå till sin butik känna på det och jämföra med andra liknande produkter..
        Kanske blir det vad man blivit tipsad om, kanske inte. Men dessa tips kan göra att man komemr känna på ett spö man absolut itne hade haft i sina tankar innan, och som dessutom råkar vara precis vad man sökt!
        Inget fel att be om råd..

><(((*>

Kommentera

Tja, lika bra att fråga så att det inte visar sig förens först efter man har köpt prylen att den t ex faller ihop när det blir minusgrader.
          Som autograf eller?

Kommentera

El Crapone: För att andras upplevelser INTE är mina.
            Vi har alla våra olika mål med fisket och skapar utifrån dessa våra medel.
            Om vi ska fiska samma art på samma sätt KAN det funka med "relevanta" tips men inte ens då är det säkert. Som sagt, vi vill ha olika upplevelser.
            Det spö jag tycker är liiite för mjukt kanske du tycker är för stelt osv.
            Naturligtvis inget fel i att fråga men det är ju å andra sidan inget fel att skaffa sig en egen åsikt.

Är man beredd att slänga ut en viss summa pengar på en pryl så har man någonstans en ungefärlig idé om hur man viill ha saken, det är min tro.
            Fast det är klart, jag har fiskat i 30 år och mina erfarenheter HUR jag vill ha saker är kanske större än de som är nya. Kan känna av symtomen lite när jag ger jag ger mig in på nya områden men jag gör som "Bill Urban träskruv" (en lokal förmåga för ganska länge sen), jag chansar.

Våga tycka som mig.... *garv*

Kommentera

lyfter på hatten !

blev imponerad en gång av en kille som verkligen inte hade dom bästa grejjerna, men fiskade ändå målinriktat.. kan säga att han var överlägsen dom flesta i praktiken...!

Kommentera

Originally posted by jerka!
                lyfter på hatten !

blev imponerad en gång av en kille som verkligen inte hade dom bästa grejjerna, men fiskade ändå målinriktat.. kan säga att han var överlägsen dom flesta i praktiken...!
                jerka: När var det du träffade mig?

(Kunde inte låta bli...)

Kommentera

har endast "sett" dig i dom värmländska skogarna.. ej träffat !

Kommentera

Re: Nåt som går....?

Originally posted by GäddJävel
                    Lite nyfiken över ett slags symtom som jag lagt märke till ofta här.

denna ständiga förfrågan om ANDRAS erfarenheter av en specifik "pryl".Nya trådar formligen väller fram om just detta.

Om 99% anser att min rulle är "skit" ÄR den dålig då? Om 50% tycker det? osv.
                    Hur är det med den EGNA upplevelsen?

Våga tycka...
                    Ja håller med om att trådar i stil med - jag har köpt en shimanorulle, är den bra?, knappast fyller någon funktion för den som ställer frågan eftersom denne kan testa själv. Dock kan ju en allmän diskussion om en pryl vara intressant för de som inte har den. Alla har ju inte tid att testa och utvärdera allt som finns tillgängligt.

Fast jag är inte helt på det klara med om det är obefogad hype kring vissa prylar du vänder dig emot eller trådskaparnas osäkerhet.

//K
                    BJ@

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 350 visningar
                    0 gillar